در فرودگاه چه چیزهایی ممنوع است؟

در فرودگاه چه چیزهایی ممنوع است؟

قطعا با توجه به نیاز به تامین امنیت پرواز و به طور کلی ایمنی مسافران، برخی از اجسام و وسایل در هواپیما ممنوع هستند که اصلاحا به آن ها وسایل غیر مجاز در هواپیما گفته می‌شود. برخی از این وسایل به طور کلی در لیست اقلام ممنوعه و غیرمجاز قرار داشته و برخی دیگر به طور خاص تنها برای ورود به کابین هواپیما، ممنوع اعلام شده‌اند. به هر ترتیب لازم است که در خصوص وسایل غیر مجاز در هواپیما اطلاعات کامل داشته و بدون مشکل سوار هواپیما شوید.فرقی نمی‌کند به سفر کاری برویم یا تفریحی. همیشه موقع چمدان بستن باید مراقب وسایل ممنوعه در فرودگاه باشیم. ممکن است گاهی همراه داشتن اسپری خوش‌بوکننده یا قرص استامینوفن هم برایمان دردسرساز شوند، پس قبل از سفر باید بدانیم چه وسایلی را نباید به فرودگاه ببریم.

 

وسایل غیرمجاز داخل کابین هواپیما

مواد غذایی فاسد شدنی و محصولات کشاورزی

در اکثر کشور ها همراه داشتن مواد غذایی مثل میوه، سبزیجات، ادویه، غذاهای مایع، مواد غذایی فاسد شدنی و… در پرواز ممنوع می باشد. همچنین از حمل گوشت، پنیر و شکلات در کیف خود خودداری کنید. چرا که دستگاه های اشعه ایکس قادر به تشخیص تفاوت بین پنیر و مواد منفجره پلاستیکی نیستند. در صورت وجود یکی از این اشیا ممنوعه در کیف شما، خودتان را برای بازرسی مأموران فرودگاه و حتی جا ماندن از پرواز آماده کنید!! پس به نفع شماست که به این نکته دقت کنید.

 

انواع باتری

حمل اشیایی که درون آن ها باتری وجود دارد در کابین هواپیما غیر مجاز است. به عنوان مثال اگر وسایلی مانند مسواک برقی را در کیف خود حمل می کنید، اطمینان حاصل کنید که باتری آن را خارج کرده اید. تنها به خاموش بودن وسایل اتکا نکنید چرا که گاهی با برخورد اشیا دیگر به این وسایل ممکن است روشن شوند و توجه نیروهای امنیتی فرودگاه را به خود جلب کنند. به همین دلیل باتری های مورد نیازتان را به صورت جداگانه درون کیف یا چمدان شخصی خود قرار دهید تا مشکلی در زمان پرواز برای شما به وجود نیاید.

 

وسایل ورزشی

حمل بیشتر وسایل ورزشی در کوله و کیف برای مسافرت های هوایی مجاز نیستند، زیرا ممکن است به عنوان سلاح گرم مورد استفاده قرار گیرند. نمونه هایی از این وسایل ممنوعه در هواپیما شامل: چوب بیس بال، چوب گلف، چوب بیلیارد، چوب اسکی، چوب هاکی و…. می باشد. در صورتی که به این ابزار نیاز دارید، بهتر است به صورت بسته بندی شده درون چمدان خود بگذارید و به قسمت بار فرودگاه تحویل دهید.

 

مایعات بیش از 1 لیتر در سفر هوایی ممنوع

به طور کلی هر چیزی که به شکل مایع، ژل و آئروسل باشند جزو زیر مجموعه وسایل شخصی محسوب می شوند و حمل آن ها تا زیر 100 میلی گرم مجاز است. در غیر این صورت وسایل شما در ایست بازرسی فرودگاه ضبط می شود. به خاطر داشته باشید که تمامی اقلام بهداشتی و مایعات باید کمتر از 100 گرم وزن داشته باشند و همگی درون کیسه زیپ دار قرار داشته باشند.

نکته: توجه داشته باشید که قوانین ایرلاین های مختلف در رابطه با ممنوع بودن مقدار و نوع مایعات متفاوت است. در نتیجه قبل از پرواز، حجم دقیق این مایعات را چک کنید.

 

لوازم آرایشی

وسایل آرایشی و بهداشتی زیر را فقط می توانید درون چمدان خود و در کیسه زیپ دار بگذارید:

انواع کرم و لوسیون انواع ژل،اسپری و عطر
شامپو لاک ناخن و پد لاک پاک کن
خمیر دندان انواع ابزار آرایشی
موچین وسایل بهداشتی مانند صابون و…

چنین ابزارهایی در صورتی که در کیف دستی شما باشند اجازه ورود به کابین هواپیما را نخواهید داشت.

