راهنمای سفر به چالوس و جاهای دیدنی آن

سفر به چالوس

چالوس یکی از زیباترین شهرهای شمالی ایران است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. اگر قصد سفر به چالوس را دارید، می‌توانید از این راهنمای سفر استفاده کنید:

 

بهترین زمان سفر به چالوس

بهترین زمان برای سفر به چالوس ابتدای اردیبهشت و اوایل مهر که رطوبت هوا کمتر است و ترافیک جاده چالوس نیز خلوت‌تر است.

اقامت در چالوس

چالوس دارای انواع اقامتگاه‌های متنوعی است که می‌توانید بر اساس بودجه و سلیقه خود انتخاب کنید. برخی از بهترین اقامتگاه‌های چالوس عبارتند از:

هتل رامتین: یکی از بهترین و مجهزترین هتل‌های چالوس که در مرکز شهر واقع شده است و دارای اتاق‌های مدرن، رستوران، کافی شاپ، استخر، سونا، جکوزی و پارکینگ است.

هتل آپارتمان نمک آبرود: یکی از اقامتگاه‌های شهرک توریستی نمک آبرود که دارای اتاق‌های مبله، آشپزخانه، تلویزیون، یخچال و بالکن است. این هتل آپارتمان در نزدیکی تله‌کابین و دریا قرار دارد و دسترسی آسانی به جاذبه‌های شهرک دارد.

ویلاهای چالوس: چالوس دارای ویلاهای متعددی است که می‌توانید برای اقامت اجاره کنید. این ویلاها در محل‌های مختلف شهر واقع شده‌اند و دارای امکانات مختلفی هستند. برخی از ویلاها در نزدیکی جنگل یا دریا قرار دارند و برخی دیگر در شهرک‌های توریستی مانند نمک آبرود یا کلاردشت واقع شده‌اند.

 

گردش در جاده چالوس

جاده چالوس یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاده‌های ایران است که از استان البرز به استان مازندران می‌رسد. در این جاده، می‌توانید از مناظر طبیعی بکر و خیره‌کننده، روستاهای سنتی و تاریخی، آبشارها و چشمه‌ها، غارها و کوه‌ها، پارک‌ها و اماکن تفریحی لذت ببرید. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی جاده چالوس عبارتند از:

سد امیرکبیر: یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سدهای ایران که در کیلومتر ۱۰ جاده چالوس قرار دارد. این سد یک تالاب مصنوعی با آبی آبی و صاف ایجاد کرده است که میزبان قایق‌رانی، ماهی‌گیری و گردشگری است.

روستای شهرستانک: یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای جاده چالوس که در کیلومتر ۳۰ این جاده واقع شده است. این روستا با خانه‌های چوبی و سنگی، باغ‌های میوه، رودخانه‌ها و پل‌های تاریخی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را به نمایش می‌گذارد.

آزاد کوه: یکی از بلندترین و مشهورترین کوه‌های ایران که در کیلومتر ۵۰ جاده چالوس قرار گرفته است. این کوه با ارتفاع ۴۳۵۰ متر، یکی از بهترین مقاصد کوه‌نوردی و طبیعت‌گردی است.

گچسر: یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری جاده چالوس که در کیلومتر ۶۰ این جاده واقع شده است. این شهر با دارا بودن پل‌های قدیمی، آبشارها و چشمه‌ها، روستاهای سرسبز و باغ‌های میوه، جذابیت‌های فراوانی برای گردشگران دارد.

دیزین: یکی از معروف‌ترین و مدرن‌ترین پیست‌های اسکی ایران که در کیلومتر ۷۰ جاده چالوس قرار دارد. این پیست با دارا بودن امکانات رفاهی و تفریحی، مورد استقبال زیادی از طرف علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی قرار گرفته است.

تونل کندوان: یکی از مهندسی‌های عجیب و دیدنی جاده چالوس که در کیلومتر ۷۵ این جاده قرار دارد. این تونل به طول ۱۰۰۰ متر، با حفر کردن کوه‌های سنگی، بدون استفاده از هیچ مصالح ساختمانی، ساخته شده است.

غار یخ مراد: یکی از غارهای زیبا و منحصربه‌فرد جاده چالوس که در کیلومتر ۸۰ این جاده قرار دارد. این غار با دارا بودن ستون‌ها و تشکیلات یخی درون خود، یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این جاده است.

روستا و آبشار هریجان: یکی از روستاهای زیبا و دیدنی جاده چالوس که در کیلومتر ۹۰ این جاده قرار دارد. این روستا با خانه‌های سنتی و سرسبزی خود، یکی از مکان‌های اقامتی و گردشگری این جاده است. آبشار هریجان نیز یکی از آبشارهای بلند و زیبای ایران است که در بالادست این روستا قرار دارد.

