بهترین زمان مسافرت به یزد

یزد شهری است در مرکز ایران و مرکز استان یزد و شهرستان یزد است. یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام جهان معروف است و به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. شهر یزد یکی از قطب‌های پزشکی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید و نخستین صندوق امانات جهان ۱۷۰۰ سال پیش در حوضه تمدن این شهر بنا نهاده شده‌است. قرار گرفتن در بخش مرکزی فلات ایران در برگیرنده نامناسب‌ترین عوامل طبیعی چیره بر فلات مرکزی ایران نیز است.

بارش اندک همراه با تبخیر شدید، دور بودن از دریا، نزدیکی با کویر خشک و پهناور نمک، رطوبت نسبی کم همراه با گرمای بسیار، از عواملی هستند، که یزد را به گونه یکی از خشک‌ترین مناطق ایران درآورده است. این استان از نظر معماری بسیار قدمت دارد و نسبت به سایر شهرهای کشور ایران معماری منحصر به فردی دارد. دیواره های کاهگلی و ساختمان های گنبدی شکل آن بیشتر از هر وجه دیگری نظر توریست ها و مسافران شهر یزد را به سمت خود جلب می کند.

تفاوت دما در این شهر بسیار زیاد است به طوری که روزها گرم و شب ها به طرز عجیبی خنک می باشد. یزد به جهت کویری بودن به وجود آب بسیار اهمیت داده و بیشترین جاذبه های گردشگری این شهر را آب انبارها و قنات ها در بر گرفته اند به طوری که موزه ای با نام موزه آب در شهر یزد مورد توجه بسیاری از توریست ها قرار گرفته است.

 

آب و هوای یزد

یزد شهری با اقلیم گرم و خشک و بیابانی است و نوسان و تغییرات بالای دما در تابستان و زمستان و حتی در شب و روز از ویژگی های آب و هوایی این منطقه به شمار می رود. از این نظر می توان برای یزد دو فصل را در نظر گرفت: فصل بلند گرما که از اسفند تا مهر است و فصل کوتاه سرما که از آبان تا اواخر بهمن ادامه دارد.

 

دین و فرهنگ مردم یزد

زبان رسمی مردم شهر یزد فارسی است و آنها با لهجه یزدی صحبت می کنند، بدون شک می توان لهجه یزدی را یکی از زیباترین لهجه های زبان فارسی دانست که برخلاف بسیاری از گویش ها و لهجه های دیگر در سایر شهرهای ایران این لهجه در شهر یزد حفظ شده است و بسیاری از مردم با همین لهجه صحبت می کنند. بیشتر مردم شهر یزد مسلمان هستند و پیرو مذهب شیعه می باشند با این حال اقلیت های مذهبی از جمله زردتشتیان و یهودیان نیز در این شهر زندگی می کنند.

 

 

مناطق گردشگری یزد

یزد دارای مناطق گردشگی زیادی می باشد که در ادامه  به بررسی برخی از این مناطق می پردازیم:

 

باغ دولت‌آباد

باغ دولت‌آباد چهار منار از باغ‌های قدیمی شهر یزد در کشور ایران است. این باغ در تاریخ ۱۳۴۶/۱۲/۲۳ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرار گرفته‌است؛ و همچنین یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است.عمارت بادگیر آن با ارتفاع ۳۳/۸ متر بلندترین بادگیر خشتی شناخته شده در جهان است.

 

قنات زارچ

قنات زارچ یا قنات باغ زارچ در استان یزد قرار دارد و با طول ۷۱ کیلومتر، تعداد ۲,۱۱۵ حلقه چاه‌ و با سابقه بیشتر از ۱۰۰۰ سال، یکی از قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌ها در جهان محسوب می‌شود. قدمت قنات زارچ را به پیش از اسلام و دوره ساسانی نسبت می‌دهند. قنات مذکور نه‌تنها در میان آثار ملی ایران قرار دارد؛ بلکه در سال ۲۰۱۶ میلادی به ثبت جهانی یونسکو رسید. برای بازدید از این قنات باید به محله کوشک نو در شهر یزد بروید تا بتوانید گوشه‌ای از این سازه زیبا را به نظاره بنشینید.

