لیست مراکز تفریحی استانبول

مراکز تفریحی استانبول

استانبول شهری پر جاذبه و تفریحی است که برای هر سلیقه‌ای چیزی دارد. استانبول شهری‌ست پرجاذبه و تاریخی که در دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار دارد. این شهر دارای بسیاری از مکان‌های دیدنی است که هر کدام شاهدی از فرهنگ، هنر، معماری و تمدن‌های مختلف هستند. از مکان‌های تاریخی و فرهنگی گرفته تا پارک‌های هیجان‌انگیز و ساحل‌های زیبا. برای شما لیستی از برخی از مراکز تفریحی استانبول را آماده کرده‌ام:

 

پارک ویالند

این پارک تفریحی بزرگترین پارک تفریحی ترکیه و یکی از بزرگترین پارک‌های تفریحی اروپا است. در این پارک می‌توانید از سواره‌روی روی قطار‌های سریع‌السیر، چرخ و فلک، آب‌بازی‌ها و سینماهای ۵ بعدی لذت ببرید. همچنین در این پارک موزه‌هایی مانند موزه شکلات، موزه خانه خون‌آشام و موزه دایناسورها وجود دارد. 

 

اتاق فرار توزک

اگر دوست دارید تجربه‌ای متفاوت و هیجان‌انگیز داشته باشید، می‌توانید به اتاق فرار توزک بروید. در این مکان شما باید با حل معماها و رمزها از اتاق‌هایی با موضوعات مختلف فرار کنید. موضوعات اتاق‌ها شامل جنگل، زندان، قلعه، مومیایی، کاخ و غیره هستند.

تور اتوبوس پانوراما

این تور یک تور گشت و گذار با اتوبوس دو طبقه است که شما را به دیدن برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول می‌برد. شما می‌توانید از اتوبوس پیاده شوید و به مکان‌هایی که علاقه دارید بیشتر وقت بگذارید و سپس با اتوبوس دیگری ادامه بدهید. این تور شامل گوشی‌های هدفون است که توضیحاتی را درباره‌ی مکان‌هایی که می‌گذرید به شما می‌دهند.

 

 

تنگه بسفر

این تنگه زیبا دریای سیاه و دریای مرمره را به هم متصل می‌کند و استانبول را به دو قسمت آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند. شما می‌توانید با قایق یا کشتی از این تنگه عبور کنید و از مناظر زیبای ساحلی و کاخ‌ها، قلعه‌ها و باغ‌هایی که در کنار آن قرار دارند نگاه کنید. این تور به شما این امکان را می‌دهد که از دو قاره در یک روز دیدن کنید.

 

ایاصوفیا

ایاصوفیا یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای استانبول است که در بخش اروپایی شهر واقع شده است. این بنا در ابتدا یک کلیسای مسیحی بود که در سال ۵۳۷ میلادی توسط امپراتور جوستینیان ساخته شد. این کلیسا به مدت هزار سال مرکز امپراتوری روم شرقی بود تا در سال ۱۴۵۳ میلادی توسط محمد فاتح، سلطان عثمانی، تسخیر شد و به مسجد تبدیل شد. در سال ۱۹۳۵ میلادی، ایاصوفیا به موزه‌ای تاریخی و فرهنگی تبدیل شد که هر سال میلیون‌ها گردشگر را به خود جذب می‌کند.

ایاصوفیا دارای یک گنبد بزرگ و چهار مناره است که نمادی از ترکیب دو فرهنگ مسیحی و اسلامی است. در داخل ایاصوفیا، می‌توانید آثار هنری و معماری بی‌نظیری را مشاهده کنید که شامل موزاییک‌های زیبا، نقش‌برجسته‌های تاریخی، کتیبه‌های اسلامی، ستون‌های باستانی و آرامگاه‌های پادشاهان عثمانی هستند. ایاصوفیا یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است و از نمادهای شناخته شده‌ی استانبول محسوب می‌شود.

