راهنمای سفر نوروزی به شیراز

سفر نوروزی به شیراز

شیراز یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران است که در فصل بهار با شکوفه‌های بهارنارنج و جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی خود، مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. برای سفر به شیراز در نوروز، شما می‌توانید از راه‌های مختلفی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی استفاده کنید. همچنین برای اقامت در شیراز، گزینه‌های متنوعی از هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، ویلاها و خانه‌های مهمان‌پذیر در دسترس شما هستند.

 

جاذبه‌های دیدنی شیراز

شیراز دارای بسیاری از جاذبه‌های دیدنی است که برخی از آن‌ها در داخل شهر و برخی در اطراف شهر قرار دارند. برای دیدن این جاذبه‌ها، شما می‌توانید از خدمات حمل‌ونقل درون شهری مانند تاکسی، اتوبوس، تاکسی آنلاین و مترو استفاده کنید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های شیراز عبارتند از:

تخت جمشید: یکی از شاهکارهای تمدن هخامنشی که در مرودشت واقع شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این مجموعه شامل کاخ‌ها، ستون‌ها، نقوش و معابد باستانی است که نشان‌دهنده شکوه و عظمت ایران باستان هستند.

پاسارگاد: محوطه‌ای که مقبره کوروش بزرگ، بنیانگذار امپراتوری هخامنشی و یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ جهان در آن قرار دارد. این مجموعه نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و شامل بقایای باغ‌ها، کاخ‌ها و معابد باستانی است.

حافظیه: مقبره شاعر بزرگ ایرانی حافظ، که معماری آن توسط آندره گدار فرانسوی طراحی شده است. این مکان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شیراز است که در آن می‌توانید از شعر و شور حافظ لذت ببرید و تفال بگیرید.

باغ نارنجستان قوام: یکی از زیباترین باغ‌های قاجاری شیراز که در آن عمارتی باشکوه با نقوش و آینه‌کاری‌های زیبا وجود دارد. این باغ نمونه‌ای از معماری باغ ایرانی است که در آن آب، سبزه و ساختمان با هم تناسب دارند.

خانه تاریخی زینت الملوک: خانه تاریخی که در دوران قاجار و توسط محمد‌خان قوام‌الملک دوم ساخته شده است. این خانه دارای نقوش و آینه‌کاری‌های زیبا و مجلل است که نمایشگاهی از اشیاء تاریخی و فرهنگی شیراز را در خود جای داده است.

ارگ کریم‌خان: یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی شیراز که در دوران کریم‌خان زند به عنوان محل اقامت و دارالخلافه او ساخته شده است. این ارگ دارای چهار برج، چهار دروازه و یک حوض آب در مرکز آن است. در داخل ارگ، موزه‌های مختلفی مانند موزه باستان‌شناسی، موزه ایران‌شناسی، موزه سنجش و موزه سفال و سرامیک وجود دارند.

شاه‌چراغ: یکی از مشهورترین حرم‌های شیراز که در آن مقبره امامزاده سید میر احمد، برادر امام رضا (ع) قرار دارد. این حرم دارای معماری زیبا و آینه‌کاری‌های بی‌نظیری است که با نور روشنایی را به اطراف منتشر می‌کند. این حرم یکی از مراکز معنوی و مذهبی شیراز است که مورد احترام و علاقه زائران زیادی قرار دارد.

بازار وکیل: یکی از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای شیراز که در دوران کریم‌خان زند ساخته شده است. این بازار دارای راهروها و سرای‌های مختلفی است که محصولات متنوعی مانند صنایع دستی، لباس، غذا، گل و گیاه و … را به فروش می‌رسانند. این بازار همچنین دارای مسجد وکیل، حمام وکیل و تیمچه مشیریه است که نمونه‌هایی از معماری قاجاری هستند.

باغ دلگشا: یکی از زیباترین باغ‌های شیراز که در آن عمارتی با نقوش و آینه‌کاری‌های زیبا وجود دارد. این باغ نمونه‌ای از معماری باغ ایرانی است که در آن آب، سبزه و ساختمان با هم تناسب دارند. این باغ همچنین دارای موزه‌ای از اشیاء تاریخی و فرهنگی شیراز است.

باغ عفیف‌آباد: یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز که در دوران صفویه ساخته شده است. این باغ دارای عمارتی باشکوه با نقوش و آینه‌کاری‌های زیبا و مجلل است. این باغ همچنین دارای موزه‌ای از اسلحه‌های تاریخی و نظامی است که در آن می‌توانید از انواع تفنگ‌ها، شمشیرها، خنجرها و … دیدن کنید.

