بهترین زمان مسافرت به شمال

بهترین زمان سفر به شمال در بهار، شامل میانه فروردین تا اواسط خرداد می‌شود. در این بازه طلایی آب‌وهوای بیشتر مناطق شمال ایده آل است و فرقی نمی‌کند که مقصد سفر شما مناطق ییلاقی یا ساحلی باشد. بارش برف و باران در مناطق ییلاقی شمال از نیمه فروردین‌ماه به‌مرور کم می‌شود و طبیعت این مناطق در زیباترین حالت خود قرار می‌گیرد و دمای هوا هم در بیشتر روزها مطلوب است. البته اگر بخواهید هوا کمی گرم‌تر و دلچسب‌تر باشد، باید خرداد و اوایل تابستان را برای سفر به ییلاقات شمال انتخاب کنید.

شمال ایران یا منطقهٔ شمالی ایران به مناطقی اطلاق می‌شود که در جنوب دریای خزر و شمال رشته‌کوه البرز واقع شده و شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است. این منطقه دارای طبیعتی سبز و حاصلخیز است و شهرهایی مانند رشت، تنکابن، بابلسر، ساری و گرگان در آن قرار دارند.

مناطق شمالی ایران به دلیل آب و هوای معتدل و مرطوب، جذابیت زیادی برای ایرانیانی که در شهرهای گرم و خشک یا سرد و خشک زندگی می‌کنند، دارند. علاوه بر آب و هوای ملایم، طبیعت بکر، جنگل‌ها، رودخانه‌ها و سواحل دریای خزر از جاذبه‌های گردشگری شمال ایران هستند.

راه‌های اصلی ورود به مناطق شمالی ایران شامل جاده‌های کرج-چالوس، تهران-چالوس، هراز، فیروزکوه (سوادکوه)، سمنان-ساری، دامغان-گلوگاه، شاهرود-توسکستان-گرگان، شاهرود-آزادشهر، محور قدیم قزوین-رشت، آزادراه قزوین-رشت، گردنه حیران، اسالم-خلخال، پونل-خلخال و جادهٔ مشهد-گرگان می‌باشند.

در شمال ایران، علاوه بر شهرها، روستاها نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارند. آب و هوای معتدل و طبیعت زیبای آنها، باعث شده است که این مناطق برای تعطیلات و سفرهای آرامش بخش به شمار بیایند.

 

به طور کلی، شمال ایران با جنگل‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و طبیعت زیبای خود، یک مقصد گردشگری بسیار محبوب است. با این حال، توجه به حفظ محیط زیست و بافت شهری مناسب در این مناطق امری بسیار مهم است تا زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی شمال ایران حفظ شده و به نسل‌های آینده منتقل شوند. گرچه با توجه به ویژگی‌های ناهمواری، اراضی قابل بهره‌برداری کشاورزی در ابن منطقه محدود است، اما استان‌های ساحلی خزر طی دهه‌های اخیر پیوسته به عنوان مهم‌ترین مناطق تولید کشاورزی ایران به‌شمار آمده‌اند.

این جایگاه ویژه از یک سو با توجه تنوع محصولات تولیدی در گیلان و مازندران و از سوی دیگر از طریق بررسی آمار تولیدات زراعی در این منطقه و مقایسهٔ آن با دشت پست خزر جنوبی و کل کشور آشکار می‌گردد اواسط بهار و اوایل پاییز زمانی است که شمال ایران این ویژگی‌ها را دارد. در بهار درختان به تازگی زمستان را پشت سر گذاشته‌اند و برگ‌های تازه و سبز دارند. هوا کم‌کم رو به گرمی می‌رود و فصل پر بارش هم به پایان رسیده است.