 

بافت تاریخی یزد

بافت تاریخی یزد جزو دست نخورده‌ترین بافت‌های مسکونی در تاریخ ایران است که وسعتی در حدود ۷۰۰ هکتار دارد. این بافت تاریخی به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد به شمار می‌رود که ترکیبی متوازن از خانه‌ها، کوچه‌های قدیمی خشتی و ساباط‌ها است و آثار تاریخی زیادی در دل خود دارد. در این بافت تاریخی، تمامی امکانات زندگی اجتماعی و فردی فراهم شده است. بافت تاریخی یزد از سمت جنوب به خیابان کاشانی، از سمت شمال به خیابان دولت‌آباد، از شرق به محله فهادان و از مغرب به خیابان مطهری محدود می‌شود. در این بافت تاریخی بیش از ۱۷۰۰ بنای خشتی وجود دارد.

 

آب‌ انبار امیرچخماق (فاطمه ستی)

آب‌‌انبار امیرچخماق که با نام آب‌‌انبار فاطمه ستی نیز شناخته می‌شود، از آب‌انبارهای قدیمی شهر و جاهای دیدنی یزد است. با قدمتی که به دوره صفویه بازمی‌گردد، این آب‌انبار دو در ورودی دارد. یکی از این درها در میدان امیر چخماق و دیگری در کوچه‌ای مجاور آن قرار گرفته است. از ویژگی‌های این آب‌انبار قدیمی می‌توان به پنج بادگیر خشتی هشت‌وجهی جهت خنک کردن و مخزنی بزرگ برای نگهداری آب با تهویه‌ای طبیعی اشاره کرد.

اگر تمایل دارید برای رفتن به سفر یکی از استان‌های کویری ایران را انتخاب کنید، بدون تردید شهرستان یزد که قدیمی‌ترین شهر خشتی ایران به شمار می‌رود، برای شما بهترین انتخاب است. شهرستان یزد به دلیل داشتن آثار تاریخی زیبا و جاذبه‌های طبیعی، مورد توجه گردشگران و مسافران زیادی قرار دارد  اما باید بدانید که بهترین زمان برای سفر به یزد  چه فصل و زمانی در طول سال می باشد.

 

 

بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا

یزد دارای آب و هوای گرم، خشک و بیابانی بوده و در فصل تابستان یکی از گرم‌ترین شهرهای ایران به شمار می‌رود. تابستان‌های شهر یزد گرمای طاقت فرسا و کویری دارد و زمستان‌های آن بسیار خشک و سوزناک است.

بهترین زمان سفر به یزد از نظر آب و هوا را می‌توان از اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت دانست که آب و هوای معتدلی دارد و دمای آن به طور میانگین ۱۶ درجه سانتی‌گراد است، البته اوایل فصل پاییز هم برای سفر به این شهر زیبا مناسب است. پس در حالت کلی می‌توان نتیجه گرفت که بهترین فصل سفر به یزد از نظر آب و هوا، فصل بهار و پاییز به حساب می‌آید. اگر قصد سفر به یزد در روزهای خلوت سال را دارید پیشنهاد می‌کنیم فصل پاییز و زمستان که بهترین زمان برای سفر به یزد هستند را انتخاب کنید. در این فصل‌ها هم تعداد مسافران نسبت به عید کم‌تر است و هم هزینه‌های سفر شما از نظر اقتصادی به صرفه‌تر خواهد بود. همچنین در مدت زمان سفر خود می‌توانید همراه با تورهای ویژه، کویرنوردی کنید و علاوه بر تماشای آسمان زیبای کویر، شب‌های سرد را در کنار آتشی گرم به صبح برسانید.

اکنون نوبت به سفر ارزان به یزد و خلوت ترین زمان سفر به یزد می‌رسد. همانطور که ذکر شد از اردیبهشت تا آخر شهریور آب و هوای یزد با افزایش دمای زیادی مواجه می‌شود. بنابراین این ایام علاوه‌بر اینکه نمی‌تواند بهترین زمان سفر به یزد باشد؛ توریستان و مسافران کمی را میزبانی می‌کند. به همین منظور هتل‌ها دیگر قیمت نجومی مانند بهار و آخر زمستان را ندارند و با هزینه‌های کمتری به شما اتاق می‌دهند. فصل سفر به یزد حتی در قیمت بلیط قطار یزد یا دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل هم تاثیر گذاشته و سبب افت هزینه می‌شود.