لیست کامل جاهای دیدنی استان گلستان

استان گلستان در شمال ایران دارای جاهای دیدنی زیادی است.استان گلستان به عنوان یکی از مناطق غنی از نظر منابع طبیعی، تاریخی و فرهنگی شناخته می‌شود. این استان دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است که از تنوع آب و هوایی و زمینه‌های مختلف مانند جنگل، دریا و شهرهای تاریخی برخوردار است.در زیر لیستی از جاهای دیدنی استان گلستان آورده شده است.

 

برج قابوس

برج قابوس یا معروف به “برج گنبد کاووس” یکی از آثار معماری تاریخی در شهر گنبد کاووس، استان گلستان، ایران است. این برج در قرون وسطی ساخته شده و به عنوان یکی از نمادهای اصلی این شهر محسوب می‌شود.این بنا به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.برج گنبد قابوس به عنوان بلندترین برج آجری در دنیاست که در قرن چهارم هجری ساخته شده و جنس این برج سرتاسر از جنس آجر است که با ارتفاع زیاد خود دارای معماری شگفت انگیزی است. هوش و ذکاوت سازندگان این برج قطعا قابل تحسین است.

 

 

آبشار کبودوال علی آباد کتول

آبشار کبودوال که بلندترین آبشار خزه‌ای ایران به شمار می‌آید، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است. این آبشار تماشایی با زیبایی بی‌نظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است و بازدید از آن، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد. آبشار کبودوال از بارش آب در هاله‌ای از نورهای سبز درخشان به وجود آمده است؛ نورهایی که بازتابی از تلالو خزه‌های سبز بر سنگ‌های آبشار هستند. واژه کبودوال در گویش کتولی از دو کلمه کبود به معنای آبی و وال به معنای جوی آب تشکیل شده و به دلیل شفافیت و درخشندگی این آب، محلی‌ها به آن کبودوال می‌گفتند.

 

 

قبرستان خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی جزو جاهای دیدنی کلاله محسوب می‌شود و از چند مکان زیارتی و همچنین یک قبرستان تاریخی تشکیل شده است. این مجموعه که در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان موسوم به کوه «تانگری داغ» در ارتفاع ۷۰۰ متری قرار دارد، محل تدفین خالد نبی و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است. در اطراف زیارتگاه خالد نبی یک گورستان تاریخی و دو بقعه دیگر قرار دارد که مربوط به اطرافیان خالد نبی است. گورستان و قبرهای موجود در آن به نظر اسرارآمیز می‌رسند؛ زیرا دارای سنگ مزارهای افراشته است که از جنس سنگ آهکی و توپر ساخته شده و از نظر فرم بی‌نظیر و منحصربه‌فرد هستند.

همچنین اگر در کنار زیارتگاه خالد نبی بایستید، چشم‌اندازی مسحورکننده را مشاهده خواهید کرد. این صحنه زیبا را تپه ماهورهای اطراف زیارتگاه شکل می‌دهند که چون فرشی در پیش پای شما گسترده شده‌اند. از تپه ماهورهای نزدیک به زیارتگاه تا دشت‌های سرسبز اطراف آن و لاله‌زارهایی که در کنار مزارع گندم موجود هستند و در طول مسیر قرار گرفته‌اند، گستره وسیع و زیبایی را در مقابل چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارند.

 

 

گلفشان نفتلیجه گمیشان

یکی از حیرت‌انگیزترین دیدنی‌های گلستان پدیده‌های شگفت‌انگیز و نادر به نام گِلفشان یا گل فشان است..گلفشان نفتلیجه یا نفتچه، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است که در شهرستان گمیشان قرار دارد و از آثار ملی و طبیعی ایران محسوب می‌شود.نفتلیجه دارای خواص درمانی است و گِل‌های آن برای درمان بیماری‌هایی مانند دردهای مفاصل و ستون فقرات و سفتی مفاصل، بیماری‌های عصبی، مراحل اولیه تنگی عروق و انقباضات عضلانی مفید است و استحمام در گلفشان‌ها به‌دلیل وجود عناصر شیمیایی خاص در ترکیبات آن‌ها برای بدن سودمند است.

