راهنمای سفر نوروزی به کرمان

سفر نوروزی به کرمان

کرمان یکی از پهناورترین استان‌های ایران است که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فردی است. این استان در جنوب شرقی کشور واقع شده است و آب و هوای گرم و خشک کویری دارد. بهار بهترین فصل برای سفر به کرمان است چون در این موقع هوا معتدل و طبیعت سرسبز است.

کرمان، شهری با تاریخ عمیق، آثار باستانی فراوان و فضایی آرام و دلنشین، در این فصل به ویژه طی سفرهای نوروزی، میزبان گرم و صمیمی برای مهمانان خود است. سفر به کرمان فرصتی است برای کاوش در دل تاریخ و فرهنگ، و همچنین برای لذت بردن از فضاهای زیبا و ارزشمند که از یاد نخواهید برد.

 

جاذبه‌های دیدنی کرمان

اگر می‌خواهید از جاذبه‌های طبیعی کرمان لذت ببرید، می‌توانید به مناطقی مانند کلوت‌های شهداد، گنبد جابریه، تپه‌های سنگی ریگ جن، دریاچه هامون، بیابان لوت، کویر گندو، چشمه‌های گرم سیرجان، آبشار ریگان و پارک ملی کوهستانی لاله‌زار سفر کنید. این مناطق دارای زیبایی‌های خیره‌کننده و منحصر به فردی هستند که شاید در جای دیگری نبینید.

اگر علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ کرمان هستید، می‌توانید از مکان‌هایی مانند موزه مردم‌شناسی کرمان، موزه فرش کرمان، موزه موزیک کرمان، موزه سنجش کرمان، موزه آب و باد کرمان، موزه میراث فرهنگی کرمان، موزه هنرهای اسلامی کرمان، موزه سنگ‌نگاره‌های کرمان، موزه مطبعه کرمان، موزه میراث صنعتی کرمان و موزه میراث دفاع مقدس کرمان بازدید کنید. این موزه‌ها نمونه‌هایی از هنر، صنعت، فرهنگ و تاریخ کرمان را به نمایش می‌گذارند.

 

ارگ بم: این اثر تاریخی که مربوط به دوره ساسانی است، بزرگ‌ترین ارگ خشتی جهان است و در سال ۱۳۸۲ به دلیل زلزله آسیب زیادی دید. اما بازسازی آن همچنان ادامه دارد و می‌توانید از آن بازدید کنید.

باغ شازده ماهان: این باغ زیبا و تاریخی که در ۱۱ کیلومتری شهر ماهان قرار دارد، یکی از نمونه‌های معماری ایرانی است که با استفاده از آب‌های روان و گیاهان متنوع، فضایی خنک و دلنشین ایجاد کرده است.

کلوت‌های شهداد: این کلوت‌ها یا کوه‌های مریخی، از عجایب طبیعی کرمان هستند که در نزدیکی شهر شهداد و در کویر لوت قرار دارند. این کلوت‌ها به دلیل بادهای شدید و خشک کویر، شکل‌های عجیب و زیبایی به خود گرفته‌اند که می‌توانید از نزدیک مشاهده کنید.

گنبد جابریه: این گنبد زیبا و منحصر به فرد که در شهر راور واقع شده است، یکی از قدیمی‌ترین بناهای اسلامی ایران است که مربوط به قرن چهارم هجری است. این گنبد با استفاده از آجرهای رنگی و طرح‌های هندسی، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است.

اگر به دنبال تجربه یک سفر راحت به کرمان هستید، فلایت گیت به شما بهترین پیشنهادات بلیط هواپیما تهران به کرمان را ارائه می کند. با وارد کردن اطلاعات سفر خود، به سرعت و سهولت می‌توانید از تنوع پروازها و قیمت‌های جذاب بهره‌مند شوید.

 

سوغات و صنایع دستی کرمان

سوغاتی‌های کرمان در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. مواد غذایی، صنایع دستی و محصولات کشاورزی سه گروه اصلی سوغاتی کرمان را تشکیل می‌دهند که انواع هر یک را در ادامه معرفی خواهیم کرد. 

کلمبه یکی از شیرینی‌های بومی کرمان است که البته در بم هم تولید می‌شود. این شیرینی حاوی خمیر شیرینی است که داخل آن مخلوطی از خرما و گردوی چرخ‌شده ریخته‌اند. هل، گلاب یا دارچین برای معطر کردن این شیرینی و خلال پسته برای تزیین آن به کار می‌برند.

کماچ سهن نوعی شیرینی با جوانه گندم است که ادویه مشخصی حاوی دارچین و زیره در تهیه آن استفاده می‌شود.

