نحوه استرداد بلیط هواپیما

نحوه استرداد بلیط هواپیما

برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که بعد از خرید بلیط هواپیما به دلایل مختلفی مانند شرایط نامساعد آب‌ و هوایی، امور قانونی، محدودیت تردد و … ناچار به استرداد بلیط هواپیما شویم. در این مواقع ممکن است این سوال به ذهنتان خطور کند که آیا امکان استرداد بلیط و بازگشت هزینه آن امکان پذیر است؟ برای درک بهتر این موضوع با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

 

منظور از استرداد بلیط هواپیما چیست؟

بعد از خرید بلیط هواپیما، بعضی از افراد به هر دلیلی ممکن است نتوانند به پرواز خود برسند، پس لازم است تا پرواز خود را کنسل کنند؛ این کنسلی بلیط را استرداد گویند. اما استرداد بلیط هواپیمای داخلی و خارجی قوانین مربوط به خود را دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید. بر طبق قوانین استرداد بلیط ممکن است در برخی مواقع وجه بلیط به شما برگردانده نشود. در این حالت احتمال جریمه نقدی از سمت شرکت های هواپیمایی وجود خواهد داشت. قوانین استرداد بلیط هواپیما بر اساس آژانسی که بلیط را صادر نموده، ایرلاینی که بلیط از آن خریداری شده، کلاس پرواز، زمانی که برای استرداد بلیط اقدام می‌کنید، متفاوت خواهد بود. با وجود رایج بودن استرداد بلیط هواپیما در سفرها، در بعضی از انواع پروازها، امکان استرداد بلیط به هیچ عنوان وجود ندارد.

 

برای استرداد بلیط هواپیما چه باید کرد؟

گاهی اوقات ممکن است شرایطی پیش آید که به دلایل مختلف سفر شما کنسل شود یا از رفتن به سفر پشیمان شوید. خوشبختانه استرداد آنلاین بلیط هواپیما در فلایت گیت و سایت‌های معتبر به راحتی و تنها با چند کلیک امکان پذیر است.

در خصوص بلیط هواپیما، در اغلب مواقع می‌توانید با برگشت بخشی از پول، بلیط هواپیمای خود را استرداد نمایید. البته توجه داشته باشید که این موضوع با توجه به نوع بلیط چارتری و سیستمی تفاوت دارد. معمولا بلیط‌های سیستمی به جز مواردی خاص قابل استرداد هستند. اما میزان درصد جریمه و بازگشت پول به نوع ایرلاین صادر کننده بلیط، زمان باقی مانده تا پرواز و کلاس نرخی بلیط هواپیما، بستگی دارد. ولی پروازهای چارتری عموما غیرقابل استرداد هستند. البته شما می‌توانید با ایرلاین مربوطه تماس بگیرید و استرداد این نوع از بلیط را بررسی کنید.

مد نظر داشته باشید که مدت زمان باقی مانده تا پرواز حائز اهمیت است و هر قدر که زمان کمتری به پرواز شما مانده باشد امکان استرداد آن کاهش می‌یابد. اما در صورتی که مدت زمان زیادی تا پرواز باقی مانده باشد، ممکن است چارتر کننده درصد کمی از قیمت بلیط را به شما بازگرداند.

 

نحوه استرداد بلیط هواپیما به چه شکلی است؟

استرداد بلیط هواپیما با توجه به ایرلاین و شرایط مختلف متفاوت است. بهتر است پیش از رزرو بلیط هواپیما، همه قوانین مربوط به اخذ و استرداد بلیط مطالعه شود تا دچار مشکل نگردید.

 

استرداد بلیط از ایرلاین

نکته قابل توجه اینجاست که اگر شما برای خرید بلیط برای مسافرت هوایی به طور مستقیم از ایرلاین خرید کرده باشید. در این حالت نمی‌توانید از آژانس مسافرتی برای استرداد بلیط خودتان کمک بگیرید. اما اگر برای سفر داخلی از طریق دفاتر ایرلاین اقدام به خرید کردید و تصمیم به استرداد بلیط هواپیمای خود گرفتید، می‌توانید از طریق دفاتر ایرلاین نسبت به استرداد بلیط اقدام کنید. بنابراین تفاوت‌های مهم را حتما در نظر بگیرید. قبل از استرداد باید طی تماس تلفنی با ایرلاین مد نظرتان، شرایط خود را توضیح دهید. اگر شرایط استرداد شامل حالتان شود در نتیجه می‌توانید از طریق مراجعه حضوری یا اینترنتی درخواست استرداد را انجام داده و منتظر باشید تا پول به حسابتان واریز شود.

 

استرداد بلیط از آژانس

برای تهیه بلیط برای پرواز داخلی و خارجی از آژانس هواپیمایی معتبر کمک بگیرید، در غیر این صورت برای استرداد بلیط با مشکل روبرو خواهید شد. استرداد بلیط هواپیما از طریق آژانس تنها تحت شرایطی قابل انجام است که شما بلیط خود را از همان آژانس تهیه کرده باشید.

