کدام بانکها ارز مسافرتی می دهند

ارز مسافرتی چیست؟

اگر بتوانید دلار یا یورو را ارزانتر از قیمت ارز موجود در بازار بگیرید و به سفرهای خارجی بروید. بدون شک این یکی از مهمترین مزیت های ارز مسافرتی است که هزینه سفر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. البته در گذشته فرآیند دریافت این ارز آسانتر بوده و شامل تمامی مقاصد خارجی می شد. اما امروزه طبق بخشنامه بانک مرکزی ارز مسافرتی فقط برای برخی از کشورهای خارجی امکان پذیر است.بر اساس مصوبه بانک، این کمک هزینه تنها یک بار در سال به مسافران تعلق می گیرد و قیمت این ارز کمتر از قیمت بازار آزاد است. برای دریافت ارز مسافرتی باید ابتدا بلیط هواپیما خود را خریداری کرده و در صرافی های دولتی بلیت را نشان دهید تا برای شما ارز مسافرتی صادر کنند.

 

ارز مسافرتی 1402

پیش از این سهمیه ارزی برای افرادی که قصد سفر به کشورهای خارجی را داشتند معادل 2200 یورو بود. اما از دی ماه 1400 بانک مرکزی بخشنامه ای برای تنظیم فروش ارز مسافرتی صادر کرد. بر اساس این بخشنامه سقف فروش این ارز کاهش یافت. البته در تیرماه 1401 این واحد پولی دوباره کاهش یافت. اکنون میزان ارز گردشگری قابل دریافت برای مسافرانی که قصد سفر با ویزای توریستی در سال 1402 را دارند به شرح زیر است :

ارز برای سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا: 500 یورو
ارز سفر هوایی به کشورهای بدون ویزا: 300 یورو
ارز مسافرتی برای سفرهای زمینی، ریلی و دریایی: 300 یورو (یا معادل آن در همه ارزها)

 

بانکهایی که ارز مسافرتی می دهند

بر اساس دستور بانک مرکزی، تنها شعب منتخب ارزی پنج بانک ملی تجارت، صادرات، سپه و ملت می توانند ارز دولتی را با کارت ملی در اختیار متقاضیان واجد شرایط قرار دهند. با مراجعه به سایت هر یک از این بانک ها می توانید شرایط خرید این ارز را به صورت حضوری و آنلاین مشاهده کنید. لازم به ذکر است که شرط اصلی دریافت این ارز، افتتاح حساب ارزی به صورت حضوری یا آنلاین است.

 

 

ثبت نام برای دریافت ارز مسافرتی

برای دریافت ارز مسافرتی 1402 می توانید به سامانه «مرکز مبادلات طلا و ارز ایران» مراجعه کنید. تمام مراحل به صورت آنلاین انجام می شود بنابراین باید مدارک لازم را اسکن کرده و آماده کنید. ابتدا به سایت «مرکز مبادلات طلا و ارز ایران» به نشانی ir رفته، سپس وارد «سامانه آنلاین» شده و مدارک مشخص شده را به ترتیب وارد کنید. بانک ملی مدارک شما را بررسی و از طریق پیامک به شما اطلاع می دهد. در صورت ناقص بودن یا عدم تایید مدارک پیامکی برای شما ارسال می شود که می توانید نسبت به رفع نواقص اقدام نمایید. در صورت تایید، یک پیامک تایید دریافت خواهید کرد و مراحل بعدی برای شما باز خواهد شد. مرحله بعدی شامل فهرستی از بانک ها و صرافی های ملی مجاز است. پس از 24 ساعت برای دریافت ارز به یکی از بانک های اعلام شده مراجعه کنید. ارز را می توانید از باجه های بانک ملی در فرودگاه های بین المللی خمینی تهران، اهواز، تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و ارومیه دریافت کنید. برای این کار هنگام ورود به فرودگاه با مراجعه به باجه ارز و ارائه حواله یا رسید سهمیه خود را دریافت کنید.

 

 

ارز مسافرتی را از کجا تهیه کنیم؟

برای دریافت ارز مسافرتی باید پس از تهیه مدارک به یکی از مراکز زیر مراجعه کنید:

صرافی های دولتی

صرافی های بانکی (بانک ملت، بانک سامان، بانک ملی ، بانک تجارت و پارسیان برای سفرهای زیارتی)

صرافی های خصوصی (با مجوز رسمی از بانک مرکزی)

سامانه آنلاین مبادلات ارزی ایران (این سایت تنها سامانه ارز مسافرتی برای درخواست آنلاین است و فقط روند درخواست را تسهیل می کند. باید در زمان اعلام شده از سوی سایت به صورت حضوری به صرافی مذکور مراجعه کنید.)

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی

  • اصل و تصویر پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • ویزای اصلی (برای کشورهایی که ویزای فرودگاهی دارند و هدف شما سفر چند روزه است، نیازی به ویزای اصلی نیست)
  • کپی و اصل کارت ملی؛ هنگام تعویض کارت ملی باید فرم ثبت احوال را ارسال کنید.
  • اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر شرکت هواپیمایی (در خرید اینترنتی باید کد رهگیری را نشان دهید. البته بهتر است از بلیط پرینت بگیرید).
  • تکمیل فرم درخواست ارز در بانک یا الکترونیکی و افتتاح حساب ارزی توسط خریدار.
  • مبلغ ریالی معادل قیمت روز ارز مسافرتی همراه با کارمزد بانک به همراه تحویل رسید آن
  • اصل رسید پرداخت هزینه خروج از کشور