فرودگاه امام خمینی تهران، برنامه هفتگی و لیست پروازها

خرید بلیط مسقط به تهران

فرودگاه امام خمینی یکی از اصلی‌‌ترین فرودگاه‌های بین المللی در کشور است که در جنوب غربی تهران قرار دارد و شامل امکانات مناسبی برای مسافران ایرانی و خارجی است. این فرودگاه برای خیلی از سفرهای بین المللی به جز سفرهای حج مورد استفاده قرار می گیرد. فرودگاه بین المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد و به عنوان جایگزین برای فرودگاه مهرآباد طراحی شده است. این فرودگاه میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی با ۷۰۰ پرواز در هفته به ۳۰ کشور جهان است.

لازم به ذکر است که فرودگاه امام خمینی از نخستین فرودگاه های مجهز به شبیه ساز برج مراقبت پرواز در ایران است. این پروژه در سال ۱۳۹۳ توسط یک گروه دانش بنیان ایرانی طراحی شده است.فرودگاه امام خمینی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار ساخته شده است. وجود فضاهای بسیار بزرگ اطراف فرودگاه، باند فرودگاهی بسیار وسیع و پارکینگ‌های با ظرفیت زیاد این مساحت قابل توجه را تایید می‌کند. با به‌پایان‌رسیدن ساخت فاز یک، فرودگاه امام خمینی به بهره‌برداری رسید؛ فاز یک توان جابه‌جایی ۶میلیون‌وپانصد هزار مسافر و ۱۲۰ هزار تن بار در سال را دارد. فاز دو فرودگاه نیز در دست احداث است. ترمینال سلام و ترمینال ایران‌شهر فرودگاه امام خمینی نیز در حال ساخت است.

باند فرودگاه امام ۴۲۰۰ متر طول دارد، عرض این باند نیز ۴۵ متر است. علاوه بر این، دو تاکسیوی نیز برای این باند در نظر گرفته است. یکی از این دو تاکسیوی، باند اضطراری است که طول آن معادل ۴۲۰۰ متر و عرضش ۴۵ متر است. دیگر تاکسیوی برای ارتباط و دسترسی به اماکنی نظیر آشیانه تعمیر هواپیما، محل آزمایش موتور هواپیما و پایانه بار انتخاب شده است؛ طول این تاکسیوی ۹۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰ متر اعلام شده است.

مساحت ترمینال فرودگاه امام خمینی هم به بیش از ۷۸۰۰۰ مترمربع می‌رسد. همین ترمینال برای پروازهای ورودی فرودگاه امام و پروازهای خروجی فرودگاه امام استفاده می‌شود.

 

ایرلاین‌ های داخلی فرودگاه امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی به منظور انجام پروازهای خارجی ساخته شد. از این رو تمام پروازهای خارجی کشور از این فرودگاه و پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود. بنابراین هواپیمایی ‌های داخلی که پروازهایی به مقاصد خارجی دارند، در این فرودگاه فعالیت می‌کنند. این هواپیمایی‌ها عبارتند از: هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی ماهان، کیش ایر، هواپیمایی آسمان، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی کاسپین، قشم ایر، هواپیمایی معراج، هواپیمایی آتا، هواپیمایی قشم و هواپیمایی تابان.

 

ایرلاین‌ های خارجی فرودگاه امام خمینی تهران

ایرلاین‌ های خارجی فرودگاه امام خمینی هم تعدادشان کم نیست؛ این ایرلاین‌ها هم روزانه پروازهایی را در فرودگاه بین المللی امام خمینی انجام می‌دهند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ترکیش ایرلاینز، ایرفرانس، لوفت هانزا، قطر ایرویز، امارات، تای ایرویز، قطر ایرویز، آسترین ایرلاینز، آذربایجان ایرلاینز، پگاسوس ایرلاینز و… اشاره کرد.