این‌ها فقط بخشی از جاذبه‌های شیراز هستند و شما می‌توانید از سایر جاذبه‌هایی مانند ارگ کریم خان، باغ ارم، مسجد نصیرالملک، باغ دلگشا، باغ افتخارات، باغ جهان نما، باغ ابراهیم خان، باغ شاه چراغ، باغ ارغوان، باغ اقبال، باغ وکیل و… 

همچنین ناگفته نماند که بهترین زمان مسافرت به شیراز را می توان در اردیبهشت دانست.شما می توانید با خرید بلیط هواپیما شیراز از فلایت گیت به این شهر زیبا سفر کنید.

 

 

سوغاتی‌های شیراز

سوغاتی‌های شیراز را باید در دو لیست مختلف قرار داد: خوراکی‌ها صنایع دستی این شهر با اقلیم خاص و منحصربه‌فردش خوراکی‌های و شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد که به سختی می‌توانید از آن‌ها بگذرید. از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوردنی شیراز می‌توان به مسقطی، کلوچه شیرازی، یوخه، بادام سوخته، فالوده شیرازی، حلوا شیری، عرقیجات مختلف شامل عرق بهارنارنج، عرق نسترن، عرق بیدمشک و گلاب، آبلیمو اشاره کرد. از جمله صنایع دستی هنرمندانه شیراز نیز می‌توان قلم‌زنی، منبت‌کاری و خاتم را معرفی کرد.

 

اقامت در شیراز

تنوع بالای هتل‌ها،‌ ویلاها و اقامتگاه های بوم گردی شیراز،‌ دست شما را برای انتخاب بهترین اقامتگاه متناسب با بودجه خود،‌ کاملاً باز می‌گذارد. رزرو هتل، اقامتگاه، ویلا و سوئیت‌های شهر بهارنارنج با قیمت‌های متفاوت امکان‌پذیر است و انتخاب آن‌ها با توجه‌به سلیقه و بودجه شما می‌تواند متفاوت باشد. قیمت سوئیت یا ویلا یک خوابه، دو خوابه، سه خوابه و بیشتر متفاوت بوده و هتل‌ها نیز بسته به امکانات، تعداد ستاره، ظاهر و تمیزی اتاق‌ها، نشانی و میزان دسترسی آن به جاذبه‌های گردشگری، جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی شیراز قیمت‌های متفاوتی دارند.

 

اقامتگاه‌های سنتی شیراز

  • اقامتگاه بوم گردی خانه باغ ایرانی
  • اقامتگاه بوم گردی لوتوس
  • اقامتگاه سنتی سپهری
  • اقامتگاه بوم گردی سی راه
  • اقامتگاه سنتی ماه منیر
  • اقامتگاه بوم گردی گلستان راز
  • اقامتگاه بوم گردی ستایش

 

 

رستوران ها و غذاهای سنتی شیراز

شیراز شهر غذاهای جذاب است؛ غذاهایی که با طعم شیرین، ترش و دلچسب لذت بسیاری برای شما به همراه دارد؛ بی‌شک رستوران‌های شیراز خاطره فراموش نشدنی برای شما به همراه خواهند داشت. رستوران سنتی شرزه یکی از رستوران‌های معروف شیراز است که انواع کباب و جوجه تا سنتی‌ترین غذاهای شیراز را می‌توانید آن‌جا امتحان کنید. رستوران سنتی کته ماس با فضای دل‌نشینی که دارد یکی دیگر از انتخاب‌های خوب در شیراز است. همچنین باغ رستوران خوشا شیراز با غذاهای لذیذ، رستوران شاندیز با آلاچیق‌هایی با سقف حصیری، رستوران نخلستان با فضایی جنوبی،‌ رستوران بل پاسی که غذاهای ایتالیایی سرو می‌کند و … از بهترین رستوران‌های شیراز هستند که از طعم غذاهای آن‌ها لذت خواهید برد.

 

جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار

اگر می‌پرسید جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار کجا هستند، باید بگویم چشم‌های‌تان را ببنیدید و به هر طرف که خواستید بروید. جاذبه‌های بهاری در اطراف شیراز به قدری زیاد هستند که می‌توانید هر بار در سفر به این شهر، به جای متفاوتی بروید. می‌توانید جاده شیراز به کازرون را در پیش بگیرید و 60 کیلومتری کازرون به دشت لاله‌های واژگون ارژن بروید و از طبیعت و آبشار آن دیدن کنید. می‌توانید به دل طبیعت خرم‌بید در مرکز صفاشهر بروید و جنگل‌های بنه و بادام را ببینید. می‌توانید راه تنگ رغز را در پیش بگیرید و از آبشارها و حوضچه‌های رویایی آن دیدن کنید. روستای زیبای قلات، بهشت گمشده، تنگ براق، دریاچه سد تنگاب، آبشار کوهمره سرخی از بهترین مکان مسافرت در اردیبهشت ماه هستند.