راهنمای سفر به اراک و جاهای دیدنی آن

سفر به اراک

اراک یکی از شهرهای زیبا و تاریخی ایران است که در استان مرکزی واقع شده است. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی از جمله تالاب میقان، ارگ حکومتی، حمام چهار فصل، کلیسای مسروپ مقدس و منطقه هفتاد قله است. اراک همچنین به عنوان پایتخت صنعتی ایران شناخته می‌شود و صنایع دستی مانند قالی بافی، گلیم بافی، چرم دوزی و سفالگری در آن رواج دارد. اراک نیز مانند سایر شهرهای ایران دارای غذاهای محلی خوشمزه‌ای مانند آبگوشت به گردو، حلیم اراکی، آش برگه و آش چغندر است.

 

سفر به اراک

برای سفر به اراک می‌توانید از راه‌های مختلفی استفاده کنید. اگر از تهران بخواهید به اراک بروید، می‌توانید با ماشین شخصی، اتوبوس یا قطار این مسیر را طی کنید. فاصله تهران تا اراک حدود 278 کیلومتر است و با ماشین شخصی حدود 3 ساعت زمان می‌برد. اگر از اتوبوس استفاده کنید، می‌توانید از ترمینال غرب تهران به اراک بروید. اگر از قطار استفاده کنید، می‌توانید از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه راه‌آهن اراک بروید.

 

اقامت در اراک

برای اقامت در اراک نیز می‌توانید از هتل‌ها، مهمانسراها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های اجاره‌ای استفاده کنید. برخی از این اماکن عبارتند از:

هتل پارسیان اراک: یکی از بهترین هتل‌های چهار ستاره اراک که در مرکز شهر واقع شده است. این هتل دارای امکاناتی مانند رستوران، کافی شاپ، سالن ورزشی، استخر، سونا، جکوزی و اینترنت رایگان است.

مهمانسرای اراک: یکی از مهمانسراهای اقتصادی اراک که در نزدیکی تالاب میقان واقع شده است. این مهمانسرا دارای امکاناتی مانند رستوران، پارکینگ، اینترنت رایگان و سرویس بهداشتی اختصاصی است. 

اقامتگاه بوم‌گردی خانه حسن پور: یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی اراک که در یکی از خانه‌های تاریخی شهر واقع شده است. این اقامتگاه دارای امکاناتی مانند حیاط، آشپزخانه، اتاق‌های مبله، سرویس بهداشتی اختصاصی و صبحانه رایگان است. 

خانه اجاره‌ای اراک: یکی از خانه‌های اجاره‌ای اراک که در محله میرزا کوچک خان واقع شده است. این خانه دارای امکاناتی مانند اتاق‌های مبله، تلویزیون، یخچال، گاز، سرویس بهداشتی اختصاصی و پارکینگ است. 

 

جاهای دیدنی اراک

اراک شهری زیبا و تاریخی در استان مرکزی ایران است که دارای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری است. برخی از جاهای دیدنی اراک عبارتند از:

موزه حمام چهار فصل، بزرگترین حمام ایران که در دوره قاجار ساخته شده و دارای نقاشی‌های زیبایی از چهار فصل سال است.

کلیسای مسروپ مقدس، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارمنی ایران که در سال ۱۹۱۴ میلادی بنا شده و دارای معماری و تزئینات منحصر به فردی است.

تالاب میقان، یکی از زیباترین تالاب‌های کویری ایران که در دشت فراهان قرار دارد و بهشت پرندگان مهاجر است.

روستای هزاوه، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران که بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد و دارای بناهای تاریخی و فرهنگ مردمی جالبی است.

همچنین شما می توانید با مسافرت یک روزه اطراف اراک از جاهای دیدنی اطراف آن دیدن کنید.

 

سفر نوروزی به اراک

سفر نوروزی به اراک می‌تواند یک تجربه جالب و خاطره‌انگیز باشد. اراک یکی از بزرگ‌ترین شهرهای مرکز ایران و مرکز استان مرکزی است. این شهر دارای آثار تاریخی، صنایع دستی، طبیعت زیبا و آب و هوای مناسبی است. برخی از جاذبه‌های گردشگری اراک عبارتند از:

مسجد جامع اراک: این مسجد یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ایران است. این مسجد در سال ۱۲۷۸ هجری قمری به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است. این مسجد دارای شش گنبد، دو مناره، چهار ایوان، شبستان، محراب و مدرسه است. معماری و تزئینات این مسجد از جمله کاشی‌کاری، نقاشی، گچ‌بری و نگارگری بسیار زیبا و منحصر به فرد است.