 

هتل های فرودگاه امام خمینی تهران

در نزدیکی فرودگاه امام خمینی، دو هتل بزرگ و لوکس ساخته شده است؛ فرودگاه رکسان (نووتل سابق ) و فرودگاه رمیس (ایبیس سابق ). این هتل ها پذیرای مسافرانی هستند که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و باید برای انجام پرواز خارجی‌شان چند ساعت یا یک روز کامل منتظر بمانند. در واقع این مسافران به جای آنکه به داخل شهر بروند، می‌توانند در یکی از این دو هتل اقامت کنند و در زمان نزدیک به پرواز، هتل را به مقصد فرودگاه ترک کنند.

هتل رکسان هتلی 5 ستاره و بسیار شیک است؛ اتاق‌های راحت با امکانات رفاهی کامل، استخر، سونا، ماساژ، رستوران‌ و کافی‌شاپی شیک، بخشی از مزایای این هتل است. شما در هتل نووتل به غیر از اقامت کامل، می‌توانید اقامت 6 ساعته هم داشته باشید. اما هتل 4 ستاره ایبیس هم تقریبا چیزی کم از نووتل ندارد. امکاناتی در همین حدود برای مهمانان رمیس هم ارائه می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر اقامت روزانه و 6 ساعته، امکان اقامت 3 ساعته هم در هتل رمیس پیش‌بینی شده است.

گفتنی است مهمانان این دو هتل، هنگام رزرو، می‌توانند گزینه‌ای را انتخاب کنند که بر اساس آن، علاوه بر اقامت، تمام امور فرودگاهی نظیر، تحویل بار، دریافت کارت پرواز و… توسط هتل برای مسافر انجام ‌شود.

هتل‌های فرودگاهی رمیس و رکسان به جهت تسهیل در رفت و آمد مسافران فرودگاه امام، به صورت ٢۴ ساعته در بازه زمانی ٢٠ دقیقه ای ترانسفر رفت و برگشت رایگان به هتل و بالعکس ارایه می‌کنند .

 

پارکینگ های فرودگاه امام خمینی تهران

پارکینگ های فرودگاه امام خمینی
پارکینگ های فرودگاه امام خمینی مجموعا فضای پارک 13000 خودرو در 5 پارکینگ، به مراجعان خود می دهد. با توجه به تعرفه های اعلامی از سمت فرودگاه پیشنهاد می شود در توقف های کوتاه از پارکینگ های روباز و طبقاتی و در توقف های بیش از پارکینگ های شماره 3 و 4 استفاده کنند.

پارکینگ طبقاتی شماره 1 فرودگاه بین المللی امام خمینی
در صورتی که شما تمایل دارید جهت استقبال و بدرقه مسافرین برای توقف های کوتاه مدت و موقتی از پارکینگ استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما این است که به طبقه پایین ترمینال مراجعه کرده و اتومبیل خود را در پارکینگ شماره یک پارک کنید.

پارکینگ رو باز شماره 3 و 4 فرودگاه امام خمینی
اگر شما مایل به توقف های طولانی مدت و شبانه روزی در فرودگاه هستید پیشنهاد ما به شما، استفاده از پارکینگ شماره 3 و 4 است. برای این منظور به روبه روی برج مراقبت پروازها مراجعه کرده و ماشین خود را در آنجا پارک کنید.

پارکینگ رو باز شماره 5 فرودگاه امام خمینی
برای مراجعه به گمرک فقط در ایام پیک سفر می توانید به پارکینگ 5 مراجعه کرده و به دلیل فاصله طولانی با ترمینال ها از طریق اتوبوس رایگان به سمت سالن های پرواز حرکت کنید.

پارکینگ رو باز شماره 2 فرودگاه امام خمینی
برای مراجعه به بخش خودروهای توقیفی شما می توانید در ایام پیک سفر به جنب گمرک در شهر فرودگاهی مراجعه کرده و از طریق اتوبوس رایگان به سمت سالن های پرواز حرکت کنید.

 

بانک و صرافی در فرودگاه امام خمینی تهران

در سالن ترمینال های فرودگاه، بانک ها و صرافی هایی جهت ارائه خدمات بانکی، عوارض خروج از کشور، ارز مسافری تحت نظر شبکه بانکی کشوری فراهم شده است. موقعیت مکانی این صرافی ها در بخش گمرک شرقی، گذرنامه ورودی، سالن چک این و ترانزیت ارزی قرار گرفته است.
در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید با شماره 51007951-021 تماس حاصل فرمایید.

