راهنمای ترمینال های فرودگاه مهرآباد

راهنمای ترمینال های فرودگاه مهرآباد

بدون شک فرودگاه مهرآباد تهران معروف ترین فرودگاه ایران است. فرودگاهی که در سال ۱۳۱۷ در غرب تهران ساخته شده و از فرودگاه های فعال و پررفت و آمد کشور است. در آن زمان در این محل روستایی به اسم مهرآباد وجود داشت که نام فرودگاه از همین روستا گرفته شده است. فرودگاهی که بیشتر به خاطر پروازهای خارجی برای مراسم حج یا پروازهای داخلی مهرآباد شناخته می شود.این فرودگاه، اولین فرودگاه تهران بوده و توانسته با جابجایی ۱۸ میلیون مسافر در سال پررفت و آمدترین فرودگاه ایران باشد.

 

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد ۶ ترمینال مختلف دارد: ترمینال شماره ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶. برای ورود و خروج پروازهای داخلی از ترمینال شماره ۱ و ۲ استفاده می شود. ترمینال شماره ۴ فقط مخصوص خروج از تهران به سمت هر کدام از شهرهای ایران است. ترمینال شماره ۶ فقط مخصوص ورود به تهران از هر کدام از شهرهای داخلی است. ترمینال های ۳ و ۵ مخصوص ورود و خروچ پروازهای حج تمتع و همینطور پروازهای ورودی حج عمره است.

راهنمای ترمینال های فرودگاه مهرآباد و دسترسی به آن یکی از اطلاعاتی است که خیلی از مسافران و خانواده هایشان به آن نیاز دارند. حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی بلیط هواپیما خود را دریافت کرده‌اید، در روز سفر برای اینکه به کدام ترمینال فرودگاه مهرآباد بروید گیج شده‌اید. گاهی هم خواسته‌اید به استقبال مسافری بروید ولی نمی‌دانستید که هواپیمای او در کدام ترمینال بر زمین می‌نشیند.

در فرودگاه‌هایی که بیش از یک ترمینال دارند، ترمینال‌ها به دو بخش ترمینال ورودی و خروجی تقسیم می‌شوند. ترمینال خروجی به معنی ترمینالی است که مسافر در آن برای سوار شدن به هواپیما و انجام سفر استفاده می‌کند، به عنوان مثال ترمینال‌های 1 و 2 در فرودگاه مهرآباد مختص پروازهای داخلی هستند و مسافران برای سوار شدن به هواپیما از این ترمینال‌ها استفاده می‌کنند.

منظور از ترمینال ورودی، ترمینال‌هایی است که بعد از فرود هواپیما، مسافران به این ترمینال منتقل شده و از آنجا خارج می‌شوند. به عنوان مثال، ترمینال 6 در فرودگاه مهرآباد، ترمینال ورودی است و مسافران پروازهای داخلی پس از فرود، به این ترمینال منتقل شده و از آنجا خارج می‌شوند.

تفکیک ترمینال‌ها به دو بخش ورودی و خروجی، برای مسافران سفر را ساده‌تر می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی به ترمینال مناسب برای سفر خود بروند و از تاخیر در پرواز جلوگیری کنند.

از نظر موقعیت جغرافیایی، ورودی ترمینال های یک و دو فرودگاه مهرآباد در یک بخش (انتهای بلوار معراج از میدان آزادی یا انتهای خیابان فرودگاه مهرآباد از بزرگراه شهید لشکری) و ورودی ترمینال های چهار و ۶ در بخش دیگر (انتهای خیابان پرواز) قرار دارد. فاصله این دو بخش از یکدیگر حدود ۸۰۰ متر (۱۰ دقیقه پیاده‌روی و سه دقیقه با خودرو) است. در ابتدای منطقه فرودگاهی تابلوهای راهنمای کاربردی بسیاری برای دسترسی آسان‌تر به ترمینال ها و بخش‌های مختلف فرودگاه نصب کرده‌اند.

وقتی ترمینال پرواز مورد نظرمان را متوجه شدیم احتمالا می خواهیم برای استقبال از مسافرمان و یا در زمان سفر خودمان، از مترو استفاده کنیم. خوشبختانه مترو تهران دارای یک مسیر ویژه برای فرودگاه مهرآباد است و در این فرودگاه دارای دو ایستگاه است.
مسیر ویژه فرودگاه مهرآباد ترمینال تهران، از خط ۴ مترو تهران (ارم سبز- شهید کلاهدوز) و در ایستگاه «بیمه» منشعب می‌شود. پس اگر می‌خواهید با مترو به فرودگاه مهرآباد بروید، باید خود را به ایستگاه بیمه رسانده و در آنجا خط عوض کنید.