البته بهتر است پیش از سفر اخبار هواشناسی را بررسی کنید، زیرا در بهار هم روزهای بارانی وجود دارد. در اوایل فصل پاییز، هوا نه به اندازه تابستان گرم است و نه به اندازه زمستان سرد، بارندگی‌های شدید هم هنوز شروع نشده است. درختان جنگل‌ها در مهر و آبان ترکیبی از زرد و سبز هستند، بعضی از آ‌ن‌ها خزان‌زده شده‌اند و برخی دیگر هنوز سرسبزی تابستانی‌شان را حفظ کرده‌اند، در این فصل هم درختان دیدنی هستند.

در ادامه برخی از مکان های دیدنی شمال را با هم برسی می کنیم…

 

استان مازندران

استان مازندران، تابستان هایی گرم و شرجی و زمستان هایی بسیار سرد دارد. بهترین زمان برای سفر به شمال (استان مازندران) از نظر آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. اما اجازه بدهید توضیح بیشتری بدهیم. در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید، سفر به استان مازندران توصیه نمی شود. همچنین پیشنهاد می کنیم اوج گرمای تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. چراکه از طرفی رطوبت هوا بسیار آزاردهنده است و از طرفی دیگر با گرمای شدید و آفتاب سوختگی و مشکلات مشابه رو به رو خواهید شد.
در مجموع ماه های مهر، نیمه دوم فروردین ماه، اردیبهشت ماه و خرداد از بهترین زمان ها برای سفر به استان مازندران به حساب می آیند. در ماه مهر مدارس به تازگی باز شده اند. در این زمان شهر مورد نظر بسیار خلوت بوده و در نتیجه هزینه های سفر شما نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین در این ماه هوا، هنوز سرمای پاییزی شروع نشده و از نظر شرایط جوی نیز زمینه مناسبی برای سفر شما فراهم است.

 

چشمه طبیعی باداب سورت

چشمه طبیعی باداب سورت از جمله جاهای دیدنی مازندران از دو چشمه معدنی تشکیل شده که در کنار هم جریانی پلکانی را شبیه به تراس تشکیل می‌دهند و تصویری شگفت‌آور خلق کرده‌اند. رنگ‌های پرجنب‌وجوش آب‌ها از زرد و قرمز تا نارنجی و سفید متغیر است و صدای آبشار بر فراز تراس‌ها تجربه‌ای جذاب برای شما خلق می‌کند. می‌گویند آب‌های باداب سورت دارای خواص درمانی هستند و قرن‌هاست که برای درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

آب گرم لاویج

لاویج در واقع نام روستایی در نزدیکی شهر نور است. این روستای ییلاقی در دامنه های البرز قرار دارد. این منطقه همچنین دارای مناظر سرسبز و شگفت انگیزی مانند جنگل النگدره است که در فصل پاییز به مناظر رنگارنگ تبدیل می شود.از جاذبه های طبیعی این منطقه می توان به چشمه های فیل سنگی، ایران زمین، شفل و بیبنو اشاره کرد. این چشمه ها که در دامنه کوه های شرق لاویج واقع شده اند به دلیل اثرات درمانی و آرامش بخشی آنها در بین گردشگران بسیار محبوب هستند. این آب های گرم، سرشار از گوگرد و مواد معدنی که از زمین می آیند، برای درمان مشکلاتی مانند درد مفاصل، پا درد، کمردرد و مشکلات پوستی عالی هستند.

 

 

 

دریاسر تنکابن

دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین مناطق شمال ایران است که در قسمت جنوبی شهرستان تنکابن و در منطقه دو هزار قرار دارد. این دشت توسط 4 کوه احاطه شده است. در سمت جنوب غربی کوه الموت بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. در واقع دشتی مرزی است که پوشش سرسبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی رشته کوه الموت متصل می کند. سطح این دشت در فصل بهار مملو از گل های زرد رنگ می شود و چشم هر بیننده ای را خیره می کند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این دشت وجود ده‌ها چشمه در پایین آن است و آب از سرسبزی بیرون می‌آید،  این منطقه بی نظیر بهشت ​​اردیبهشت ایران نام دارد. اگر هوا خوب باشد می توانید به بیرون بروید و مدت طولانی به آسمان نگاه کنید و از آن لذت ببرید.