 

استرداد بلیط از سایت

در صورتی که بلیط خود را از طریق وب سایت های فروش بلیط هواپیما تهیه کرده اید به راحتی می توایند با ورود به پنل کاربری خود در سایت مورد نظر نسبت به استرداد بلیط خود با توجه به شرایط استرداد آن وب سایت اقدام کنید.

 

راهنمای استرداد بلیط هواپیما

راهنمای استرداد بلیط هواپیما

یک روش ساده برای استرداد بلیط هواپیما، استرداد تلفنی است. برای استرداد بلیط هواپیما، باید با شماره پشتیبانی تماس حاصل کنید و سپس تقاضای خود را برای کنسلی گزارش کنید. روش دیگر استرداد بلیط هواپیما به صورت آنلاین انجام می‌شود. برای ثبت درخواست استرداد بلیط، ابتدا باید وارد وب سایت شوید، سپس روی گزینه درخواست استرداد بلیط کلیک کنید. اطلاعات درخواستی را تکمیل نموده و منتظر شوید. تقاضای شما در زمان کمی بررسی می‌شود.

 

نحوه استرداد بلیط چارتر هواپیما

بسیاری از افراد بلیط پرواز داخلی و خارجی خود را از چارتر خریداری می‌نمایند. زیرا در بیشتر مواقع چارتر قیمت مناسبی برای فروش بلیط دارد. اما مشکل بزرگ چارتر این است که در بیشتر مواقع پول بلیط استرداد شده شما را بر نمی‌گرداند با این حال می‌توانید وارد وب سایت فروش بلیط هواپیما شوید، با واردشدن به حساب کاربری می توانید لیست بلیط های خریداری شده خود را مشاهده کنید با انتخاب بلیط خریداری شده و مطالعه شرایط استرداد در صورتی که قابل استرداد باشد می توانید درخواست استرداد بلیط را ثبت نمایید. در صورت تایید استرداد بلیط، مبلغ بلیط پس از کسر درصد جریمه به همان حسابی که با آن بلیط را خریداری کردید، بازگشت داده می‌شود.

نکته: بلیط‌های چارتری به علت ارائه نشدن توسط ایرلاین و فروخته شدن توسط آژانس گردشگری قابل استرداد نیستند.

 

جریمه استرداد بلیط

هر شرکت هواپیمایی داخلی مطابق با قوانین و ضوابط خاص خود تصمیمات مجزایی برای جریمه استرداد بلیط در نظر می‌گیرد. در واقع هر شرکت سیاست‌های خاصی را برای پرداخت جریمه دنبال می‌کند. در ادامه با ذکر مثالی واضح این موضوع را روشن‌تر می‌کنیم.

فرض کنید شما برای استرداد بلیط هواپیمایی داخلی خود به یک دفتر فروش بلیط مراجعه کردید، آن‌ها کار استرداد را قبول نمی‌کنند زیرا شما بلیط را از شرکت هواپیمایی خریداری کرده‌اید. پس باید برای استرداد بلیط فقط به شرکت هواپیمایی که بلیط خود را از آن تهیه کرده بودید، رجوع کنید.

اما شرکت‌های هواپیمایی برای جبران خسارت مسافران به نرخ کلاس پروازی و مدت زمان باقی مانده تا سفر توجه می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی به 2 صورت عمل خواهند کرد. بعضی از آن‌ها در ساعات نهایی پرواز بلیط را کنسل نمی‌کنند. در نتیجه این عمل، هزینه‌ای به مسافر پرداخت نخواهد شد. اما بعضی از این شرکت‌ها مبالغی را از کل مبلغ بلیط کسر می‌کنند و مابقی را به حساب مسافران واریز می‌نمایند.

 

مبلغ جریمه استرداد بلیط هواپیما

یکی از موارد مهمی که در زمان خرید بلیط هواپیما باید مد نظر داشته باشید، کلاس پروازی و کلاس نرخی بلیط هواپیما است. به طور مثال، هواپیمایی آسمان بلیط‌های هواپیما خود را در 20 کلاس نرخی مختلف به فروش می‌رساند که هر کدام از این شناسه‌ها بر اساس زمان درخواست کنسلی شامل جریمه‌های متفاوت است. با توجه به زمان استرداد و کلاس نرخی درصد جریمه استرداد بلیط هواپیمای آسمان بین 30 درصد تا 70 درصد متغییر خواهد بود.

به عنوان مثال، ایرلاین ماهان درصد جریمه استرداد بلیط هواپیما را بر اساس شناسه نرخی به هفت دسته تقسیم کرده است که بر اساس زمان درخواست استرداد متفاوت خواهد بود. بر اساس این که چه زمانی درخواست استرداد دهید و با توجه به کلاس نرخی بلیط هواپیما، درصد جریمه استرداد بلیط هواپیمای ماهان بین  10 تا 95 درصد متغییر خواهد بود. پس ضروری است تا قبل از خریداری بلیط، قوانین استرداد بلیط شرکت‌های هواپیمایی و میزان درصد جریمه استرداد بلیط را مطالعه کنید.