مرتفع ترین شهرهای ایران یا بام ایران کدامند؟

مرتفع ترین شهرهای ایران

معمولا لقب «بام ایران» را برای شهرکرد شنیده‌ایم اما جالب است بدانید مرتفع‌ترین شهر ایران، شهرکرد نیست.نام چند شهر را به عنوان بام ایران شنیده‌اید اما نمی‌‌دانید کدام یک از این شهرها، مرتفع‌ترین شهر ایران است.

در این مطلب به معرفی چند شهر مرتفع ایران و اطلاعات مختصر در مورد آن‌ها می‌پردازیم.این اطلاعات بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی شرح داده شده است و ارتفاع تمام شهرها بر اساس ارتفاع از سطح دریا بیان شده است.

 

فریدون‌شهر

فریدون‌شهر با ارتفاع ۲۵۳۰ کیلومتراز سطح دریا در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان واقع شده است مرتفع‌ترین شهر ایران و بام حقیقی ایران است.

 

سمیرم

سمیرم با ارتفاع ۲۴۶۰ متر از سطح دریا دومین شهر مرتفع ایران است و در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوه‌پایه‌های شرقی رشته‌کوه زاگرس واقع شده است و آبشار سمیرم از جاذبه اای گردشگری سمیرم محسوب می شود.

 

داران

داران با ارتفاع ۲۳۹۰ متر از سطح دریا سومین شهر مرتفع ایران است و همانند فریدون‌شهر و سمیرم در استان اصفهان و در رشته کوه زاگرس واقع شده است.

کوهرنگ

کوهرنگ شهری بسیار زیبا با ارتفاع ۲۳۵۰ متر در سطح دریا در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است و یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان و حتی کشور محسوب می‌شود.

 

صفاشهر

صفاشهر با ارتفاع ۲۳۰۰ متر از سطح دریا در ۱۸۵ کیلومتری شیرازدر استان فارس و در محور اصلی اصفهان-شیراز واقع شده است. صفاشهر دارای آب و هوای گرم و خشکی است اما در زمستان برف‌گیر است و دمای آن حتی به منفی ۳۵ هم می‌رسد.

 

بافت

بافت با ارتفاع ۲۲۷۰ متر از سطح دریا در استان کرمان واقع است. البته ارتفاع این شهر در قسمت‌های شمالی به ۲۳۳۰ متر و در ارتفاعات آن به ۳۰۰۰ متر هم می‌رسد و حتی می‌توان آن را بام جنوب ایران نیز نامید بافت با آب و هوای سردسیری و کوهستانی، یکی از خوش آب و هواترین مناطق استان کرمان است و حتی سازمان جهانی بهداشت، این شهر را جزو ۷۰ شهر سالم ایران و هزار شهر سالم جهان معرفی کرده است.

 

سی سخت

سی سخت با ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا در ۳۵ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.سی‌سخت به‌دلیل قرار گرفتن در کوهستان دنا دارای آب و هوای سردسیری است و در فصل تابستان و بخشی از پاییز از برف پوشیده شده است.

خوانسار

خوانسار با ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا در ۱۷۱ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده است خوانسار یکی از شهرهای بسیار خوش آب و‌ هوای استان اصفهان دارای دشت لاله های واژگون است.

 

سپیدان

سپیدان با ارتفاع ۲۲۴۰ متر از سطح دریا در ۷۶ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است. سپیدان یک شهر کوهستانی و دارای ۱۲ قله به ارتفاع ۳۰۰۰ متر است.

 

اقلید

اقلید با ارتفاع ۲۲۳۰ متر از سطح دریا در ۲۰۹ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است‌ اقلید که دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است.

بروجن

بروجن با ارتفاع ۲۲۲۵ متر از سطح دریا در ۶۵ کیلومتری جنوب شهرکرد و در شرقی‌ترین قسمت استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. بروجن که همیشه جزو سردترین شهرهای ایران بوده، تابستانی معتدل و زمستانی بسیار سرد دارد.

 

بوانات

بوانات معروف به بهشت فارس با ارتفاع ۲۱۸۰ متر از سطح دریا در ۲۳۰ کیلومتری شمال شرق شیراز در استان فارس واقع شده است از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی بوانات می‌توان به چشمه چهل‌چشمه، آبشار روستای منج، کاروانسرای برده شیراز و مسجد جامع سوریان اشاره کر. بوانات بیشترین درختان کهنسال ایران و آثار تاریخی از پارینه سنگی تا دوران معاصر را دارد.

 

چادگان

چادگان با ارتفاع ۲۱۳۰ متر از سطح دریا در ۱۲۸ کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است.

 

آشتیان

آشتیان با ارتفاع ۲۱۲۰ متر از سطح دریا در ۶۷ کیلومتری شمال شرق اراک در استان مرکزی واقع شده است.

 

شهرکرد

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری با ارتفاع ۲۰۶۰ متر از سطح دریا مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است.