معرفی کاخ های دیدنی تهران با آدرس

کاخ های تهران

تهران، پایتخت ایران، پایتخت فرهنگ و معماری است. یکی از بارزترین ویژگی های این شهر زیبا کاخ های بزرگ آن است.کاخ های تهران مانند ماشین زمان هستند که شما را به سفری در ادوار مختلف تاریخ ایران می برند تا ثروت، قدرت و حساسیت های هنری حاکمان را به نمایش بگذارند.کاخ‌های تهران، بخشی از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی هستند.برخی از کاخ‌های قاجاریه تهران در دوره‌های بعد به فضاهای آن افزوده شد و در آن‌ها مرمت و بازسازی صورت گرفت. برخی از کاخ های تهران نیز ویران شد و کاخ های جدید ایرانی نیز در دوره پهلوی بازسازی شد تا شکوه این حکومت بیشتر به چشم جهانیان بیاید.

کاخ‌هایی که در ایران از دوره قاجار بر جای مانده‌اند، ساده‌تر از بناهای دوره پهلوی هستند. از آنجایی که ایران دوره پهلوی به دنبال بازگرداندن شکوه حکومت های باستانی بود و روابط سیاسی بیشتری نسبت به دوره قاجار با کشورهای خارجی داشت، به همین منظور کاخ های مورد استفاده در دوره آنها باشکوه ترین کاخ های جهان را به نمایش گذاشتند.در این متن به معرفی برخی از باشکوه ترین کاخ های تهران می پردازیم و تاریخچه جذاب آنها را بررسی می کنیم.

 

کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه ای تاریخی است که یادگار زمان شاه عباس صفوی است و یکی از کاخ های سلطنتی تهران است. تاریخچه آن به سال 988 هجری قمری می رسد. این کاخ ایران در دوره زندیه تغییر کرد، اما مهمترین دوره این کاخ سلطنتی را می توان به آقا محمدخان قاجار نسبت داد. این کاخ باشکوه که ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی است در فهرست میراث جهانی یونسکو ایران به ثبت رسیده است. کاخ گلستان شامل 12 تالار و بخش است که هر کدام یادآوری از ثبت این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو است.از مهم ترین دلایل بازدید از این کاخ شاهنشاهی ایرانی، رصد بخش مهمی از تاریخ هنری ایران، دسترسی به سندی زنده از وقایع موثری است که در گذشته ایران رخ داده است.در طول سال‌ها توسط پادشاهان مختلف، عمدتاً در زمان سلسله قاجار، بازسازی‌ها و توسعه‌های زیادی صورت گرفت. این کاخ محل اقامت رسمی شاهان قاجار بوده و شاهد وقایع تاریخی بسیاری از جمله مراسم تاجگذاری رضاشاه و محمدرضا شاه بوده است. این کاخ همچنین دارای تالارهای زیادی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخت مرمر

تخت مرمر تختی با شکوه است تا شکوه پادشاهی را به نمایش بگذارد.تخت مرمر به دستور فتحعلی شاه، دومین پادشاه سلسله قاجار ساخته شد. تالار تخت مرمری برای تبریک نوروزی شاهان قاجار و مراسم رسمی از جمله تاجگذاری رضاشاه استفاده می شد.

 

خلوت کریم خانی

این ایوان زیبا که محل اقامت کریم خان زند، بنیانگذار سلسله زند، در تهران بوده است. داخل این ایوان تخت کوچک مرمری و حوض کوچکی با فواره ای در وسط آن قرار دارد. یکی از آثار هنری گرانبها در این قسمت از کاخ، سنگ قبر ناصرالدین شاه است. ناصرالدین شاه در این مکان دفن شد، زیرا به آن علاقه زیادی داشت و زمان زیادی را صرف استراحت و کشیدن قلیان در این مکان در طول زندگی خود کرد.

تالار آینه

این تالار مشهورترین تالار کاخ گلستان است. این تالار به خاطر آینه کاری های رنگی و فوق العاده دست سازش که زیبایی آن را دو چندان می کند، مورد توجه است.