راه دسترسی به دشت دریاسر تنکابن: پس از رسیدن به شهر تنکابن در غرب استان مازندران، جاده دوهزار را دنبال کنید تا به چهارراهی به نام امامزاده قاسم برسید. در سمت چپ جاده مسیری به دره منتهی می شود که انتهای آن به روستای عسل محله می رسد. سپس باید حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم پیاده روی کنید و پس از عبور از تپه ها و چشمه های سر راه به دشت دریاسر می رسید.

 

 

استان گیلان

آب و هوای گیلان معتدل مرطوب است. کوهستان‌های تالش و رشته‌کوه‌های البرز مانع از عبور رطوبت دریا به سوی مازندران می‌شوند و در بیشتر ماه‌های سال میزان رطوبت در این استان بالاست. رطوبت زیاد باعث تعدیل آب و هوا می‌شود؛ یخبندان شدید یا روزهای خیلی گرم به ندرت در این منطقه اتفاق می‌افتد، البته گاهی افزایش رطوبت در تابستان باعث می‎شود ماه‌های متمادی شاهد روزهای شرجی در این استان باشیم.

با توجه به موقعیت جغرافیایی آن در کنار کوه‌های البرز و تالش و دریای خزر، این منطقه دارای مناظر طبیعی زیبا و جنگل‌های دل‌نشینی است. همچنین، باستان‌شناسی گیلان نشان می‌دهد که این منطقه تاریخچه‌ای غنی و فرهنگی دارد. از اقامت‌گاه‌های متنوع و هتل‌های لوکس تا غذاهای محلی و صنایع دستی زیبا، گیلان مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران است.

 

قلعه رودخان

قلعه رودخان از آن مکان‌های بکر با جاذبه‌های مسحورکننده است که تاریخ و داستان‌هایی ناشناخته پشت خود دارد. این قلعه در قرن سیزدهم ساخته شده و توسط جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های پیچ‌درپیچ و آبشارهای خروشان احاطه شده است. پیشنهاد می‌کنم قبل از بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی، حتما لباس و کفش راحت و مناسب همراه خود داشته باشید، همچنین خوراکی‌های شیرین و بطری آب؛ چراکه قرار است مسیر درازی را طی کنید!

 

 

ماسال

غرق در اقیانوس مه اگر هوس یک تجربه بی‌نظیر از دیدن اقیانوس ابر دارید، بدون شک نباید ماسال در فصل بهار را از دست بدهید. منطقه‌ای جذاب و دیدنی با ترکیبی از مه و البته ییلاقی سرسبز و مرتفع که اگر صبح چشمان خود را در آنجا باز کنید، تصور می‌کنید که مشغول رؤیا دیدن هستید. ماسال یکی از شگفت‌انگیزترین مناطق ییلاقی است که در استان گیلان و در نزدیکی تالش قرار دارد. اگر می‌خواهید بدانید که بهار به کجا برویم، باید به شما بگوییم که قرار دادن ماسال در لیست سفرهای بهاری همان چیزی است که نباید به‌هیچ‌وجه از دست بدهید.

از دیگر مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری ماسال می‌توان به مناطق باستانی درخانه، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست، دره خون، خندیله، منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول، گیله سرا، وردم، ییلاق شالما، چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت و ویرگاه، مارجونه، رشته پشت و شنه راه، واشیار، صی فی، نم نمه پشت و تلارگاه ملومه بند اشاره کرد.