قطار ویژه فرودگاه مهرآباد در دو ایستگاه توقف می‌کند. ایستگاه نخست ترمینال های ۱ و ۲ است و ایستگاه دوم ترمینال های ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد. نکته جالب توجه این است که قطار مسیر فرودگاه مهرآباد، با بقیه قطارهای مترو متفاوت است و طبقه‌هایی ویژه قرار دادن چمدان در آن تعبیه شده است.

 

ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد

ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد به پروازهای ورودی و خروجی سه شرکت هواپیمایی زاگرس، کیش ایر و وارش اختصاص دارد. رستوران، کافی‌شاپ، سالن مطالعه، نمازخانه، فودکورت، چند فرودشگاه‌، سالن عمومی و سالن ترانزیت از بخش‌های مختلف این ترمینال هستند و مسافران می‌توانند در زمان انتظار برای پرواز از خدمات آن‌ها استفاده کنند.ترمینال یک فرودگاه مهرآباد در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ میزبان ورود امام خمینی (ره) بود و به همین جهت در ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۵ به‌عنوان میراث ملموس به ثبت ملی رسید.

 

ترمینال شماره دو فرودگاه مهرآباد

ترمینال شماره دو فرودگاه مهرآباد مخصوص پروازهای ورودی و خروجی شرکت‌های هواپیمایی آتا، قشم ایر، معراج، کارون، ایران ایر و ایران ایر تور است. رستوران، کافی شاپ، سالن ترانزیت، سالن عمومی، اتاق مادر و کودک، فودکورت، بوفه، کافی‌شاپ، ایستگاه ساندویچ و چند غرفه و فروشگاه، از بخش‌های مختلف و خدمات و امکانات رفاهی این ترمینال محسوب می‌شوند.

 

ترمینال شماره چهار فرودگاه مهرآباد

ترمینال شماره چهار فرودگاه مهرآباد مخصوص پروازهای خروجی شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، پویا ساها، سپهران، پارس و فلای پرشیا است. از جمله خدمات و امکانات رفاهی این ترمینال می‌توان به سالن ترانزیت، سالن عمومی، جایگاه ویژه برای مسافرانی که پرواز آن‌ها تاخیر دارد، اتاق مادر و کودک، رستوران سنتی، فست فود، ساندویچی، بوفه، کافی‌شاپ، فروشگاه و نمازخانه اشاره کرد.

 

ترمینال شماره ۶ فرودگاه مهرآباد

ترمینال شماره ۶ فرودگاه مهرآباد به پروازهای ورودی شرکت‌های هواپیمایی آسمان، ماهان، تابان، کاسپین، اترک، پویا، پویا ساها، سپهران، پارس و فلای پرشیا اختصاص دارد. جایگاه ویژه برای مسافرانی که پرواز آن‌ها تاخیر دارد، نمازخانه، سالن عمومی، سالن ترانزیت، بوفه، نوشیدنی سرد و گرم، فست فود، کافی‌شاپ و غرفه فروش عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی بخش‌های مختلف این ترمینال محسوب می‌شوند.

 

هر ترمینال در فرودگاه مختص چه شرکت هواپیمایی است؟

پروازهای ورودی و خروجی ترمینال 1 فرودگاه مهرآباد

پروازهای ورودی: ندارد

پروازهای خروجی: هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی وارش

 

پروازهای ورودی و خروجی ترمینال 2 فرودگاه مهرآباد

پروازهای ورودی:هواپیمایی کیش ایر، هواپیمایی زاگرس، هواپیمایی آتا، قشم ایر، هواپیمایی معراج، هواپیمایی کارون، ایران ایر، هواپیمایی ایران ایرتور، هواپیمایی وارش.

پروازهای خروجی: هواپیمایی آتا، قشم ایر، هواپیمایی معراج، هواپیمایی کارون، ایران ایر، هواپیمایی ایران ایرتور.

 

پروازهای ورودی و خروجی ترمینال 4 فرودگاه مهرآباد

پروازهای ورودی: ندارد.

پروازهای خروجی: هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی تابان، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی اترک، هواپیمایی پویا، هواپیمایی ساها، هواپیمایی سپهران.

 

پروازهای ورودی و خروجی ترمینال 6 فرودگاه مهرآباد

پروازهای ورودی: هواپیمایی آسمان، هواپیمایی ماهان، هواپیمایی تابان، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی اترک، هواپیمایی پویا، هواپیمایی ساها، هواپیمایی سپهران.

پروازهای خروجی: ندارد.