برای سفر به کدام کشورها ویزا نیاز نیست

visa for iranian

در حالت کلی، مسافران برای سفرهای خارجی خود با سه حالت روبه‌رو می‌شوند: در حالت اول اصلاً نیازی به گرفتن ویزا نیست. در حالت دوم باید قبل از ورود به کشور مقصد ویزا بگیرند و در آخرین حالت، هر مسافر در بدو ورود به فرودگاه ویزا می‌گیرد. این 3 حالت برای کشورهایی که قدرتمندترین پاسپورت جهان را دارند هم وجود دارد.

میزان سختی و آسانی گرفتن ویزا، هم به نوع ویزا، هم به مقصد مد نظر و هم به روابط بین کشورها بستگی دارد. مثلاً ایرانی‌ها برای سفر و خرید بلیط ارمنستان، نیازی به ویزا ندارند؛ اما قبل‌از سفر به آمریکا حتماً باید به یک کشور همسایه بروند و برای گرفتن ویزای آمریکا به سفارتش مراجعه کنند.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

برخی از کشورهای جهان به‌دلیل سیاست‌های گردشگری و روابط دیپلماتیک خوبی که دارند، گردشگران و تاجران کشور همسایه و سایر کشورها را بدون ویزا به خاک خود راه می‌دهند. این کشورها به‌طور معمول برای مدت اقامت این مسافران، زمان مشخصی را تعیین می‌کنند. اگر مدت اقامت این افراد از زمان مشخص‌شده بیشتر شود، امکان جریمه شدن مسافران هست و پیگردهای قانونی به‌دنبال دارد. این نوع از پیگردهای قانونی هم به چهارچوب‌ها و قوانین کشور مقصد بستگی دارد. همچنین مقدار جریمه، به مدت‌زمانی که از تاریخ ویزا گذشته باشد، مربوط می‌شود.

برخی از این کشورها عبارتند از:

کشورهای بدون ویزا

ارمنستان (90 روز)

مالزی (14 روز)

عراق (30 روز)

ترکیه (90 روز)

گرجستان (45 روز)

قزاقستان (14 روز)

دومینیکا (21 روز)

هائیتی (90 روز)

ونزوئلا (15 روز)

سورینام (90 روز، کارت توریست)

میکرونزیا (30 روز)

 

ویزای فرودگاهی

ممکن است برخی از افراد، کشورهای بدون ویزا و کشورهایی را که ویزای فرودگاهی دارند، با یکدیگر اشتباه بگیرند. تنها شباهت بین این کشورها در آن است که پیش از ورود به خاک آن‌ها، نیازی به گرفتن ویزا ندارید. برای ورود به کشورهایی که ویزای فرودگاهی می‌خواهند، باید پس از رسیدن به فرودگاهشان، اقدامات لازم را انجام دهید. خوب است بدانید که گرفتن ویزای فرودگاهی در فرودگاه، زمان زیادی نمی‌گیرد و سریع صادر می‌شود. مدت‌زمانی که گرفتن یک ویزای فرودگاهی طول می‌کشد، بسته به صفی دارد که پیش روی مسافر است.

این کشورها عبارتنداز:

آذربایجان

بولیوی

بوروندی

کامبوج

کابو ورد

کومور

گینه بیسائو

لبنان

ماکائو

ماداگاسکار

مالدیو

موریتانی

موزامبیک

نپال

پالائو

رواندا

ساموآ

سنگال

سیشل

سیرا لئون

سومالی

سوریه

تانزانیا

تیمور شرقی

رفتن

تووالو

زیمبابوه

مسافران پس از ورود به کشوری که چنین ویزایی را صادر می کند، ویزا در بدو ورود (VOA) دریافت می کنند. معمولاً در فرودگاه یک بخش جداگانه وجود دارد که می توانید در بدو ورود درخواست خود را برای ویزای خود ارسال کنید.

 

کشورهای با ویزای الکترونیک

ویزای الکترونیک یا e-Visa به عنوان یک پاسپورت مجازی برای سفر به کشورهای مختلف شناخته می شود. این ویزا به صورت اطلاعاتی در پایگاه های داده مهاجرتی کشور مقصد ثبت می شود و هنگام ورود به آن کشور، در گذرنامه شما ثبت می شود. برخی از کشورها حتی این ویزا را به صورت نوشتاری در فرودگاه ارائه می دهند.