نکته: همراه داشتن دارو و کپسول اکسیژن در صورت وجود نسخه پزشک بلامانع است. بهتر است داروها را به همراه نسخه پزشک درون کیسه زیپ دار بگذارید تا در فرودگاه بدون معطلی به مأموران بازرسی بدهید.

 

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

وسایل مجاز داخل کابین هواپیما

خوراکی و مایعات

در مورد خوراکی‌ها و مایعات ممنوعیتی در کابین هواپیما وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید خوراکی هایی نظیر کلوچه، کیک، بیسکوییت، ساندویچ و از این دست خوراکی‌ها داخل ساک دستی خود به داخل کابین هواپیما ببرید. اما اگر خوراکی شما به شکل مایع یا ژله باشد، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند و باید یک سری قوانین خاص را در مورد آن ها رعایت کنید.
بر اساس قوانین هواپیمایی، حجم اقلامی که به شکل مایع هستند، نباید بیش از ۱۰۰ میلی لیتر (نیم لیوان) باشد. این اقلام شامل مواردی مانند شیر خشک، شیر مادر، مربا، ژله، سس، روغن، سرکه، تمام دارو‌های مایع از قبیل قطره چشم، قطره بینی یا سرم می باشد. اگر بیش از این میزان است باید به قسمت بار هواپیما بفرستید.
همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی همانند ریمل، شامپو، عطر و ادکلن نیز باید در ظروف کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر بسته بندی شوند.
بنابراین باید این لوازم را در یک کیسه یک کیلوگرمی زیپ‌کیپ قرار دهید تا نشت نکنند. خوشبختانه این وسایل جز دسته ی وسایل غیر مجاز در بار هواپیما نیستند و می‌توانید این موارد را به قسمت بار هواپیما تحویل دهید. هیچ ممنوعیتی در قرار گرفتن این وسایل در بخش بار وجود نخواهد داشت.
بنابراین اگر قصد دارید وسایل ذکر شده را همراه خود به سفر ببرید، حتما آنها را در چمدان های خود و در بخش بار قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

 

وسایل برقی

در مورد وسایل برقی نیز ممنوعیت خاصی وجود ندارد. شما می‌‎توانید تمامی وسایل برقی از قبیل لپ تاپ، موزیک پلیر، تبلت، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری، موبایل و هر نوع وسیله برقی را همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرید.بنابراین لوازم برقی جزء وسایل غیرمجاز در هواپیما محسوب نمی شوند. البته در هنگام پرواز بهتر است وسایلی همانند تلفن همراه و تبلت را در حالت پرواز قرار دهید.امواج بی‌سیم ممکن است روی عملکرد دستگاه‌های برقی هواپیما تاثیر داشته باشد.

 

وسایل شخصی مانند لباس، شانه

لباس نیز جزو موارد غیر ممنوع به حساب می آید. شما می توانید در ساک دستی خود چندین دست لباس نیز قرار دهید. ورود لباس در کابین هواپیما جزء وسایل غیرمجاز در هواپیما به شمار نمی رود.
حمل وسایل شخصی که اگر تیز و برنده باشند، و یا به وسیله آن ها بتوان به کسی آسیب رساند، اجازه ورود به کابین هواپیما را نخواهند داشت. البته این در صورتی است که ابعاد آن غیرمعمول باشد و کاربردی چندگانه داشته باشد. مانند چاقوی سوئیسی.

 

 

لیست اشیا ممنوعه در هواپیما تحت هر شرایط

برخی از اشیای ممنوعه در کابین هواپیما، ممنوعیت‌شان آن قدر ساده است که شاید حتی نیازی به آوردن اسمشان در قوانین نباشد. مثل اسلحه، مواد محترقه و آتش‌زا، باتوم، کپسول گاز، مواد رادیو اکتیو، فشفشه، موادی که خود به خود آتش می‌گیرند و… همگی از این نوع اشیای ممنوعه هستند.
برای رفاه حال مسافران و حفظ امنیت پرواز، ورود برخی از وسایل تحت هر شرایطی به داخل هواپیما ممنوع است و شما به هیچ وجه نباید این وسایل را همراه خود داشته باشید.

ترقه
دینامیت
ماده منفجره پلاستیکی یا غیر پلاستیکی
باروت
بمب
مواد مشتعل
کلر
کیسه هوای اتومبیل
ایربگ
وسایل رادیواکتیو
وسایل عفونی
مواد آلی
انواع سموم
سموم