قطاب کرمانی یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه کرمان است که در تهیه خمیر داخلی آن از مغز پسته و گردو استفاده می‌کنند.

قاووت که در زبان محلی کرمانی به آن قووتو می‌گویند، خوراکی پودری است که بسیار انرژی‌بخش است. گیاهان دارویی، بذر گیاهان، گندم، جو، کنجد، نخودچی، شکر و قهوه در تهیه این خوراکی شیرین به کار می‌روند.

سوغات و صنایع دستی کرمان را می‌توانید از بازار گنجعلی خان یا بازار مرکزی شهر تهیه کنید. از معروف‌ترین سوغات کرمان می‌توان به زیره، پسته، قاووت، کلمپه، قطاب، کماج، خرما و مرکبات اشاره کرد. از جمله صنایع دستی کرمان نیز می‌توان به قالی، گلیم، جاجیم، پته دوزی، گوهربافی، میناکاری، مسگری و چرم‌دوزی اشاره کرد.

 

 

چگونه به کرمان سفر کنیم؟

در هر کجای کشورمان که باشید، دسترسی به شهر کرمان بسیار ساده و آسان است: به لطف امکاناتی از قبیل فرودگاه ها، پایانه های مسافربری و ایستگاه های راه آهنی که در این شهر تعبیه گشته، سفر به کرمان از طرق مختلفی امکان پذیر گشته است.

از طریق هواپیما: بدون هیچ تردیدی برترین راه دسترسی به شهر کرمان، خرید بلیط هواپیما از فلایت گیت و پرواز به این شهر دیدنی است. از آنجایی که ۵ فرودگاه مجزا در این استان واقع شده، شما به راحتی از طریق سفرهای هوایی می توانید به جای جای این استان دسترسی داشته باشید. گفتنی است که بهترین فرودگاه کرمان، فرودگاه بین المللی آیت الله رفسنجانی کرمان است که در بلوار جمهوری واقع شده و بدلیل همکاری با برخی از برترین ایرلاین های کشور، پروازهایی با بهترین کیفیت و امکانات را به مقاصد مختلفی چون تبریز، تهران، مشهد، ساری و شیراز به گردشگران ارائه می دهد.

 

• از طریق قطار: چنانچه برای رسیدن به کرمان هیچ عجله ای ندارید و بنا بدلایلی دوست ندارید از طریق هوایی به کرمان سفر کنید، می توانید از طریق ایستگاه راه آهن کرمان و خطوط ریلی که از شمال به جنوب و از شرق به غرب این شهر کشیده شده، در هر کجای کشورمان که باشید، به کرمان سفر کنید. ناگفته نماند که ایستگاه راه آهن کرمان در ناحیه جنوب این شهر واقع شده است و با مرکز شهر کرمان فاصله دارد.

 

• از طریق اتوبوس: اتوبوس شاید کم هزینه ترین و اقتصادی ترین راه رسیدن به کرمان باشد. برای دسترسی به کرمان از طریق اتوبوس باید سوار اتوبوس های بین شهری شده و راهی پایانه آدینه کرمان شوید.

 

• از طریق خودروی شخصی: بسته به اینکه از کدام شهر قرار است به کرمان سفر کنید، چهار گزینه یا ورودی مختلف شمالی (بزرگراه امام رضا)، جنوبی (از طریق دو جاده هفت باغ علوی و جاده قدیم ماهان)، شرقی (از مسیرهای سرآسیاب فرسنگی و بلوار امام صادق) و غربی (شهر باغین-بزرگراه خلیج فارس) را در پیش روی خود دارید. فاصله و مدت زمان سفر زمینی از تهران: بسته به مسیری که برای سفر به کرمان انتخاب می کنید، مسافت تهران-کرمان متفاوت خواهد بود.

برای سفر به کرمان از تهران دو مسیر پیش روی دارید: مسیر نخست که حدود ۹۸۰ کیلومتر است، از شهرهای قم، کاشان و رفسنجان می گذرد و گذر از آن حدود ده ساعت به طول می انجامد. در مسیر دوم که اندکی از نخستین مسیر طولانی تر است، از شهرهای قم، اصفهان و مهریز خواهید گذشت و پس از طی مسافتی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر (برابر با ۱۳ ساعت رانندگی) به کرمان خواهید رسید.

فاصله و مدت زمان سفر هوایی از تهران تا کرمان: فاصله هوایی تهران-کرمان حدود ۸۰۰ کیلومتر و برابر با ۹۰ دقیقه است.

فاصله و مدت زمان سفر با قطار از تهران تا کرمان: فاصله تهران-کرمان با قطار حدود ۱۰۰۰ کیلومتر و برابر با ۱۴ ساعت سفر است.