آیا مسافرت با هواپیما در بارداری ضرر دارد؟

مسافرت در بارداری

بررسی ها نشان می دهد که اگر بارداری بدون عارضه پیش برود، سفر تاثیر مضری بر آن ندارد. سفر هوایی خطر خاصی ندارد، مشروط بر اینکه فشار هوا در هواپیما به درستی تنظیم شود. سفر هوایی باید بعد از ماه هشتم بارداری با اجازه پزشک متخصص انجام شود و خانم های باردار حداقل هر دو ساعت یک بار پیاده روی کنند. هرگز در هفته های آخر بارداری (از هفته 35 به بعد) با هواپیما سفر نکنید. شاید بزرگترین خطر در سفر، به ویژه سفرهای بین المللی، ایجاد مشکل در مکانی است که امکانات درمانی مناسبی ندارد.

برنامه سفر خود را در سه ماهه دوم بارداری (هفته 28-14 بارداری) قرار دهید، زیرا خطر سقط جنین در سه ماهه اول بارداری وجود دارد. همچنین در سه ماهه سوم بارداری (از 28 هفتگی به بعد) احتمال زایمان زودرس افزایش می یابد.

هنگام مسافرت با ماشین از کمربند ایمنی خود استفاده کنید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این کمربندها خطر آسیب رساندن به جنین را افزایش می دهد وجود ندارد. در واقع علت اصلی مرگ جنین در تصادفات، مرگ مادر است. کمربند باید زیر شکم و روی ران ها قرار گیرد، تا جایی که امکان دارد، نحوه قرار دادن کمربند راحت باشد، کمربند شانه نیز بین دو سینه قرار گیرد. اما شرایط خاصی که در سفر باید در نظر گرفته شود عبارتند از: فشار خون بالا، سابقه سقط جنین، خونریزی و دیابت.

 

توصیه های سفر در بارداری توسط متخصص زنان و زایمان

  • سفر در سه ماهه اول بارداری بهتر است انجام نشود. مناسب ترین زمان برای مسافرت مادران باردار که بارداری پر خطر ندارند، بین 14 تا 28 هفتگی است.
  • مسافرت برای زن باردار با قطار، هواپیما، اتوبوس و یا وسیله شخصی ایرادی ندارد و فقط باید ایمنی سفر را حفظ کنید. به طوری که هر یک ساعت یک بار کمی راه بروند.
  • مسیری که برای مسافرت انتخاب می کنید باید ایمن باشد و نیروهای خدماتی یا مراکز درمانی سیار در نزدیکی مسیر شما قرار گرفته باشد.
  • مسافرت در بارداری برای مادران باردار در سنین بالا و یا دارای بیماری های زمینه، بهتر است به بعد از زایمان موکول شود.
  • مسافرت در اوایل بارداری و زنانی که زایمان زودرس دارند اصلا توصیه نمی شود. در صورت لزوم باید با پزشک معالج خود صحبت کنند.

 

 

نکاتی برای سفر به کشورهای خارجی

اگر قصد دارید در زمان بارداری به یک سفر خارجی بروید باید زمان درستی برای سفر و مدت اقامت خود انتخاب کنید. در خصوص سفر‌های خارجی، نکات زیر حائز اهمیت است:

زایمان در سفر: بهترین زمان سفر در بارداری معمولاً سه ماهۀ دوم است. در اواخر سه ماهۀ سوم اجازۀ پرواز داده نمی‌شود. اما اگر در سه ماهۀ سوم به یک کشور خارجی سفر می‌کنید باید در نظر داشته باشید که ممکن است زایمان شما زودتر از موعد صورت گیرد و شما مجبور شوید در کشور مقصد زایمان کنید. همچنین این امکان وجود دارد که برای برگشتن و انتقال نوزاد به کشورتان، وقتی را صرف انجام امور کنسولی کنید. بهتر است قبل از برنامه‌ریزی در خصوص قوانین کشوری که به آن سفر می‌کنید تحقیق کنید.

بیماری‌های شایع در مقصد: قبل از برنامه‌ریزی در خصوص سفر خارجی نسبت به بیماری‌های شایع در محل تحقیق کنید. با پزشک خود صحبت کنید شاید احتیاج باشد که برای پیشگیری از بعضی بیماری‌ها، واکسن تزریق کنید.