ییلاقات چالوس کجاست

ییلاقات چالوس به مجموعه‌ای از روستاها و مناطق کوهستانی در شمال غربی شهر چالوس گفته می‌شود که در فصول گرم سال مورد استفاده گردشگران و مردم بومی قرار می‌گیرند. برخی از معروف‌ترین ییلاقات چالوس عبارتند از:

کلاردشت: یکی از محبوب‌ترین ییلاقات چالوس که در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چالوس واقع شده و دارای آب و هوای خنک و جنگل‌های انبوه است. در این ییلاق می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند آبشار اکاپل، دریاچه ولشت، تله‌کابین نمک‌آبرود و روستای کندلوس دیدن کنید.

مازیچال: یکی از زیباترین ییلاقات چالوس که در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر چالوس و در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این ییلاق به خاطر داشتن چشم‌اندازی فوق‌العاده از ابرها و جنگل‌های سرسبز معروف است. در این ییلاق می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند جنگل مازیچال، روستای ناتر، منطقه شکار ممنوع سیاه‌بیشه و غار یخ مراد دیدن کنید.

مرزن‌آباد: یکی از قدیمی‌ترین ییلاقات چالوس که در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر چالوس و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. این ییلاق به خاطر داشتن جنگل‌های چهارباغ و کاخ‌های تاریخی معروف است. در این ییلاق می‌توانید از جاذبه‌هایی مانند جنگل‌های چهارباغ، کاخ چای‌خوران، کاخ اجابت، مدرسه پروین اعتصامی و کاروانسرای پای‌قله کندوان دیدن کنید.

 

دریاچه های جاده چالوس

دریاچه‌های جاده چالوس به مجموعه‌ای از دریاچه‌های طبیعی و ساخت دست انسان در حاشیه جاده چالوس از کرج به چالوس گفته می‌شود. این جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جهان است که از دامنه کوه‌های البرز مرکزی می‌گذرد و مناظر بکر و خیره‌کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. برخی از معروف‌ترین دریاچه‌های جاده چالوس عبارتند از:

دریاچه ولشت: یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین دریاچه‌های جاده چالوس که در فاصله ۱۰ کیلومتری چالوس واقع شده‌است. این دریاچه با آبی آبی و صاف و انبوه درختان سبز اطراف خود، چشم‌هر کسی را می‌رباید.

دریاچه سد دریوک: یکی از دریاچه‌های ساخت دست انسان که در نزدیکی روستای دریوک در ۳۵ کیلومتری چالوس قرار دارد. این دریاچه با آبی آرام و شفاف و کوه‌های پوشیده از جنگل، یک منظره آرامبخش و دلنشین را به ارمغان می‌آورد.

دریاچه هسل: یکی از دریاچه‌های طبیعی که در میان جنگل‌های مازندران در نزدیکی روستای سینوا و مرزن‌آباد واقع شده‌است. این دریاچه با آبی راکد و زیبا و انواع گیاهان و حیوانات، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان چالوس است.

 

سفر یک روزه به مازندران

سفر یک روزه به مازندران یک انتخاب خوب برای لذت بردن از طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک این استان است. شما می‌توانید از جاهای دیدنی مختلفی در مازندران بازدید کنید، مانند:

پلنگ‌دره شیرگاه: یک منطقه زیبا و حفاظت شده که محل زندگی پلنگ‌های ایرانی است. شما می‌توانید با راهنمایی محلی به دیدن این حیوانات نایاب بروید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

روستای ناتر: یک روستای تاریخی و سنتی که در کنار رودخانه تالار واقع شده است. شما می‌توانید از خانه‌های قدیمی و معماری این روستا تحت تاثیر قرار بگیرید و از غذاهای محلی مثل آش دوغ و کباب ترش چشمه نمک امتحان کنید.

سد لفور: یک سد بزرگ و مهم که در رودخانه تجن واقع شده است. شما می‌توانید از منظره زیبای سد و دریاچه آن نهایت استفاده را ببرید و از فعالیت‌های مختلفی مثل قایق‌رانی، ماهی‌گیری و پیک‌نیک در این منطقه بهره‌مند شوید.

ییلاق فیلبند: یک ییلاق زیبا و خوش آب و هوا که در کوهستان البرز واقع شده است. شما می‌توانید از چشم‌اندازهای دیدنی این ییلاق شگفت‌زده شوید و از گل‌های رنگین و چمن‌های سبز این منطقه عکس‌برداری کنید.

طبیعت شمال چالوس

طبیعت شمال چالوس بسیار زیبا و دیدنی است. این منطقه از جنگل های سرسبز، دریای خزر، آبشارها، دریاچه ها، کوه ها، ییلاقات و آثار تاریخی و فرهنگی برخوردار است. برخی از مهمترین جاذبه های طبیعی شمال چالوس عبارتند از:

جاده چالوس: یکی از زیباترین و معروفترین جاده های ایران که از تهران به شمال کشور می رود. این جاده در میان کوه های البرز و رودخانه های پرآب قرار دارد و مناظر و چشم اندازهای خیره کننده ای را به نمایش می گذارد. برخی از جاهای دیدنی جاده چالوس عبارتند از: روستای کندلوس، کلاردشت، آبشار خور، سد امیرکبیر، روستای شهرستانک، پیست دیزین، روستا و آبشار هریجان، آزاد کوه، روستای گچسر، تونل کندوان، روستای سپهسالار، روستای میدانک، جنگل سرپوش تنگه و آبشار هفت چشمه.