 

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی، یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد استانبول است که در مقابل ایاصوفیا قرار دارد. این مسجد در سال ۱۶۱۶ میلادی توسط سلطان احمد اول ساخته شد و به علت تزیین شدن با کاشی‌های آبی رنگ به مسجد آبی معروف شد. این مسجد دارای یک گنبد بزرگ و شش مناره است که نمایشی از هنر و معماری اسلامی و عثمانی است. در داخل مسجد، می‌توانید کاشی‌های زیبا، نقاشی‌های گل و بوته، کتیبه‌های خط ثلث، فانوس‌های شیشه‌ای و فرش‌های ابریشمی را ببینید. مسجد سلطان احمد همچنین دارای یک حیاط بزرگ و یک چشمه است که محلی برای استراحت و عبادت مسلمانان و گردشگران است.

 

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا یکی از جاذبه‌های تاریخی و معماری استانبول است که در نزدیکی ایاصوفیا و مسجد سلطان احمد واقع شده است. این آب‌انبار در سال ۵۳۶ میلادی توسط امپراتور جوستینیان برای ذخیره‌سازی آب شهر ساخته شد و در زمان حمله‌ی محمد فاتح به استانبول نقش مهمی در تامین آب ارتش عثمانی داشت.

این آب‌انبار دارای ۳۳۶ ستون است که با سرستون‌های طرح‌دار و مجسمه‌های مدوسا تزیین شده‌اند. این آب‌انبار به خاطر شکوه و زیبایی خود به قصر وارونه معروف است و امروزه به عنوان یک موزه و گالری هنری به کار می‌رود. در این آب‌انبار، می‌توانید آثار هنری و تاریخی مختلفی را مشاهده کنید و از صدای آب و موسیقی زنده لذت ببرید.

 

 

قصر توپ‌‌کاپی

قصر توپ‌‌کاپی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بناهای استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در نزدیکی آب‌انبار باسیلیکا قرار دارد. این قصر در سال ۱۴۵۹ میلادی توسط محمد فاتح به عنوان محل اقامت و حکومت پادشاهان عثمانی ساخته شد و تا سال ۱۸۵۶ میلادی این نقش را داشت. این قصر دارای چهار حیاط و چندین بنای مختلف است که شامل کاخ‌ها، مساجد، مدارس، آرامگاه‌ و … است.

 

میدان تکسیم

میدان تکسیم یکی از مراکز شلوغ و پرتحرک استانبول است که در بخش اروپایی شهر واقع شده است. این میدان دارای یک بنای یادبود جمهوریت است که به افتخار تاسیس جمهوری ترکیه ساخته شده است. در اطراف میدان تکسیم، می‌توانید بسیاری از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها، هتل‌ها، تئاترها و گالری‌های هنری را پیدا کنید. از مهم‌ترین جاذبه‌های این میدان، خیابان استقلال است که یکی از پرطرفدارترین خیابان‌های استانبول برای گردش و خرید است. در این خیابان، می‌توانید از موزه‌های مختلف مانند موزه مادام توسو، موزه پرا و موزه اسباب‌بازی بازدید کنید. همچنین، در انتهای این خیابان، برج گالاتا را می‌توانید ببینید که یکی از نمادهای استانبول است.

 

بازار مصری

بازار مصری یا بازار ادویه، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین بازارهای استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در نزدیکی پل گالاتا قرار دارد. این بازار در سال ۱۶۶۴ میلادی توسط مادر سلطان محمد چهارم ساخته شد و به علت واردات ادویه‌ها از مصر به این نام معروف شد. این بازار دارای ۸۵ غرفه است که انواع ادویه‌ها، چای‌ها، قهوه‌ها، شکلات‌ها، آجیل‌ها، خشکبارها، شیرینی‌ها، عسل‌ها، روغن‌ها، صابون‌ها و سوغات‌های محلی را به فروش می‌رسانند. این بازار یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی فرهنگ و طعم‌های ترکیه است.

 

پل گالاتا

پل گالاتا یکی از مهم‌ترین و زیباترین پل‌های استانبول است که رودخانه‌ی زرد را به تنگه‌ی بسفر متصل می‌کند. این پل دارای دو طبقه است که طبقه‌ی بالا برای عبور ماشین‌ها و پیاده‌روی مردم و طبقه‌ی پایین برای رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده می‌شود. این پل یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای ماهی‌گیری و لذت بردن از منظره‌ی زیبای تنگه‌ی بسفر و مسجد آبی است. در زیر پل گالاتا، می‌توانید از غذاهای دریایی تازه و خوشمزه لذت ببرید و از فضای شاد و صمیمی این مکان نهایت استفاده را ببرید.