دسترسی به مراکز درمانی: خوب است که اقامتگاه خود را در نزدیکی یک مرکز درمانی انتخاب کنید تا در صورت لزوم بدون معطلی بتوانید تحت مراقبت قرار بگیرید. قبل از رسیدن به مقصد، شمارۀ اورژانس مقصد که معمولاً یک شمارۀ سه رقمی است را در گوشی خود ذخیره کنید.

بیمه مسافرتی: داشتن بیمۀ مسافرتی در سفرهای خارجی برای یک زن باردار ضروری است. بهتر است با بیمه کردن خودتان با اطمینان بیشتر و با خیالی راحت‌تر به سفر بروید.

 

آیا اشعه‌های طبیعی در طول پرواز برای جنین خطرناک است؟

یکی از نگرانی‌های رایج میان زنان باردار قرار گرفتن در معرض اشعه‌های کیهانی در پرواز است. اما بهتر است نگران نباشید زیرا میزان اشعه‌ای که به مادر و جنین او در طول پرواز حتی پروازهای طولانی می‌رسد آن‌قدر کم است که می‌توان آن را نادیده گرفت؛ یعنی ۱۵ درصد اشعه‌ی آفتابی که توصیه می‌شود انسان در طول یک سال به بدن برساند.

 

آیا اسکنر ورودی‌های کنترل فرودگاه برای جنین ضرر دارد؟

گیت‌هایی که شما از آن رد می‌شوید مجهز به فلز یاب هستند که هیچ آسیبی به جنین نمی‌رساند و فقط بار شما از زیر اشعه‌ی ایکس رد می‌شود. سیستم‌های بک‌اسکتر اشعه ایکس (برای اسکن تمام بدن) که در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود برای بارداری ضرری ندارند.

 

قوانین سفر با هواپیما در بارداری

آیا هواپیما برای زن باردار خطرناک است؟ سفر در بارداری با هواپیما، به شرط رعایت موارد ایمنی خطرناک نیست. تنها در مواردی چون مسافرت در ماه آخر بارداری یا در صورت داشتن عاضع ای خاص، می تواند خطرناک باشد. مسافرت در بارداری با هواپیما، قوانین مخصوصی دارد. از این رو، اگر قصد سفر های خارجی و یا داخلی را دارید، بهتر است قوانین مربوط به شرکت هواپیمایی مورد نظرتان را مطالعه کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

برای مثال، سفر در بارداری با هواپیمای ماهان، قشم و هما در شرایط زیر مشکلی برای اجازه پرواز شما ندارند:

  • در بارداری اول تا انتهای هفته 32 بارداری (برای پروازهای کمتر از دو ساعت)
  • در بارداری اول تا انتهای هفته 28 بارداری (برای پروازهای بیشتر از دو ساعت)
  • در بارداری دوم تا انتهای هفته 28 بارداری داشتن گواهی پزشکی معتبر

 

سفر با هواپیما در سه ماهه اول بارداری

سه ماه اول بارداری که به دلیل حالت تهوع و تغییرات مختلف بدن مادر، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. فرقی نمی‌کند که سفر شما با چه وسیله نقلیه‌ای است در هر صورت بهتر است این مدت را در منزل خود بمانید.

 

سفر با هواپیما در سه ماهه دوم بارداری

به‌طورکلی اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که زمان سفر را در سه‌ماهه دوم قرار دهید. معمولا در این زمان جنین به‌خوبی در رحم مادر قرار گرفته، حالت تهوع ناشی از بارداری کمتر شده و مشکلی نیز برای مادر و جنین پیش نخواهد آمد.

 

سفر با هواپیما در سه ماهه سوم بارداری

سه‌ماهه سوم بارداری را به‌عنوان مرحله حساس عنوان می‌کنند. در این مدت توصیه می‌شود که به‌هیچ‌عنوان سفری صورت نگیرد، چرا که ممکن است هر مشکلی اعم از زایمان زودرس به سراغ مادر آمده و پس از آن مشکلات جدی را برایش ایجاد کند.به دلیل حساس بودن این مرحله بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی از پذیرش مادران باردار در این ماه‌ها خودداری می‌کنند.

نکته: این مراحل برای مادرانی که در سنین مختلف بارداری قرار دارند، می‌تواند متفاوت باشد.