آبشار اکاپل: یکی از زیباترین آبشارهای شمال کشور که در ییلاقات منطقه کلاردشت قرار دارد. این آبشار زیبا در میان جنگل های سرسبز سردچال واقع شده و ارتفاع آن به ۲۰ متر می رسد. در تابستان آب و هوای اطراف آبشار اکاپل بسیار خنک و مطبوع است و در زمستان با یخ زدن آبشار، شرایط برای یخ نوردی مهیا می شود.

مرداب کندوچال: یکی از زیباترین مرداب های شمال کشور که در منطقه کندوچال واقع شده است. این مرداب در میان کوه های بلند و جنگل های انبوه قرار دارد و از گونه های مختلف پرندگان و گیاهان برخوردار است. این مرداب در فصول مختلف سال، منظره های متفاوتی را به نمایش می گذارد و از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود.

دریاچه ولشت: یکی از زیباترین دریاچه های شمال کشور که در منطقه ولشت واقع شده است. این دریاچه در میان کوه های بلند و جنگل های انبوه قرار دارد و آب آن بسیار شفاف و آبی است. این دریاچه از گونه های مختلف ماهیان و پرندگان برخوردار است و از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود.

پارک جنگلی فین: یکی از زیباترین پارک های جنگلی شمال کشور که در منطقه فین چالوس واقع شده است. این پارک در میان جنگل های سرسبز و رودخانه های پرآب قرار دارد و از امکانات رفاهی مختلفی برخوردار است. این پارک از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود.

 

سفر به دریای خزر

سفر به دریای خزر می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و متنوع باشد. دریای خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان است که از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان، از شرق به جمهوری ترکمنستان و قزاقستان و از جنوب به ایران محدود می‌شود. این دریاچه خودکفا به هیچ دریای آزادی راه ندارد و از طریق کانال به دریای سیاه متصل می‌شود.

ساحل دریای خزر شامل دو استان ساحلی گیلان و مازندران است که دارای جنگل‌های انبوه و سبز، کشت وسیع برنج، آبشارهای زیبا، روستاهای سنتی و گردشگری، بازارهای محلی و موزه‌های تاریخی و فرهنگی هستند. شما می‌توانید در سواحل زیبا و مجهز این منطقه از تماشای دریا، شن‌بازی، آب‌بازی، قایق‌سواری، ماهی‌گیری و پیک‌نیک لذت ببرید. همچنین می‌توانید از طبیعت بکر و دل‌انگیز جنگل‌های هیرکانی، که جزو میراث جهانی یونسکو هستند، بازدید کنید.

اگر به دنبال یک سفر دریایی هستید، می‌توانید از خدمات کشتی‌های مسافربری که بین کشورهای حوزه خزر فعالیت می‌کنند، استفاده کنید. شما می‌توانید در این کشتی‌ها از امکانات رفاهی مانند اتاق‌های مجهز، رستوران، کافی‌شاپ، سالن تفریحی و استخر لذت ببرید.

 

مسیر جاده چالوس از تهران

مسیر جاده چالوس از تهران یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مسیرهای ایران است که از مناظر طبیعی بکر و دیدنی برخوردار است. برای رسیدن به چالوس از تهران، سه مسیر اصلی وجود دارد:

– مسیر تهران – کرج – کندوان – چالوس: این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و در حالت عادی حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. این مسیر از جاده تهران – کرج شروع می‌شود و بعد از عبور از شهر کرج، از جاده چالوس ادامه می‌یابد. این مسیر از مناطقی مانند کندوان، سیاه بیشه، نمک آبرود، مرزن آباد و کلاردشت می‌گذرد. این مسیر در فصول سرد سال، به دلیل بارش برف و باران، ممکن است ترافیک و مشکلاتی داشته باشد.

– مسیر تهران – شمشک – چالوس: این مسیر حدود ۱۸۰ کیلومتر طول دارد و در حالت عادی حدود ۴ ساعت زمان می‌برد. این مسیر از جاده لشگرک شروع می‌شود و بعد از عبور از شهرهای زردبند، رودک، حاجی آباد، میگون، دره شمشک، جیرود، شمشک، جاده شمشک دیزین، گاجره، ولایت رود و کندوان، به جاده چالوس می‌رسد. این مسیر از مناطق کوهستانی و برفی می‌گذرد و در فصول سرد سال، ممکن است بسته شود.

– مسیر تهران – آزادراه شمال – چالوس: این مسیر حدود ۱۵۰ کیلومتر طول دارد و در حالت عادی حدود ۲ ساعت و نیم زمان می‌برد. این مسیر از آزادراه تهران – شمال شروع می‌شود و بعد از عبور از شهرهای نور، نوشهر، رامسر، تنکابن و محمودآباد، به جاده چالوس می‌رسد. این مسیر از مناطق ساحلی و جنگلی می‌گذرد و در فصول گرم سال، ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد.