برای سفر به عمان چه باید کرد

سفر به عمان

سفر به عمان از طرق مختلفی امکان پذیر است که راحت ترین آنها سفر با هواپیما است. چون این کشور ثروت زیادی دارد، خطوط هوایی بسیار خوبی دارد و همه شهرهایش فرودگاه دارند. فرودگاه اصلی و بین المللی عمان در شهر مسقط پایتخت عمان قرار دارد و تمامی شرکت های هواپیمایی با این فرودگاه همکاری می کنند. برخی از خطوط هوایی عمانی پروازهای مستقیم به مسقط پایتخت این کشور دارند و برخی دیگر پروازهای غیر مستقیم دارند. همچنین پروازهای مستقیم به عمان از شهرهای مختلف ایران مانند تهران، مشهد، کیش، شیراز و … انجام می شود.

 

چگونه ویزای عمان بگیریم؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، بهتر است بپرسیم آیا ورود به کشور عمان ویزا می‌خواهد؟! بله برای ورود به خاک این کشور نیاز به ویزا است، ولی ویزای عمان از نوع ویزای فرودگاهی می‌باشد. بدین صورت که برای دریافت ویزا نیازی به ارائه مدارک به سفارت نیست و مسافران به محض ورود به فرودگاه مسقط، با پرداخت مبلغ ۲۰ الی ۲۵ دلار مهر ویزا را در پاسپورت خود دریافت می‌کنند. دارندگان این ویزا می‌توانند تا ۷ روز در کشور عما‌ن اقامت داشته باشند. البته لازم به ذکر است چنانچه متقاضی بخواهد مدت بیشتری را در کشور عما‌ن اقامت داشته باشد بایستی قبل از سفر درخواست ویزای خود را از طریق سفارت این کشور در ایران پیگیری کند.

 

هزینه سفر به عمان

عمان از کشور هایی محسوب می شود که گران ‌ترین ارز های دنیا را دارد از این رو در مجموع جز مقاصد گران و البته لوکس برای سفر محسوب می ‌شود. البته در نهایت هزینه‌ های سفر به عمان مقدار زیادی به انتخاب هتل و تفریحات و عوامل دیگر بستگی دارد. هزینه اقامت در شهر های مختلف عمان دارای نرخ های متفاوتی است. همچنین متوسط هزینه غذا در عمان 34 دلار در روز است. بر اساس تجربه ‌های مسافران، هنگام صرف یک وعده غذایی متوسط هزینه هر نفر روزانه حدود 14 دلار است. قیمت صبحانه معمولاً کمی ارزان ‌تر از ناهار یا شام است. قیمت غذا در رستوران‌ ها نیز اغلب از قیمت فست فود یا غذا های خیابانی بالا تر است.

 

ارزان‌ترین راه سفر به عما‌ن

ارزان‌ترین راه سفر به عمان انتخاب زمان مناسب برای خرید تور است. اهالی سفر و گردشگری می‌دانند که همیشه و همیشه قیمت تورهای گردشگری در زمان پیک سفر مانند تعطیلات نوروز، کریسمس و سایر ایام تعطیل گرانتر از ایام غیر پیک است پس اگر می‌خواهید سفری مقرون به صرفه به عما‌ن داشته باشید می‌توانید اواخر فصل بهار و تابستان را برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل انتخاب کنید.

 

امنیت در عمان

کشور عمان به دلیل قوانین و مجازات‌های سختگیرانه‌ای که دارد به یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است. این کشور یکی از بهترین مقاصد برای سفر خانم‌ها به تنهایی است و تا کنون گزارشی مبنی بر عدم امنیت گردشگران خانم در این کشور در ۱۰ سال اخیر ثبت نشده است. بر اساس گزارش موسسه اقتصاد و صلح، خطر تروریسم در عمان یکی از پایین‌ترین آمار در منطقه و در جهان است. به طور کلی جرم و جنایت در عمان بسیار کم است و گردشگران به ندرت قربانی فعالیت‌های مجرمانه می‌شوند

 

