قوانین خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی (PET)

خرید بلیط هواپیما حیوانات خانگی

قبل از شروع بررسی قوانین حمل و خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی ، ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که کشورهای مختلف در رابطه با حیوانات خانگی قوانین خاص خود را دارند و از قوانین ثابتی پیروی نمیشود.

همچنین خلبان پرواز میتواند با وجود تکمیل بودن کلیه مدارک حیوان خانگی بنا به تشخیص خود از پذیرش حیوان ممانعت بعمل آمورد.

ضروری است مسافرین محترم حتما قبل از تهیه بلیط، قوانین هر کشور و حتی ایرلاین مربوطه را راجع به حیوان خود بدقت مطالعه کنند.

لذا مجددا یادآوری مینماییم با توجه به اعمال محدودیت‌های شهر و کشور مقصد، پیش از رزرو بلیت از امکان حمل موجود زنده به مقصد اطمینان حاصل فرمایید.

 

قوانین خرید بلیط هواپیما برای حیوانات خانگی

در مورد پذیرش موجود زنده یکسری موراد کلی وجود دارد که تقریبا کلیه ایرلاینها از آن تبعیت میکنند. از قبیل:

کامل بودن تمام مدارک و مجوزهای ورود به مقصد مانند:

اصل گواهی معتبر بهداشتی صادره از دامپزشکی کشور مبدا

تاییدیه کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه (در صورت نیاز)

مدارک واکسیناسیون معتبر

شناسنامه یا گذرنامه حیوان

پرداخت کرایه حمل

تکمیل فرم مخصوص حمل موجود زنده

ایرلاینها بسته به قوانین خود برای بعضی از حیوانات محدودیت هایی قائل هستند. مثلا شرکت ماهان از پذیرش حیوان گران قیمت، خاص، وحشی، پرخاشگر، پیر، بیمار یا دارای ویژگی ناسازگار (بوی نامطبوع)، آبزیان و جوجه پرندگان خودداری مینماید. مطالعه قوانین ایرلاینها در پروازهای بین المللی جهت بروز هرگونه مشکل ضروری است.

 

هزینه حمل و بلیط هواپیمای حیوانات خانگی

 

محاسبه هزینه حمل و بلیط هواپیمای حیوانات خانگی

محاسبه هزینه پذیرش حیوانات خانگی نیز فرمول خاص خود را دارد. در پروازهای ایرانی هزینه حمل PET بدین گونه می باشد:

 

هزینه بلیط پرندگان

وزن کامل پرنده به همراه قفس ×4× اضافه بار مسیر

 

هزینه بلیط حیوانات اهلی

وزن کامل حیوان به همراه قفس ×2× اضافه بار مسیر

 

نکته: سن و وزن حیوان از مواردی است که میتواند مانع پذیرش شود. بعنوان مثال ایرلاین ماهان از حمل هرگونه موجود زنده کمتر از هشت هفته (بر اساس مدارک) و همچنین موجود زنده با وزن بیش از 30 کیلوگرم به همراه قفس بصورت مسافری را انجام نمیدهد.

ایرلاینهای بین المللی در مورد حیوانات خانگی قوانین بسیار دقیقی دارند که در زیر به بررسی بعضی از این قوانین میپردازیم. (مطالعه قوانین هر کشور و نیز هر ایرلاین ضروری است)

از تاریخ 2022.09.28، حمل سگ ها به کانادا برای مقاصد تجاری از 100 کشور از جمله ترکیه تا اطلاع ثانوی ممنوع است. در این زمینه و از تاریخ مشخص شده، هر سگی که با مسافر به عنوان PETC و AVIH سفر می کند باید متعلق به مسافر باشد (مسافران نمی توانند از طرف دوست یا طرف دیگر سگ را حمل کنند). سگ های با مسافرانی که این مقررات را نقض می کنند، اجازه ورود به کانادا را نخواهند داشت.

طبق تصمیم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، هر سگی (PETC، AVIH/AVI، SVAN) که از/ به کشورهای پرخطر در 6 ماه گذشته از 14 ژوئیه 2021 سفر کرده باشد ، به دلیل احتمال ابتلا به هاری، ورود آن به ایالات متحده به طور موقت محدود شده است.

 

حیوان زنده در انبار AVIH: Animal Vivant In Hold  

نام مسافر، نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن، تعداد حیوانات و نام حیوان خانگی یا حیوانات خانگی باید روی برچسبی که روی قفس یا ظرف چسبانده شده باشد، موجود باشد.