 

اجاره خودرو در فرودگاه امام خمینی تهران

فرودگاه امام خمینی به منظور آسایش و رفاه حال مسافران که مایلند در طول سفر خود ماشین لوکسی را در اختیارشان داشته باشند، دفاتری برای اجاره خودرو در نظر گرفته است. همچنین اگر مایل به اجاره خودرو هستید، باید گواهینامه رانندگی خود را به این بخش ارائه دهید. جهت یافتن این غرفه به سالن پرواز ورودی ترمینال شماره 1 فرودگاه بروید. در این مجموعه می تواند انواع خودروهای لوکس و اقتصادی را اجاره کنید.

اجاره خودروها به دو صورت، کوتاه مدت و بلند مدت صورت می گیرد. برای مسافرانی که قصد اجاره خودرو حداقل 24 ساعت تا 4 هفته را دارند، نرخ اجاره خودرو کوتاه مدت و برای بیش از 4 هفته الی 360 روز نرخ کرایه بلند مدت را محاسبه می گردد.

 

پایانه‌های فرودگاه امام خمینی تهران

پایانه ۱
نخستین و تنها پایانه فعال فرودگاه امام که سالانه ۶٫۵ میلیون مسافر و ۱۲۰٬۰۰۰ تن بار از طریق آن جابه‌جا می‌شود.

پایانه سلام
دومین پایانه فرودگاه امام «سلام» نام دارد که اکنون در حال ساخت است و ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر در سال را دارد. قرار بود این پایانه در ژوئن ۲۰۱۶ قابل استفاده باشد ولی مشکلات مالی افتتاح آن را تا مه ۲۰۱۷ به تعویق انداخت.

پایانه ایران‌شهر
سومین پایانه فرودگاه امام «ایرانشهر» نام دارد که اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد و قرار است شرکتی هلندی کار ساخت آن را انجام دهد. این پایانه توانایی پذیرش ۲۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و انتظار می‌رود با افتتاح این پایانه، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام خمینی به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد. پس از افتتاح این پایانه، از پایانه ۱ فقط برای پروازهای داخلی استفاده خواهد شد.

 

آیا تهران فرودگاه بین المللی دارد؟

فرودگاه امام خمینی تهران به عنوان فرودگاه بین المللی می باشد و در آن پرواز های خارجی انجام می شود.

 

 

لیست پروازهای فرودگاه امام خمینی تهران

مقاصد پروازی امام خمینی تهران

لیست پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی

پرواز تهران باکو

پرواز تهران استانبول

پرواز تهران مسکو

پرواز تهران بغداد

پرواز تهران دبی

پرواز تهران دوحه

پرواز تهران تفلیس

پرواز تهران دمشق

پرواز تهران مسقط

پرواز تهران نجف 

پرواز تهران ایروان

پرواز تهران آنتالیا

پرواز تهران آنکارا

پرواز تهران ازمیر

و…

 

 

لیست پروازهای ورودی فرودگاه امام خمینی

پرواز آنتالیا تهران

پرواز آنکارا تهران

پرواز ازمیر تهران

پرواز استانبول تهران

پرواز تفلیس تهران

پرواز دبی تهران

پرواز دوحه تهران

پرواز نجف تهران

و…

 

امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

اینترنت وای فای رایگان: با تحویل دادن بارهای خود می توانید کارت پرواز بگیرید و در صورتی که در سالن انتظار وقت اضافه داشته باشید می توانید با استفاده از اینترنت رایگان سرگرم شوید. برای استفاده از اینترنت فرودگاه باید رمز عبور را از مسئول مربوطه در هنگام تحویل بار درخواست کنید.

بانک و صرافی: یکی دیگر از امکانات این فرودگاه وجود چندین شعبه بانک و صرافی است که برای رفاه بیشتر مسافران در سالن های ورودی و خروجی دایر هستند. همچنین چندین دستگاه خودپرداز نیز در محوطه فرودگاه قرار داده شده است تا پول نقد دریافت کنید.

