کدام شهرها فرودگاه بین المللی دارند

کدام شهرها فرودگاه بین المللی دارند

صنعت هوایی ایران به قدری پیشرفت کرده که اکنون بسیاری از شهرهای ایران دارای فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی هستند. در گذشته برای سفرهای بین المللی باید به تهران سفر می‌کردید. اما در حال حاضر فرودگاه های بین المللی ایران در بسیاری از شهرها وجود دارند و همین امر سبب شده که وضعیت حمل و نقل هوایی برای مردم آسان و بدون دغدغه باشد. از افتتاح اولین فرودگاه بین المللی در ایران تا به امروز پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌ایم. در حال حاضر امکان سفرهای خارجی در بسیاری از شهرهای ایران فراهم است.

صنعت هوایی در ایران به عمر صد ساله خود رسیده است و در این بازه که خیلی هم کوتاه نیست، پیشرفت های بسیاری برای هواپیماها و صنعت هوایی کشور اتفاق افتاده است. در گذشته تنها برخی از مهمترین شهرهای ایران مانند تهران، اهواز و مشهد دارای فرودگاه بودند و امکان استفاده از هواپیما در آنها وجود داشت. اما امروزه در بیشتر استان های کشور حداقل یک فرودگاه داریم.

در بین ۹۰ فرودگاهی که در کشور در حال ارائه خدمات هستند و یا در دست احداث اند، تنها ۱۳ فرودگاه بین المللی داریم. از آنجا که فرودگاه های بین المللی دارای اهمیت بیشتری هستند و بحث خدمت رسانی به مسافرین دیگر سرزمین هاست، سطح کیفی خدمات به کار رفته در این فرودگاه ها نیز بهتر و بیشترند. همچنین تقریبا تمام فرودگاه های بین المللی که در ایران داریم، به لحاظ دسته بندی در فهرست بهترین فرودگاه های ایران نیز قرار می گیرند.

کشورمان در حال حاضر فرودگاه های بین المللی زیادی دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به فرودگاه‌های امام خمینی تهران، فرودگاه بین المللی مشهد و همچنین فرودگاه بین المللی اصفهان اشاره کرد. در ادامه به معرفی 10 مورد از فرودگاه های بین المللی ایران می‌پردازیم.

 

فرودگاه بین‌ المللی امام خمینی تهران

فرودگاه بین المللی امام خمینی در شهر تهران واقع شده است و روزانه چندین پرواز خارجی دارد. بسیاری از هموطنان عزیز ما از این فرودگاه برای سفرهای بین المللی خود استفاده می‌کنند. این فرودگاه زیبا در 20 کیلومتری استان تهران در میان اتوبان تهران – قم و اتوبان تهران – ساوه واقع شده است. طرح ساخت این مجموعه بزرگ در سال 1346 ارائه شده است. در آن زمان سازمان ایکائو با هدف ایجاد ارتباط بین قاره آسیا و ایران در سال 1352 هجری شمسی پیشنهاد ساخت این فرودگاه را داد.

با توجه انقلاب اسلامی در سال 1357، ساخت فرودگاه های بین المللی متوقف شد. در نهایت با به پایان رسیدن جنگ تحمیلی و شروع سال 1374 هجری شمسی ساخت این فرودگاه مجددا از سر گرفته شد. اردیبهشت ماه سال 1384 تاریخ دقیق تاسیس این فرودگاه پررونق است. یکی از نکات بسیار جالب در خصوص فرودگاه های بین المللی امام خمینی، مرتبط کردن شهر تهران با 300 شهر دنیا است. این فرودگاه در سال حدود 5 میلیون نفر را جا به جا می‌کند.

 

فرودگاه بین المللی مشهد

یکی دیگر از فرودگاه های بین المللی ایران که بسیار مدرن هم می‌باشد. این فرودگاه در شهر مشهد واقع شده است. جالب است بدانید که میزان حمل و نقل مسافر در این فرودگاه بالاتر از فرودگاه امام خمینی می‌باشد. فرودگاه بین المللی مشهد از لحاظ میزان پروازهای خروجی و ورودی روزانه هم در رده اول ایران قرار دارد. بیشتر از 30 شرکت حمل و نقل خارجی و داخلی گوناگون به فرودگاه مشهد پرواز دارند که 14 مورد آن‌ها داخلی و 16 مورد هم خارجی می‌‌باشند. سالیانه نزدیک به 35 هزار نفر برای حج از این فرودگاه به سمت کشور عریستان سفر می‌کنند.

 

فرودگاه بین المللی کیش

فرودگاه کیش یکی از بهترین و معتبرترین فرودگاه های بین المللی ایران است. جزیره زیبای کیش با توجه به جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی که دارد، به عنوان یکی از محبوب‌ترین نقط گردشکری کشورمان شناخته می‌شود. این جزیره سالیانه میزبان تعداد بسیار زیادی از توریست‌های داخلی و خارجی است. فرودگاه بین المللی جزیره کیش در حال حاضر به عنوان یکی از زیباترین و همچنین پررونق‌ترین فرودگاه‌های ایران شناخته می‌شود. این فرودگاه به طور روزانه پروازهای متعددی به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد. از امتیازات منحصر به فرد فرودگاه کیش می‌توان به دریافت گواهینامه فرودگاهی اشاره داشت.

 

فرودگاه بین المللی زاهدان

فرودگاه بین المللی زاهدان در واقع فرودگاه اصلی سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید. این فرودگاه بین المللی در قسمت جنوب شرق زاهدان واقع شده است. از این فرودگاه به طور روزانه 5 تا 9 پرواز به شهرهایی مانند تهران، گرگان، مشهد، کرمان، چابهار، بندرعباس، دبی، جده، شیراز، اصفهان، ایرانشهر و … انجام می‌گیرد. چندین سال قبل پروازهایی از این فرودگاه بین المللی به سمت کشور پاکستان هم صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر با توجه به عدم امنیت لازم در این کشور، پرواز زاهدان به سمت پاکستان به طور کامل لغو شده است.

 

فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری

فرودگاه دشت ناز ساری یکی از فرودگاه های بین المللی ایران بوده که در شمال کشور واقع شده است. این فرودگاه زیبا در 23 کیلومتری شمال شرق شهر ساری استان مازندران و همچنین در مسیر ساری به سوی نکا قرار دارد. در این فرودگاه مجهز حدود 77 پرواز در یک هفته صورت می‌گیرد. فرودگاه دشت ناز از این لحاظ رتبه 11 کشور را در اختیار دارد.

پروازهای فرودگاه دشت ناز شهر ساری به طور معمول به شهرهای مشهد، تهران، اهواز، جزیره کیش، بندرعباس، عسلویه، کرمان، بغداد، بحرین، جده، مدینه و نجف صورت می‌گیرد. در این بین پرواز به سمت شهرهای تهران و شیراز به طور روزمره انجام می‌شود. این فرودگاه زیبا از لحاظ میزان پروازها برای حج، جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

 

فرودگاه بین المللی رشت

یکی دیگر از مجهزترین فرودگاه های بین المللی ایران، فرودگاه رشت یا همان سردار جنگل است. فرودگاه بین المللی رشت تنها فرودگاه این شهر بوده و در 7 کیلومتری جاده رشت به سمت بندر انزلی واقع شده است. مساحت این فرودگاه زیبا نزدیک به 220 هکتار بوده و جالب است بدانید که این فرودگاه از سیستم‌های کمک ناوبری دقیق و ارتباطی نیز برخوردار است. فرودگاه بین المللی شهر رشت از پررونق‌ترین فروگاه‌های ایران بوده و در طول هفته حدود 76 به سمت شهرهایی مانند تهران، مشهد، اهواز، عسلویه، اصفهان، کیش، قشم، بندرعباس، شیراز، اصفهان، دمشق، بغداد، مدینه، جده و استانبول دارد.

 

فرودگاه بین المللی شیراز

فرودگاه بین المللی شیراز هم سالیانه میزبان بسیاری از مسافرین داخلی و خارجی است. این فرودگاه به نام فرودگاه شهید دستغیب نیز مشهور است. جالب است بدانید که فرودگاه بین المللی شهر شیراز پس از فرودگاه بین المللی امام خمینی به عنوان مجهزترین فرودگاه کشور از نظر الکتریک و تجهیزات ناوبری شناخته می‌شود.

فرودگاه شیراز از دو باند پروازی آسفالت برخوردار است و طول یکی از باندهای پرواز حدود 4272 متر و دیگری نیز 4334 متر می‌باشد. فرودگاه بین المللی شهر شیراز از 15 مسیر هوایی دیگر هم برخوردار است که در مسیرهای داخلی و خارجی پرواز می‌کنند. این فرودگاه پروازهای بین المللی متعددی به سمت کشورهایی مانند بحرین، عربستان، عمان، ترکیه، سوریه، مالزی، قطر، امارات، عراق، کویت و روسیه دارد.

 

فرودگاه بین المللی قشم

یکی از مجهزترین فرودگاه های بین المللی ایران بدون تردید فرودگاه بین المللی قشم است این فرودگاه زیبا به طور روزانه بالاتر از 20 پرواز داخلی و خارجی به سمت مقاصدی مانند دبی واقع در امارات دارد. پروازهای فرودگاه بین المللی قشم به سمت تهران یا از تهران به سمت این فرودگاه هر روز برقرار می‌باشد. اما پرواز به شهرهای دیگری مثل اصفهان، مشهد و سایر موارد از این دست تنها دو روز در هفته انجام می‌شود.

 

فرودگاه بین المللی اصفهان

فرودگاه اصفهان یکی دیگر از برترین فرودگاه های بین المللی ایران است و حدود 1041 هکتار مساحت دارد. این فرودگاه از یک ترمینال برای پروازهای خارجی و یا ترمینال دیگر برای پروازهای داخلی برخوردار است. استان اصفهان با توجه به موقعیت خاص فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین جاذبه‌های گردشگری متعدد، هر سال میزبان توریست‌های بسیار زیادی از ایران و خارج از ایران است. جالب است بدانید که بسیاری از مسئولین ارشد و مقامات مهم کشورهای دیگر در سفر خود به کشورمان، به اصفهان نیز سفر کرده و از این شهر زیبا نیز دیدن می‌کنند. با توجه به چنین اتفاقاتی است که ارزش وجود فرودگاه بین المللی اصفهان مشخص می‌شود.

 

فرودگاه بین المللی بندرعباس

یکی از فرودگاه های بین المللی ایران که بسیار معتبر بوده و در فاصله 8.5 کیلومتری مرکز استان هرمزگان واقع شده است، فرودگاه بین المللی بندرعباس نام دارد. این فرودگاه حدود 482 هکتار مساحت دارد و در سال 1365 هجری شمسی افتتاح شده است. از آنجایی که استان هرمزگان و شهر بندرعباس هم از زیبایی‌های بسیار زیادی برخوردار هستند، گردشگران متعددی برای بازدید از این شهر اقدام می‌کنند. جالب است بدانید که فرودگاه بین المللی بندرعباس جزو شلوغ‌ترین و پررونق‌ترین فرودگا‌ه‌های کشورمان است.فرودگاه بین‌المللی بندرعباس یکی از فرودگاه‌های معتبر کشور است که در فاصله ۸.۵ کیلومتری مرکز شهر بندرعباس در استان هرمزگان واقع شده است.