آداب، فرهنگ و رسوم مردم عمان

عمان کشوری سلطان‌نشین در جنوب غربی آسیا است که مردم آن به زبان عربی صحبت می‌کنند. البته انگلیسی و هندی نیز زبان‌های دوم در این کشور به شمار می‌روند. بیش از نیمی از مردم عمان مسلمان بوده و پیرو مذهب “اباضیه” از قدیمی‌ترین مذاهب اسلام می‌باشند. از این رو اعیاد مذهبی مانند فطر و … از مراسم‌های مهم در این کشور تلقی می‌شود. در کشور عمان بیشتر مردان دشداشه یا همان لباس بلند عربی همراه با عمامه بر تن دارند و لباس زنان عمان نیز بلند و رنگین است. برخی از بانوان مسن نیز از روبنده استفاده می‌کنند. عمان کشوری مرد سالار است و خانواده در آن جایگاهی ویژه دارد بنابراین در گشت‌وگذاهای خیابانی قبل از گرفتن عکس از آ‌نها اجازه بگیرید. برای شروع برقراری ارتباط به عمانی‌ها می‌توانید از کلمه السلام علیکم استفاده کنید. عمانی‌ها بسیار معاشرتی بوده و دست دادن از مرسوم‌‎ترین عادات آن‌ها می‌باشد. حتی در بسیاری از موارد برای نشان دادن صمیمیت بیشتر پس از دست دادن بینی یا گونه‌های طرف مقابل را می‌بوسند. پس اگر در سفر به عمان با این صحنه مواجه شدید اصلا تعجب نکنید.

 

حمل و نقل در عمان

یکی از مواردی که حتماً در هزینه سفر به عمان باید در نظر بگیرید، بحث حمل‌ونقل در این کشور است. برخلاف اغلب کشورهای مقصد گردشگری، امکانات حمل‌ونقل در مسقط چندان متنوع نیست، به همین دلیل هم یکی از محبوب‌ترین شکل‌های حمل‌ونقل در این کشور، استفاده از خودرو اجاره‌ای در عمان است. اما اگر قصد صرف هزینه زیادی را ندارید، بهتر است به گزینه‌هایی مانند تاکسی یا اتوبوس هم فکر کنید.

 

نکات ضروری سفر به عمان

نکاتی که قبل از سفر به عمان بهتر است بدانید به شرح زیر است.

به سنت‌های محلی احترام بگذارید: مردم عمان به مهمان‌نوازی و رفتار دوستانه خود معروف هستند. با این حال مانند هر کشوری، بازدیدکنندگان باید به آداب و رسوم محلی احترام بگذارند.

از همه چیز عکاسی نکنید: مانند بسیاری از کشورها، عکاسی از برخی ساختمان‌های دولتی یا اماکن نظامی مجاز نیست.

لباس مناسب بپوشید: حجاب در عمان اجباری نیست ولی پوشیدن لباس‌های باز نیز رواج ندارد. در برخی مکان‌های مذهبی داشتن حجاب الزامی است.

از سیگار الکترونیکی استفاده نکنید: واردات و استفاده از سیگارهای الکترونیکی در عمان جرم است.

 

چند پیشنهاد در راهنمای سفر به عمان

قهوه عربی اصلی‌ترین نوشیدنی عمان است، آن را از دست ندهید.

در تمام طول سفر فراموش نکنید که اکثریت مردم عمان مسلمان هستند، باید به عقاید آن‌ها احترام بگذارید.

به دانش زبان انگلیسی خود اکتفا نکنید و برای اینکه در سفر دچار مشکل نشوید، جملات پرکاربرد عمانی را بخوانید.

در بیشتر زمان سفر شما با آب‌وهوای گرم مواجه می‌شوید، پس خودتان را برای این شرایط آماده کنید.

 

در سفر به عمان چه ارزی همراه داشته باشیم؟

ریال واحد پول رسمی در کشور عمان است. البته ارزش ریال عمان با ریال ایران بسیار متفاوت است. مسافران می‌توانند در سفر به این کشور دلار همراه داشته و بعد از ورود به مسقط دلار خود را به مقدار نیاز از طریق صرافی‌های این شهر به ریال تبدیل کنند.