تالاب میقان: این تالاب یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های شور ایران است که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی اراک قرار دارد. این تالاب به علت وجود گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر و بومی، گیاهان آبزی و حیوانات وحشی، یکی از مناطق مهم اکولوژیکی و زیست‌گاهی ایران است. این تالاب در فصول مختلف سال دارای مناظر زیبا و متنوعی است.

سفر به اراک با هواپیما

اگر قصد سفر به اراک را دارید ، برای خرید بلیط هواپیما تهران به اراک از فلایت گیت با انتخاب تاریخ پرواز و مشاهده برنامه پروازی ایرلاین های مختلف، پرواز خود را رزرو کنید.اراک یکی از شهرهای تاریخی و صنعتی ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است.فرودگاه اراک در فاصله 11 کیلومتری، در قسمت شمال شرقی شهر واقع شده است.

 

مکان های تفریحی اراک برای جوانان

اراک شهری است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوعی است که می‌تواند برای جوانان گزینه‌های تفریحی جالبی را ارائه کند. برخی از این مکان‌ها عبارتند از:

غار سفید خانی: یکی از جاذبه‌های طبیعی در کوهی به همین نام که دارای چندین غار و چاله طبیعی است. برای ورود به برخی از این غارها، نیاز به تجهیزات و وسایل فنی خاص دارید. این غار در زمستان با برف‌های سفید پوشیده می‌شود و منظره‌ای بسیار زیبا را ایجاد می‌کند. 

روستای تاریخی انجدان: یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران که در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. این روستا دارای آثار تاریخی و فرهنگی ارزشمندی است که نشان‌دهنده قدمت و تمدن آن است. می‌توانید از خانه‌های سنتی، مسجد، حمام، آب‌انبار، قلعه و غارهای این روستا بازدید کنید. 

منطقه حفاظت شده هفتاد قله: یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده کشور که در شمال شرقی اراک قرار دارد. این منطقه دارای تنوع زیستی بالایی است و میزبان گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی است. می‌توانید از طبیعت سرسبز و کوهستانی این منطقه نفس بکشید و با حیات وحش آشنا شوید. 

حمام تاریخی چهار فصل: بزرگترین حمام ایران که در دوره قاجار ساخته شده است. این حمام دارای نقاشی‌های زیبا و کاشی‌کاری‌های منحصر به فردی است که چهار فصل سال را به تصویر می‌کشند. این حمام امروزه به موزه تبدیل شده است و می‌توانید از اشیا باستانی و تاریخی آن دیدن کنید. 

 

سفر به اراک با ماشین شخصی

اگر قصد سفر به اراک با ماشین شخصی را دارید، باید بدانید که فاصله تهران تا اراک حدود 278 کیلومتر است و با ماشین شخصی می‌توانید در حدود 3 ساعت به این شهر برسید. برای رسیدن به اراک، باید از جاده قم به کاشان بروید و بعد از عبور از شهرهای قم، دلیجان، محلات و شازند، با توجه به تابلوهای راهنما وارد اراک شوید.اراک شهری با آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری زیبا و متنوع است که می‌توانید در سفر خود از آن‌ها لذت ببرید.

غذاهای محلی اراک نیز بسیار خوشمزه و متنوع هستند که می‌توانید در رستوران‌ها و فست فود‌های این شهر از آن‌ها تهیه کنید. برخی از غذاهای محلی اراک عبارتند از: آبگوشت به گردو- حلیم اراکی – آش برگه – آش چغندر.

سوغاتی‌ها و صنایع دستی اراک نیز بسیار متنوع و زیبا هستند که می‌توانید در بازار اراک و مغازه‌های مختلف این شهر از آن‌ها خریداری کنید. برخی از سوغاتی‌ها و صنایع دستی اراک عبارتند از:

– انار: یکی از محصولات باغی اراک که دارای کیفیت بالا و طعم شیرین و ترش است. انار اراک در تهیه شربت، رب، ترشی و غذاهای مختلف کاربرد دارد.

– گلیم: یکی از صنایع دستی اراک که از نخ‌های رنگی و الیاف گیاهی بافته می‌شود.