دریافت ویزای الکترونیکی به طور آنلاین انجام می شود و شما باید مراحل درخواست را از طریق اینترنت انجام دهید. معمولاً مدارک مورد نیاز برای این نوع ویزا به صورت تصاویر اسکن شده در سایت سفارت یا کنسولگری کشور مقصد بارگذاری می شود. این روش به دلیل سرعت، راحتی و کارآمدی، برای مسافران جهانی جذابیت ویژه ای دارد.

به غیر از 11 کشور که امکان سفر بدون ویزا برای ایرانیان را فراهم نموده اند، امکان سفر به 41 مقصد جهانی دیگر نیز با دریافت ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی برای ایرانیان وجود دارد. لیست این کشورها بر اساس اطلاعات منبع پاسپورت ایندکس (passportindex) می باشد و سالانه به روزرسانی می شود.

20 کشور زیر برای دارندگان پاسپورت ایرانی ویزای الکترونیکی صادر می کنند:

آنتیگوا و باربودا

بنین

کلمبیا

جیبوتی

اتیوپی

گابن

گینه

کنیا

کویت

قرقیزستان

لسوتو

مولداوی

مونتسرات

سائوتومه و پرنسیپ

سنت کیتس و نویس

تاجیکستان

اوگاندا

امارات متحده عربی

ازبکستان

زامبیا

 

روند دریافت ویزای الکترونیک کم و بیش مشابه درخواست ویزای سنتی است. با این حال، در این مورد، لازم نیست به مرکز درخواست ویزا مراجعه کنید. می توانید درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کنید.

پس از تایید درخواست شما، ایمیلی دریافت خواهید کرد که وضعیت ویزای شما را تایید می کند؛ به همراه سندی که باید هنگام عبور از مرز آن را پرینت بگیرید و همراه داشته باشید. ویزای شما به صورت آنلاین ثبت می شود اما برخی از افسران ممکن است از شما یک کپی فیزیکی از مجوز درخواست کنند. به همین دلیل مهم است که هنگام سفر کپی را روی شخص خود نگه دارید.

 

مدارک مورد نیاز برای سفر به کشورهای بدون ویزا

هرساله بسیاری از ایرانیان قصد دارند به دلایل متعددی به خارج از کشور و کشور های همسایه سفر کنند، اما خروج از مرز تنها به خرید بلیط هواپیما منتهی نمی شود، بلکه نیاز به همراه داشتن یک سری مدارک مورد نیاز و معتبر است. یکی از موارد ضروری در هنگام خرید بلیط هواپیما داشتن مجوز خروج از کشور و دانستن شماره پاسپورت است لذا پاسپورت یا گذرنامه را می توان به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای سفر به کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان نام برد. 

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای سفر به کشورهای بدون ویزا، ویزای فرودگاهی یا ویزای الکترونیکی است. ایرانیان می بایست در هنگام انتخاب کشور مورد نظر خود به این نکته توجه کنند که آیا کشور منتخب نیازمند این گونه ویزاها هست یا خیر. چرا که برخی کشور ها به محض ورود شخص به فرودگاه، ویزایی برای او صادر می کنند تا به عنوان مدرک به همراه داشته باشند. 

فیش پرداختی عوارض خروج از کشور مورد دیگری است که هر مسافری هنگام خروج از کشور باید بپردازد. این مبلغ هر ساله توسط دولت ارائه می شود که این مبلغ برای سفر های تفریحی، سفرهای زیارتی و ورزشکاران متفاوت است. لذا ایرانیان می بایست فیش پرداخت مالیات خروج از کشور را در فرودگاه ارائه دهند. 

به عنوان آخرین مورد مدارک لازم برای سفر به کشور های بدون ویزا برای ایرانیان می توان به مدارک هویتی فرد مانند شناسنامه و کارت ملی اشاره نمود که فرد حتما باید به همراه داشته باشد. زیرا در گیت های فرودگاه هنگام دریافت کارت پرواز یا چک کردن پاسپورت و مواردی از این قبیل نیاز به ارائه مدارک شخصی می باشد. در واقع مدارک هویتی و کارت های اعتباری مدارکی است که جزو ضروریات هر سفری می باشد.

گواهینامه بین المللی به افراد مهاجر این امکان را می دهد که در شهر و کشوری اقدام به رانندگی کنند. مهاجران پس از اخذ اقامت خود می توانند برای دریافت گواهینامه بین المللی خود اقدام کنند.