 

 

سوباتان

کلبه سوباتان به دلیل قرار گرفتن در منطقه جغرافیایی خاص دارای چشمه های فراوان و هوای خنک است و به عنوان یکی از بهترین مقاصد سفر در روزهای گرم سال شناخته می شود.با سفر به ییلاق سوباتان می توان جاذبه های فراوانی نظیر منطقه غار گنجخانه، آبشار ورزان، چشمه باتمان بلاق، آبشار ماهار، گودال سنگی، دشت گل های شقایق، دره های زیبا و سرسبز و بسیاری چشم انداز زیبای دیگر را مشاهده کرد. زمستان‌های این منطقه بسیار سرد و طاقت‌فرساست. اما در تابستان هوایی بس خنک و مطبوع دارد. به همین علت بهترین فصل سفر به ییلاقات سوباتان بهار و تابستان است و اکثر گردشگران از ماه خرداد تا انتهای شهریور برای طبیعت گردی به این مکان زیبا سفر می‌کنند.

 

 

استان گلستان

استان گلستان با دارا بودن جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان توانسته خود را در صدر لیست مقاصد گردشگری در شمال کشور قرار دهد. مراکز هدف گردشگران در این استان کم نیست؛ آبشارهای دیدنی همچون آبشار کبودوال و جنگل‌های جذاب همچون النگدره هرکدام توانسته خاطراتی سبز و به‌یادماندنی برای گردشگران فراهم کند؛

 

آبشار کبودوال علی آباد کتول

آبشار کبودوال که بلندترین آبشار خزه‌ای ایران به شمار می‌آید، یکی از جاهای دیدنی استان گلستان است. این آبشار تماشایی با زیبایی بی‌نظیر خود در دل مسیری جنگلی و کوهستانی قرار گرفته است و بازدید از آن، خاطره سفر شما به این استان را جاودانه خواهد کرد. آبشار کبودوال از بارش آب در هاله‌ای از نورهای سبز درخشان به وجود آمده است؛ نورهایی که بازتابی از تلالو خزه‌های سبز بر سنگ‌های آبشار هستند. واژه کبودوال در گویش کتولی از دو کلمه کبود به معنای آبی و وال به معنای جوی آب تشکیل شده و به دلیل شفافیت و درخشندگی این آب، محلی‌ها به آن کبودوال می‌گفتند.

 

 

پارک جنگلی النگدره

جنگل زیبای النگدره در استان گلستان و شهرستان گرگان واقع شده است. این پارک در فاصله پنج کیلومتری قسمت جنوب غربی شهر گرگان و در مسیر جاده ناهارخوران قرار دارد.پارک جنگلی النگدره، از امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برخوردار است که برخی از آن ها عبارتند از جاده سلامتی، ایستگاه دوچرخه سواری، مسیر چوبی، محل بازی کودکان، زمین های ورزشی، خودروهای برقی، آلاچیق، نمازخانه و فروشگاه های فروش مواد غذایی.

پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل دارد که در تمام فصل های سال تماشایی است. چرا که در هر فصلی که به این جنگل سفر کنید، می توانید از زیبایی ها و جاذبه های دیدنی خاص و منحصر به فرد هر فصل بازدید کنید. با این حال، اگر بخواهیم یک فصل را به عنوان فصل برتر بازدید از جنگل النگدره معرفی کنیم، آن فصل پاییز است. در فصل پاییز، پارک جنگلی النگدره، چهره‌ ای هزار رنگ و زیبا به خود گرفته و طبیعتی چشم‌ نواز دارد.

 

 

آبشار لوه گلستان

این آبشار زیبا در استان گلستان نزدیک به شهرستان گالیکش و در روستایی به نام لوه قرار دارد.بر خلاف دیگر آبشارهای شمال کشور، این آبشار مسیر دسترسی نسبتا راحتی دارد؛ به طوری که تا نزدیک آبشار را می‌توانید با ماشین شخصی خود بروید.آبشار لوه به صورت طبقاتی بوده که در هر طبقه یک حوضچه تشکیل شده که آب از آنها عبور می‌کند و به طبقه پایین هدایت می‌شود. بلندترین آبشار این مجموعه ۱۵ متر ارتفاع دارد و ارتفاع مجموعه آبشارها به ۷۰ متر می‌رسد.