 

عکاس خانه

مجموعه ای جذاب از هنرهای دوران قاجار، به ویژه پرتره های شاهانی که جواهرات و تاج بر سر دارند و تصاویر زندگی روزمره در ایران قرن نوزدهم را به نمایش می گذارد.

 

تالار سلام

این تالار مجموعه ای از نقاشی های ایرانی و اروپایی را به همراه هدایایی به دربار ایران به نمایش می گذارد. از آنجایی که مراسم سلام در این تالار برگزار می‌شد، به تالار سلام معروف شد و بعدها به دلیل تاج‌گذاری پادشاهان پهلوی که در آن برگزار می‌شد، به تالار تاج‌گذاری نیز شهرت یافت.

آدرس کاخ گلستان : تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

تلفن: ۰۲۱-۳۳۹۵۶۶۶۲

 

 

کاخ سعدآباد

مساحت این کاخ ایران یک میلیون و صد هزار متر مربع است. کاخ موزه سعد آباد در منطقه ای خوش آب و هوا در شمال تهران و دامنه دره های محبوب توچال و دربند واقع شده است. این کاخ موزه در زمان حکومت قاجار و زمانی که تهران پایتخت ایران اعلام شد ساخته شد. از آن زمان به بعد تبدیل به کاخ تابستانی پادشاهان قاجار و پهلوی شده و به دلیل هوای خنک تابستانی بهترین مکان برای اقامتگاه تابستانی اشرافی بوده است.این کاخ مانند کاخ گلستان دارای چند بخش است. از محبوب ترین این بخش ها می توان به کاخ احمدشاهی، کاخ شهروند/ کاخ موزه سبز، کاخ موزه ملت/کاخ سفید، کاخ غلامرضا و کاخ شمس اشاره کرد.

کاخ سبز سعدآباد که در زمان سلطنت پهلوی به فرمان محمدرضا شاه ساخته شد، اولین کاخ ساخته شده در این مجموعه بود. این بنا به عنوان کاخ خصوصی شاه بوده که جلسات خصوصی وی در آنجا برگزار می‌شده است. شکوفه نفیس نمای آن باعث شده است که آن را “کاخ سبز” نام گذاری کنند و مجموعه ای از صنایع دستی ایرانی از جمله خیاطی آینه کاری، قالیچه های ایرانی و گچ بری را در خود جای داده است.

آدرس کاخ سعد آباد: میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، مجموعه سعد آباد 

تلفن‌های مجموعه سعد آباد: ۹-۲۲۷۵۲۰۳۱-۰۲۱

 

 

کاخ نیاوران

قدمت مجموعه کاخ نیاوران به دوران پهلوی می رسد و قبل از سکونت خاندان پهلوی در این کاخ و باغ نیاوران، پادشاهان قاجار از این باغ به عنوان اقامتگاه تابستانی استفاده می کردند. کاخ نیاوران دارای معماری ساده و در عین حال مدرن است.همچنین گچبری، آینه کاری و کاشی های برجسته به چشم می خورد. در این کاخ تابلوهای نفیسی از نقاشان معروف داخلی و خارجی به یادگار مانده است. فرش دستباف نفیس، ظروف قیمتی و وسایل تزئینی از دیگر اشیای دیدنی کاخ نیاوران است.در داخل کاخ نیاوران، تمامی اثاثیه قدیمی همچنان وجود دارد و اثاثیه، پرده ها، اقلام تزئینی و آثار ارزشمند هنرمندان ایرانی و خارجی که در زمان محمدرضا شاه پهلوی در این بنا بوده، در آنجا باقی مانده است.این کاخ تنها ساختمان سلطنتی با سقف باز است. سقف کاخ از آلومینیوم ساخته شده است که به صورت الکترومکانیکی از وسط باز می شود.

جالب ترین موزه ای که در این مجموعه می توان دید، موزه اتومبیل های اجرایی شاه است! در این موزه می‌توانید اتومبیل‌های کلاسیک مجلل را ببینید که زمانی متعلق به خانواده سلطنتی بوده‌اند. در نهایت با قدم زدن در فضای سبز مجموعه نیاوران، می توانید از موزه باغ کتیبه دیدن کنید. در این موزه کتیبه های 15000 ساله مولاژ از دوران باستان ایران را خواهید دید.