کارت واکسیناسیون حاوی اطلاعات شناسایی گربه ها و سگ ها و گواهی پرواز برای پرندگان بایستی همراه مسافر باشد.

مسافر بایستی مطمئن باشد که حیوانات خانگی تمیز، بی بو و آرام هستند. حیوانات خانگی که از نظر سلامت و ظاهر ضعیف هستند برای حمل و نقل پذیرفته نمی شوند.

مسئولیت کامل رعایت بهداشت، ایمنی، مدیریت حیوانات و کلیه شرایط و مجوزهای الزامی توسط دولت ها، مقررات، مجوزهای ورود و خروج، گواهی های بهداشتی کشورها به اضافه محدودیت های ایالت ها، مناطق یا مقامات بر عهده مسافر می باشد. درخواست سفر با حیوانات خانگی ممکن است در فرودگاه رد شود حتی اگر رزرو مربوطه تایید شود.

در مواردی که مسافران قبل از پرواز گزارش پزشکی مبنی بر حساسیت به حیوانات ارائه کرده باشند، حیوانات خانگی طبق شرایط خاص در کابین پذیرفته می شوند:

 

در صورت سفر مسافری با اظهار حساسیت و مسافری با درخواست حیوان خانگی در همان پرواز، درخواست مسافری که اولین رزرو را انجام داده تایید می شود.

در مواردی که مسافری با سگ کمکی و مسافری با اظهارنامه آلرژی با همان پرواز سفر می کنند، سگ های کمکی بدون در نظر گرفتن ترتیب رزرو، همیشه اولویت دارند.

به استثنای پروازهای آمریکا و به جز سگ های جستجو و نجات، در مواردی که مسافری با سگ کمکی و مسافری با اظهار حساسیت در همان پرواز سفر کنند، ترتیب رزرو در نظر گرفته می شود.

گربه هایی با مشکلات تنفسی (بیرمن، عجیب و غریب، ایرانی، هیمالیا، برمه، اسکاتلندی فولد و مو کوتاه بریتانیایی و غیره) و سگ ها (افن پینچر، پکینیز، پاگ (همه نژادها)، شارپی، شیتزو، چین ژاپنی، لاسا آپسو، اسپانیل تبتی ، چاو چاو، انگلیسی اسباب بازی اسپانیل، بولداگ انگلیسی، بولداگ فرانسوی، بوستون تریر، باکسر، گریفون بروکسل، بول ماستیف (ماستیف انگلیسی) و غیره) همراه با مسافر (PETC) در کابین حمل می شوند به شرطی که وزن حیوان با جعبه بیش از 8 کیلوگرم نبوده و اندازه جعبه از ارتفاع 23 سانتی متر، عرض 30 سانتی متر و طول 40 سانتی متر بیشتر نباشد(پروازهای ترکیش. سایر ایرلاینها نیز قوانین مشابه دارند ولی بهتر است قبلا آنها را مطالعه نمایید)

 

حیوانات خدماتی  (SVAN: Service Animals)

حیوان خدماتی سگی است، صرف نظر از نژاد یا نوع، که به صورت انفرادی برای انجام کار یا انجام وظایف به نفع یک فرد واجد شرایط دارای معلولیت، از جمله ناتوانی جسمی، حسی، روانی، فکری یا سایر ناتوانی های ذهنی آموزش دیده است. که تقریبا فقط سگ ها به عنوان حیوانات خدماتی برای پروازهای در نظر گرفته میشوند.

 مسافرانی که با سگ سرویس مسافرت می کنند موظفند حداقل 48 ساعت قبل از حرکت مدارک مربوطه را ارائه و تاییدیه رزرو را دریافت کنند.

سگ های SVAN باید آموزش دیده و دارای گواهینامه باشند. مسافر بایستی اطمینان حاصل کند که گواهی آموزش سگ، کارت واکسیناسیون، پاسپورت حیوان خانگی – کارت شناسایی و سایر مدارک مورد نیاز طبق قوانین کشور مقصد به روز و در دسترس باشد.

اگر سگ SVAN در هنگام ورود و/یا سوار شدن، رفتار تهاجمی داشته باشد، مجاز به حضور در کابین یا در پرواز نیست. به خوبی نگهداری و تمیز نیست؛ از اندازه معینی فراتر می رود؛ باعث ایجاد خطر ایمنی می شود؛ و/یا اگر خدمه اعلام کرد که سگ ممکن است باعث وقفه در خدمات شود یا در جعبه، در کابین مسافر و یا بسته به در دسترس بودن پرواز، اگر در قفس باشد، می توان آن را در کابین به عنوان PETC یا در انبار هواپیما به عنوان AVIH حمل کرد. مسافرانی که با SVAN در کابین سفر می کنند می توانند صندلی هایی را انتخاب کنند که در ردیف هایی با درهای خروج اضطراری یا دستگاه کالسکه نوزاد قرار نگیرند.