رستوران و کافی شاپ: معمولا در هنگام سفر برنامه غذایی ما به هم می ریزد و ممکن است در شلوغی های سفر وقت برای غذا خوردن نداشته باشیم. یا اینکه به دلیل حضور زودتر از زمان پرواز در فرودگاه احساس گرسنگی یا تشنگی کنیم که در این صورت می توانید به رستوران و کافی شاپ موجود در این فرودگاه سر بزنید. در این فرودگاه تعداد زیادی رستوران، فست‌ فود و کافی‌ شاپ فعالیت دارند که انواع غذاها، میان وعده ها، کیک و شیرینی و نوشیدنی‌ ارائه می کنند. البته بهتر است پیش از سفر هوایی از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید تا سفر آرامی داشته باشید. زیرا در سفرهای خارجی مدت زمان زیادی در آسمان خواهید بود و ممکن است در حین پرواز دچار حالت تهوع شوید.

هتل: در فرودگاه امام خمینی، یک هتل پنج ستاره به نام هتل نووتل novotel و یک هتل چهارستاره به نام هتل ایبیس ibis وجود دارد که از سال ۲۰۱۶ فعالیت دارد. این هتل ها، توسط گروه هتلداری اکور فرانسه در ۷ طبقه ساخته شده است. از امکانات رفاهی این هتل‌ها می توان به حمام اختصاصی، تلویزیون صفحه تخت و لوازم بهداشتی رایگان اشاره کرد. هتل های فرودگاه امام مناسب مسافرانی است که با خرید بلیط هواپیما باید در میانه سفرشان زمانی را در ایران صرف کنند تا زمان پرواز دیگر فرا برسد. هتل های فرودگاه امام امکان اقامت کوتاه‌مدت، ۳، ۵ و ۱۰ ساعته را دارد.

 

راه های دسترسی به فرودگاه امام خمینی تهران

موقعیت جغرافیایی فرودگاه در جاده تهران – قم در فاصله 30 کیلومتری از پایتخت قرار گرفته و راه های مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

تاکسی فرودگاه
در صورتی که قصد دارید با استفاده از تاکسی به فرودگاه حرکت کنید، شما می توانید درخواست خودرو خود را در از 3 شرکت تاکسیرانی مطرح (شرکت سیر و سفر، تاکسی بیسیم، تاکسی لوکس) اعلام کنید. برای سهولت دسترسی به سطح شهر می توانید از باجه های مخصوص تاکسی که در خارج از ساختمان فرودگاه قرار دارد، استفاده کنید.
در صورتی که قصد عزیمت به فرودگاه را دارید با شماره های 1833،1828 ، 1804 تماس حاصل نموده و درخواست خود را بیان نمایید.

 

مترو فرودگاه
اگر قصد رفتن به فرودگاه امام خمینی را با مترو دارید، پیشنهاد ما استفاده از خط 1 مترو بوده که پس از رسیدن به ایستگاه شهرآفتاب بایستی خط خود را تعویض کرده و از قطار اختصاصی فرودگاه امام خمینی استفاده نمایید.

 

اتوبوس فرودگاه
مسئولین فرودگاه برای سهولت در جابه جایی مسافرانی که قصد دارند به سمت فرودگاه حرکت کنند، اتوبوس هایی را تعبیه کرده اند. این ایستگاه ها روبروی ترمینال شماره 4 قرار گرفته است. در صورتی که قصد رفتن به مرکز شهر را داشته باشید، اتوبوس فرودگاه در ایستگاه های مترو توقف می کند و شما می توانید ادامه مسیر خود را با مترو ادامه دهید.

 

اطلاعات فرودگاه امام خمینی تهران

نوع فرودگاه: همگانی
کد یاتا: IKA
کد ایکائو: OIIE
آدرس : فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران، در حوزه اداری و سیاسی شهرستان ری میان بزرگراه تهران – قم در یک سایت ۱۴ هزار هکتاری قرار دارد.
تلفن تماس فرودگاه: ۰۹۶۳۳ / ۰۲۱-۵۱۰۰۱۱۸ / ۵۱۰۰۱-۰۲۱