چگونه میتوان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

چگونه میتوان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟

گاهی اوقات بنابر دلایل مختلفی ممکن است مسافر با وجود پرداخت وجه برای رزرو بلیط هواپیما درخواست کنسلی بلیط را بخواهد. کنسل کردن بلیط هواپیما دلایل خاصی دارد. ممکن است فرد مسافر تاریخ سفر خود را تغییر دهد، یا ممکن است به علت شرایط جوی نامساعد آب و هوایی، پرواز کنسل شود. که البته سوالی که در ذهن مسافر ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟ حق و حقوق مسافر در خصوص کنسلی پرواز چگونه خواهد بود؟ آیا مرجع حقوقی خاصی جوابگوی بلیط رزرو شده من هست یا خیر؟ ما در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

چگونه بلیط اینترنتی هواپیما را کنسل کنیم؟

طبق قوانین استرداد بلیط هواپیما در سازمان هواپیمایی کشوری، مسافران تنها در 2 صورت می‌توانند بلیط پرواز داخلی خود را بدون پرداخت جریمه کنسل نمایند و هزینه پرداخت شده بابت بلیط را پس بگیرند.

  • در صورتی که پروازی بیش از 2 ساعت تاخیر داشته باشد.
  • اگر پرواز از طرف ایرلاین کنسل شود.

بسیاری از افراد ممکن است این سوال برایشان پیش آید که برای کنسل کردن بلیط اینترنتی در مرحله اول چه کاری باید انجام داد؟ چگونه بلیط اینترنتی هواپیما را کنسل کنیم؟ قبل از هر چیز باید تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را بدانید.

اگر نوع بلیط شما سیستمی باشد، کار راحت است. می‌توانید شخصا با ورود به حساب کاربری خود در یکی از سیستم‌های آنلاین فروش بلیط، گزینه لغو را انتخاب کنید. در ادامه این فرآیند، مقدار معین خسارت و نحوه پرداخت مابقی پول بلیط به شما اطلاع رسانی خواهد شد. گاهی حساب کاربری و امکان ورود به سایت را ندارید، می‌توانید از آژانس مسافرتی یا پشتیبان های سیستم آنلاین خرید بلیط کمک بگیرید. تنها کافیست با آن‌ها تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

اما در خصوص نحوه کنسلی بلیط چارتری، شرایط متفاوت است. کاربر به آسانی نمی‌تواند از طریق ورود به حساب کاربری خود در سیستم‌های آنلاین بلیط را لغو کند. با توجه به شرایط خاصی که بلیط‌های چارتری دارند، تنها از طریق چارتر کننده کنسل خواهند شد. همچنین یک مشکل دیگر این است که هر شرکت چارتر کننده قوانین و ضوابط مربوط به خود را دارد و قادر به اعلام دقیق میزان خسارت و مبلغ قابل استرداد نخواهد بود. اگرچه برخی از این شرکت‌ها هیچ مبلغی را به عنوان استرداد بلیط به مسافر بر نمی‌گردانند. اما برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از کنسلی بلیط بهتر است با کارشناس شرکت هواپیمایی مربوطه تماس بگیرید.

 

نحوه کنسلی بلیط هواپیما

نحوه کنسلی بلیط هواپیما

چنانچه مسافری بلیط را سیستمی خریداری کرده باشد، برای درخواست کنسل کردن بلیط هواپیما احتیاجی به پر کردن فرم درخواست لغو و کنسلی پرواز نخواهد داشت. سیستم به شکل اتوماتیک جریمه را محاسبه می کند و فرد می‌تواند پرواز را کنسل کند. ولی نگران واریز وجه نباشید، زیرا هزینه بلیط به همان کارتی که از آن بلیط را تهیه کردید، واریز خواهد شد. نحوه کنسلی بلیط هواپیما از طریق لینکی انجام خواهد شد که برای مسافر پس از پرداخت وجه بلیط ارسال شده است و از طریق آن می‌توانید پروازتان را کنسل کنید.