 

 

کاخ یلدیز

کاخ یلدیز یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین کاخ‌های استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در محله‌ی بشیک‌تاش واقع شده است. این کاخ در سال ۱۸۶۵ میلادی توسط سلطان عبدالعزیز ساخته شد و به مدت ۳۴ سال محل اقامت و حکومت پادشاهان عثمانی بود. این کاخ دارای ۴۵۰ اتاق و ۲۵ حمام است که با سبک‌های معماری مختلفی طراحی شده‌اند. در این کاخ، می‌توانید از موزه‌های مختلف مانند موزه شیشه و چینی، موزه هنرهای تزیینی، موزه موسیقی و موزه مرمر بازدید کنید. همچنین، در اطراف کاح یلدیز، باغ‌های زیبا و گلخانه‌های بزرگی وجود دارند که نمایشی از طبیعت و هنر ترکیه هستند.

 

میدان سلطان‌آحمد

میدان سلطان‌آحمد یا میدان اسب‌دوانی، یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین میدان‌های استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در محله‌ی فاتح قرار دارد. این میدان در زمان امپراتوری بیزانس، محل برگزاری مسابقات اسب‌دوانی بود و در زمان امپراتوری عثمانی، محل برگزاری مراسم‌های مذهبی و سیاسی بود. این میدان دارای چندین جاذبه‌ی تاریخی و فرهنگی است که شامل مسجد سلطان احمد، ایاصوفیا، آب‌انبار باسیلیکا، موزه باستان‌شناسی، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، موزه فرش، ستون سرپنتین، ستون میلیون، ستون کنستانتین و چشمه‌ی آلمانی هستند. این میدان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو است و از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شود.

 

موزه مادام توسو

موزه مادام توسو یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های استانبول است که در خیابان استقلال واقع شده است. این موزه دارای بیش از ۶۰ مجسمه‌ی مومی از شخصیت‌های مشهور و تاریخی است که با جزئیات بسیار دقیق و واقع‌گرایانه ساخته شده‌اند. در این موزه، می‌توانید با مجسمه‌هایی از آتاتورک، محمد علی کلای، مرلین مونرو، باراک اوباما، لئوناردو دی‌کاپریو، براد پیت، انجلینا جولی، مایکل جکسون، مادونا و بسیاری دیگر عکس بگیرید و خاطره‌ای جالب از سفرتان به استانبول داشته باشید.

 

پارک گولهانه

پارک گولهانه یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین پارک‌های استانبول است که در بخش اروپایی شهر و در محله‌ی فاتح قرار دارد. این پارک در سال ۱۹۵۸ میلادی توسط شهرداری استانبول احداث شد و به عنوان یک مرکز فرهنگی و تفریحی به کار می‌رود. این پارک دارای گلخانه‌ها، باغ‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، استخرها، مجسمه‌ها، موزه‌ها، تئاترها، کافه‌ها و بازی‌های کودکان است که محیطی آرام و شاد را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. این پارک همچنین محل برگزاری برخی از جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری استانبول است .

 

موزه باستان‌شناسی

موزه باستان‌شناسی یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌های استانبول است که در محله‌ی سلطان‌آحمد و در نزدیکی قصر توپ‌کاپی واقع شده است. این موزه در سال ۱۸۹۱ میلادی توسط سلطان عبدالحمید دوم تأسیس شد و دارای سه بخش اصلی است: موزه باستان‌شناسی، موزه هنرهای شرقی و موزه سفالینه. در این موزه، می‌توانید بیش از یک میلیون آثار باستانی و تاریخی را مشاهده کنید که شامل مجسمه‌ها، تابلوها، سکه‌ها، مدال‌ها، آرامگاه‌ها، تابوت‌ها، سنگ‌نبشته‌ها، مخاطب‌ها و موارد دیگر هستند. این آثار از تمدن‌های مختلفی مانند سومری، بابلی، اشوری، هیتی، فرعونی، یونانی، رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی برگرفته شده‌اند.