آدرس کاخ نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران

تلفن: ۱۵-۲۲۲۸۲۰۱۲-۰۲۱

 

 

کاخ صاحبقرانیه

صاحبقرانیه نام کاخی تاریخی در شمال تهران است که در باغ بزرگ نیاوران و در مجموعه نیاوران قرار دارد. این کاخ از اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است و از این رو یکی از مهم ترین کاخ های سلطنتی تهران است.در مورد معماری این کاخ باید گفت که ساختمانی سفید رنگ با سقف سبز زمردی است. در این کاخ از عناصری مانند آینه کاری و شیشه های رنگی استفاده شده است و به طور کلی معماری ایرانی در همه جا به خوبی دیده می شود.البته هیچکس دقیقاً نمی داند معمار این بنای زیبا چه کسی بوده است، زیرا اثری از او باقی نمانده است. این کاخ از چندین بخش مختلف تشکیل شده است، اما شما می توانید نقاشی های بسیار بزرگ را در همه جا ببینید. نقاشی هایی که بر روی برخی از آنها تصاویری از شاهان قاجار، تصاویری از ناصرالدین شاه و تصاویری از مناظر مختلف دیده می شود.

یکی از زیباترین قسمت های کاخ صاحبقرانیه تالار آینه کاری آن است که به تالار جهان نما نیز معروف است. تزیینات آینه کاری به کار رفته در دیوارهای این کاخ دیدنی است و از طرفی عظمت این قسمت از کاخ مثال زدنی است.آثار نفیس زیادی در این تالار وجود دارد که از جمله آنها می توان به فرش های نفیس، مبل های گران قیمت، لوستر و انواع گلدان های دستساز فرانسه، آلمان، ژاپن، چین اشاره کرد. اسطرلاب، چندین سپر طلاکاری شده، ساعت رومیزی و بسیاری از اقلام گران قیمت دیگر نیز در این بخش قرار دارند.

آدرس کاخ صاحبقرانیه: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران

تلفن: 02122282012

 

 

کاخ شهربانی

سال های اولیه حکومت پهلوی اول را بسیاری اوج معماری نئوکلاسیک ایرانی می دانند و در این میان تالار شهر نمونه کامل و عالی این سبک معماری به شمار می رود. معمار و طراح کاخ شهربانی گابریل گورکیان یک ایرانی ارمنی تبار بود که در وین اتریش تحصیل کرده و از بنیانگذاران معماری مدرن ایران بود. نمای بیرونی کاخ، ساختمان بلندی از مصالح جدید و مدرن ساخته شده است. آنچه در ابتدای تماشای بنای کاخ چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند، ستون های سنگی زیبایی است که مانند سرستون های کاخ های تخت جمشید تراشیده شده اند. این ستون های زیبا که در ایوان این کاخ قرار گرفته اند، عظمت زیادی به نمای بنا بخشیده اند و با جزئیات بسیار ریز به سبک نمونه قدیمی خود در ابتدا و انتهای ستون حجاری شده اند. اولین چیزی که نظر شما را جلب می کند، تصویر حجاری شده سربازان هخامنشی است که در نمای بیرونی ساختمان و در محل اتصال آن به زمین نقش بسته است.دو راه پله در دو طرف بنا با تزئینات خاص شما را به درب ورودی این کاخ می رساند که به گفته کارشناسان از معماری کاخ آپادانا الگوبرداری شده است. در نگاه کلی این بنا را برگرفته از کاخ های باستانی ایران خواهید یافت و بسیاری این کاخ کوچک و زیبا را نمونه ای عالی و کامل از کاخ های ایرانی می دانند که در دوران معاصر و تا حدودی شکوه معماری ایران باستان بازسازی شده اند.

آدرس کاخ شهربانی: تهران، خیابان امام خمینی، سر در باغ ملی، روبه روی خیابان 15 خرداد

تلفن : 66059000-021