اما در غیر این صورت، از طریق فرمی که معمولا در وب سایت‌های فروش بلیط هواپیما درج شده، می‌توانید نسبت به کنسل کردن پرواز اقدام نمایید. در این فرم نام مسافر یا مسافرینی که قصد کنسل کردن بلیط را دارند، درج می‌شود. البته در این وب سایت‌ها معمولا باید اطلاعاتی مانند شماره پرواز، تاریخ پرواز، شماره کارت و نام صاحب حساب را وارد کنید. در پایان پس از پر کردن فرم می‌توانید در ساعت اداری با شماره پشتیبانی تماس بگیرید و وضعیت کنسلی بلیط خود را پیگیری کنید.

نکته: بعضی از مسافرین پس از تکمیل فرم بر این باورند که پروازشان کنسل شده است. اما این تصور اشتباه است زیرا این فرم تنها برای ثبت درخواست کنسلی و انجام مراحل کاری است. اگر مسافر بخواهد استعلام درصد جریمه و شرایط کنسلی را بداند، باید با کارشناسان مربوطه تماس بگیرد.

 

نحوه محاسبه کنسلی بلیط هواپیما

شرایط، قوانین و ضوابط کنسل یا لغو پرواز بر اساس نوع آن متفاوت خواهد بود و پس از استعلام از ایرلاین یا آژانس مربوطه درصد جریمه مشخص خواهد شد. اما نکته قابل توجه این است که پروازهای چارتر غیر قابل استرداد هستند و در بعضی شرایط با جریمه امکان کنسلی وجود دارد.

 

برای کنسلی بلیط هواپیما چند درصد کم می‌شود؟

جریمه کنسلی هواپیما با توجه به نوع پرواز متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از نحوه کنسلی و میزان درصد جریمه باید از ایرلاین یا آژانس مربوطه استعلام گرفته شود تا درصد جریمه مشخص شود. اما درصد جریمه اعلام شده توسط چارتر کننده و یا ایرلاین برای همان لحظه خواهد بود. در صورت ارسال با تاخیر فرم کنسلی و تغییر نرخ جریمه مسئولیت آن بر عهده خود مسافر خواهد بود.

اما بهترین زمان برای کنسل کردن یا لغو بلیط هواپیما برای جلوگیری از افزایش نرخ جریمه کنسلی، این است که هر چه سریعتر برای کنسلی بلیط هواپیما اقدام شود. چون در صورتی که دیرتر اقدام شود، شما متحمل پرداخت نرخ جریمه بیشتری خواهید شد. جریمه کنسلی بلیط هواپیما با توجه به نوع بلیط سیستمی یا چارتر، ایرلاین برگزار کننده یا شرکت چارتر کننده، شناسه نرخی و زمان استرداد بلیط متفاوت خواهد بود.

 

کدام بلیط ها دارای امکان کنسلی هستند؟

بعضی از افراد بر این باور هستند که با خرید بلیط‌های هواپیمایی ارزان قیمت به نوعی صرفه جویی اقتصادی در بخش هزینه ها را متقبل شدند. به طور مثال، با خرید بلیط چارتری سود کرده و از پرداخت هزینه برای بلیط‌های قیمت بالای سیستمی راحت شده‌اند. اما این تصور اشتباه است. زیرا خرید بلیط ارزان قیمت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. چون بلیط چارتری انعطاف پذیری بلیط سیستمی را ندارد.

فردی که از ماه‌ها پیش از سفر، با توجه به نیاز خود و همچنین مقصد و زمان سفر، بلیط سیستمی را خریداری کرده است، به هر علتی پس از خرید، ممکن است آن را با کسر مبلغی استرداد دهد. در حالی که در پروازهای چارتری این انعطاف پذیری وجود ندارد. در پروازهای چارتری مشکلاتی وجود دارد که اگر بنابر هر دلیلی مسافر از پرواز خود در تاریخ معین صرف نظر کند و تقاضای اخذ وجه پرداخت شده را داشته باشد، این امکان میسر نخواهد شد. به بیان ساده‌تر، وجه پرداخت شده به شما بازگردانده نخواهد شد؛ در اصل پول بلیط چارتری شما می‌سوزد. در حقیقت در صورت کنسلی بلیط چارتری، بین 80 تا 95 درصد جریمه می‌شوید. ولی بلیط‌های پرواز سیستمی را می‌توانید با خیال آسوده خریداری کنید.