اگر SVAN در لیست حیواناتی باشد که در ایستگاه مقصد مجاز به ورود به کشور نیستند، در پرواز پذیرفته نمی شود.

سگ های SVAN باید تمیز باشند و از جلیقه و/یا مهار شناسایی استفاده کنند. در طول پرواز، سگ باید جلوی پای مسافر بنشیند و افسار یا مهار آن باید به کمربند مسافر وصل شود. نشستن سگ های SVAN روی صندلی های سرنشینان اکیدا ممنوع است. هنگام سفر با سگ های SVAN، مسافران موظفند در صورت پارس کردن، دندان های برهنه و غیره پوزه به همراه داشته باشند.

 

حمل حیوانات خانگی در انبار هواپیما

 

حمل حیوانات خانگی در انبار هواپیما

اگر جعبه بیش از ابعاد تعیین شده برای کابین 8 کیلوگرم باشد، در انبار هواپیما حمل می شود. برای اطمینان از اینکه حیوانات خانگی شما با خیال راحت در انبار هواپیما سفر می کنند، قفسی که استفاده می کنید باید دارای بدنه سخت باشد. مطمئن شوید که قفس ها به اندازه ای بزرگ هستند که به حیوان خانگی شما کمک می کند تا راحت سفر کند، روی پای خود بایستد، به دور خودش بچرخد و برای موقعیت درازکش مناسب باشد، هوا می گیرد. ضد آب هستند و دارای سیستم قفل جانبی هستند. اگر دوره انتظار 4 ساعت یا بیشتر دارید، یا اگر زمان پرواز شما بیش از 8 ساعت است، لطفاً به یاد داشته باشید که غذا و دستورالعمل های آموزنده را به قفس حیوان خانگی خود و همچنین یک آبخوری خودکار برای نیازهای تغذیه ای یا ویژه حیوان خود ارائه دهید. لطفاً همچنین مطمئن شوید که برچسبی که اطلاعات حیوان خانگی را نشان می دهد روی قفس چسبانده شده باشد.

خلبانان تصمیم نهایی را در مورد اینکه آیا حیوانات خانگی می توانند در انبار هواپیما منتقل شوند یا خیر می گیرند. اگر خلبان به کارکنان اطلاع دهد که شرایط تهویه در انبار هواپیما نامناسب است، حیوان خانگی را نمی توان در انبار هواپیما حمل کرد.

در کابین، دو حیوان از یک گونه، که عادت به کنار هم بودن دارند، ممکن است در یک جعبه حمل شوند. حمل دو پرنده، دو گربه یا دو سگ آشنا در یک جعبه به شرط عدم تجاوز از حداکثر وزن 8 کیلوگرم امکان پذیر است.

معمولا حداکثر سه حیوان (گربه/توله سگ) که 10 تا 24 هفته سن دارند و از یک مادر متولد شده اند را می توان در یک جعبه در انبار هواپیما حمل کرد. حیواناتی از یک گونه (هر کدام حداکثر 14 کیلوگرم برای سگ ها و هر کدام حداکثر 10 کیلوگرم برای گربه ها، با اندازه های مشابه و آشنا با یکدیگر) می توانند در یک جعبه حمل شوند. اگر وزن هر حیوان بیش از 14 کیلوگرم (سگ) و 10 کیلوگرم (گربه) باشد، هر کدام باید جعبه مخصوص به خود را داشته باشند.

در انبار هواپیما حداکثر دو حیوان بالغ از یک گونه (هر کدام با حداکثر وزن 14 کیلوگرم برای سگ و وزن هر کدام حداکثر 10 کیلوگرم برای گربه، با اندازه مشابه و آشنا با یکدیگر) می توانند در یک جعبه در انبار هواپیما حمل شوند. . اگر وزن هر حیوان بیش از 14 کیلوگرم (سگ) و 10 کیلوگرم (گربه) باشد، باید جعبه مخصوص به خود را داشته باشد. البته باز هم باید به مقررات خاص هر ایرلاین توجه کرد.

 

توضیحات:

AVIH: Animal Vivant In Hold

SVAN: Service Animals

PETC :Pet In Cabin