 

 

 

پارک جنگلی النگدره

جنگل زیبای النگدره در استان گلستان و شهرستان گرگان واقع شده است. این پارک در فاصله پنج کیلومتری قسمت جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران قرار دارد.پارک جنگلی النگدره، از امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برخوردار است که برخی از آن ها عبارتند از جاده سلامتی، ایستگاه دوچرخه سواری، مسیر چوبی، محل بازی کودکان، زمین های ورزشی، خودروهای برقی، آلاچیق، نمازخانه و فروشگاه های فروش مواد غذایی.

پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل دارد که در تمام فصل های سال تماشایی است. چرا که در هر فصلی که به این جنگل سفر کنید، می توانید از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی خاص و منحصر به فرد هر فصل بازدید کنید. با این حال، اگر بخواهیم یک فصل را به عنوان فصل برتر بازدید از جنگل النگدره معرفی کنیم، آن فصل پاییز است. در فصل پاییز، پارک جنگلی النگدره، چهره‌ ای هزار رنگ و زیبا به خود گرفته و طبیعتی چشم‌ نواز دارد.

 

 

آبشارهای شیرآباد

طبیعت‌گردیآبشار شیرآباد: معرفی همراه با آدرس و مسیر دسترسیمعرفی آبشار شیرآباد آبشار شیرآباد یکی از آبشارهای مشهور و از جاهای دیدنی شمال ایران است که از زیباترین آبشارهای ایران بشمار می‌‌آید. این آبشار که به آبشار خان ببین معروف است در استان گلستان قرار داشته و از دیدنی‌های پرطرفدار در میان طبیعت دوستان و گردشگران است.برای دیدن آبشارهای شیرآباد باید در دل جنگل‌های انبوه شمال مسیری را پیاده روی کنید.

در این مسیر شگفت انگیز می‌توانید از سرسبزی و طراوت طبیعت لذت بیرید. قدم زدن در محیطی که تنها صدای پرندگان به گوش می‌رسد و آرامش اعجاب انگیز جنگل قطعا یکی از فراموش نشدنی‌ترین خاطرات خواهد بود.پس از کمی پیاده روی، به مجموعه آبشارهای شیرآباد می‌رسید. این آبشارها در واقع ۱۲ آبشار هستند که به صورت پله‌ای پشت سر هم قرار دارند. آب خروشان پس از پیمودن این مسیر در پای آبشار حوضچه‌هایی را ایجاد کرده است. این حوضچه‌ها یکی از محل‌های پرطرفدار برای آبتنی و شنا هستند.

 

آرامگاه مختومقلی فراغی

مختوم‌قلی فراغی شاعر ترکمن است که از بزرگترین شاعران زبان ترکمنی و یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مردم ترکمن به شمار می‌آید. وی در اشعار خود بیشتر به مسایل اجتماعی و سیاسی می‌پرداخت.در دهه ۱۳۷۰ آرامگاهی برای مختوم‌قلی فراقی ساخته شد. ساخت این آرامگاه در سال ۱۳۷۸ پایان یافت و در ۲۸ اردیبهشت هم‌زمان با سال‌گرد تولد او با حضور و سخنرانی صفر مراد نیازوف رئیس جمهور وقت ترکمنستان و عطاالله مهاجرانی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد ایران افتتاح شد.هرساله در سالروز تولد مختومقلی فراغی مراسمی با حضور مردم و مقامات دولت ایران و ترکمنستان در کنار این آرامگاه برگزار می‌شود.

 

 

 

آبشار لوه گلستان

این آبشار زیبا در استان گلستان نزدیک به شهرستان گالیکش و در روستایی به نام لوه قرار دارد.بر خلاف دیگر آبشارهای شمال کشور، این آبشار مسیر دسترسی نسبتا راحتی دارد؛ به طوری که تا نزدیک آبشار را می‌توانید با ماشین شخصی خود بروید.آبشار لوه به صورت طبقاتی بوده که در هر طبقه یک حوضچه تشکیل شده که آب از آنها عبور می‌کند و به طبقه پایین هدایت می‌شود. بلندترین آبشار این مجموعه ۱۵ متر ارتفاع دارد و ارتفاع مجموعه آبشارها به ۷۰ متر می‌رسد.

 

 

روستای زیارت گرگان

روستای زیارت به اسامی دیگری همچون زیارت خاصه رود، زیارت خسرو و زیارات نیز شناخته می شود. این روستا در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا قرار دارد. اختلاف 10 الی 15 درجه با شهر گرگان و فاصله کم آن با مرکز شهر، این روستا را به منطقه ییلاقی و گردشگری مشهوری تبدیل کرده است. روستای زیارت متشکل از کوچه‌‌های پیچ در پیچ و باریکی است که نمای بیرونی روستا را شکل می دهند. خانه های دو طبقه روستا به شکل خاصی در کنار هم چیده شده و کم کم معابر شکل گرفته اند. سنگ و چوب عمده ترین مصالح در ساخت خانه ها هستند.

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، دیوارها با کرسی چینی بنا شده اند و کف خانه‌‌ها در فاصله نیم تا یک متری از سطح زمین قرار دارند. بیشتر خانه های زیارت فاقد حیاط مستقل هستند و بافتی شبه پلکانی دارند؛ به این صورت که مانند روستای تاریخی و معروف ماسوله، حیاط خانه‌‌ها قسمتی از معابر یا بام خانه جلویی را شکل می دهد. بافت سنتی و زیبای روستا و منازل قدیمی به ثبت ملی رسیده اند و باید توجه بیشتری به آنها شود. قدمت حدود 40 عدد از این خانه ها به دوران قاجار و پهلوی باز می گردد.

 

 

برج رادکان کردکوی

برج رادکان کردکوی استان گلستان جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که بناها و برج‌های قدیمی بخشی از این جاذبه‌ها هستند، از جمله برج رادکان کردکوی در ۵۴ کیلومتری گرگان زیبا. این برج بر طبق کتیبه‌هایی که روی آن است، متعلق به قرن پنجم هجری قمری است و از نظر مصالح ساخت شباهت زیادی به برج گنبد قابوس دارد. بنای برج رادکان به صورت یک استوانه به همراه بخشی مخروطی شکل روی سر آن است.

گفته می‌شود در گذشته از برج رادکان برای کمک به مسافران جهت پیدا کردن مسیر استفاده می‌شده است و بعداً تبدیل به به آرامگاه ابوجعفر باوندی، یکی از اسپهبدان خاندان باوندی می‌شود. اگر به بناهای قدیمی علاقه دارید، بازدید از این برج قدیمی که روی تپه‌ای بلند واقع شده است، برای شما جذاب خواهد بود.

 

 

جزیره آشوراده

آشوراده بزرگ‌ترین جزیره‌ ایرانی دریای کاسپین است که در مرکز شبه جزیره میانکاله‌ بندر ترکمن قرار دارد. بندر ترکمن، یکی از بنادر شمالی ایران و یکی از مشهورترین بنادر سواحل شرقی دریای کاسپین است که در استان گلستان واقع شده است. ساحل بندر ترکمن، نزدیک‌ترین ساحل دریا به شهر گرگان است. جزیره آشوراده در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن واقع شده است و تنها ۴۰ کیلومتر با گرگان فاصله دارد.یک نکته قابل توجه اینکه خاویار آشوراده شهرت بسیاری در جهان دارد و یکی از مرغوب‌ترین خاویارهای دنیا به شمار می‌آید.

علاوه بر خاویار، انواع دیگری از ماهی‌ها مانند سفید، کپور، کلمه، ماش، فیل‌ماهی، تاس‌ماهی و اوزون برون نیز در این منطقه قابل صید هستند.بهترین زمان سفر به آشوراده از دید بسیاری از گردشگران، اوایل بهار تا تا اوایل تابستان و اوایل فصل پاییز است؛ زمانی که هوا خنک و مطلوب است و شما می‌توانید از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. البته اگر قصد دارید از پرندگان مهاجر در آشوراده دیدن کنید، باید در فصل زمستان به این جزیره بروید.