راهنمای سفر به قم و جاهای دیدنی آن

سفر به قم

شهر قم یکی از مقاصد مذهبی و تاریخی ایران است که دارای جاذبه‌ها و آثار فرهنگی بسیاری است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، می‌توانید از این راهنمای سفر به قم استفاده کنید.

 

اطلاعات کلی درباره قم

قم یکی از استان‌های مرکزی ایران است که از سمت شمال به تهران، از سمت جنوب به اصفهان، از سمت شرق به سمنان و از سمت غرب به استان مرکزی محدود می‌شود. قم به‌عنوان پایتخت مذهبی ایران و قطب فرهنگی کشور شناخته می‌شود. این شهر به‌دلیل وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد جمکران، دومین شهر زیارتی ایران است که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. علاوه بر این دو مکان مذهبی، قم دارای آثار تاریخی و فرهنگی بی‌شماری است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

 

جاهای دیدنی قم

قم دارای جاذبه‌های گردشگری و زیارتی متنوعی است که می‌توانید در سفر خود از آن‌ها بازدید کنید. برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی قم عبارتند از:

خانه ملاصدرا: این خانه تاریخی، محل زندگی و تدریس ملاصدرا، یکی از بزرگ‌ترین فلاسفه و عارفان ایرانی است. این خانه در محله سنگلج واقع شده است و دارای اتاق‌ها، حیاط، آب انبار و موزه‌ای است که نشان‌دهنده فعالیت‌ها و آثار ملاصدرا است.

خانه یزدان پناه: این خانه تاریخی، محل زندگی و کار یزدان پناه، یکی از مشاهیر و مردم‌داران قم در دوره قاجاریه بوده است. این خانه در محله باغ شیخ واقع شده است و دارای معماری ایرانی و اسلامی زیبایی است. این خانه اکنون به عنوان موزه تاریخ و فرهنگ قم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسجد جامع قم: این مسجد قدیمی و بزرگ، یکی از نخستین مساجد شهر قم است که در دوره صفویه ساخته شده است. این مسجد در محله باغ شیخ واقع شده است و دارای گنبد، میناره، شبستان، محراب و کتابخانه‌ای است که نمونه‌هایی از خط و کتاب‌های قدیمی را نگهداری می‌کند.

قبره‌های گنبد سبز: این مجموعه تاریخی، شامل دو گنبد سبز رنگ است که محل دفن دو تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع)، یعنی احمد بن موسی (شاهچراغ) و محمد بن موسی (امام‌زاده محمد) است. این مجموعه در محله گنبد سبز واقع شده است

 

بهترین راه رفتن به قم از تهران

بهترین راه رفتن به قم از تهران با ماشین آزادراه تهران-قم است که فاصله آن حدود ۱۴۸ کیلومتر و زمان سفر آن حدود یک ساعت و نیم است. اگر می‌خواهید با قطار بروید، می‌توانید از قطارهای اتوبوسی یا کوپه‌ای استفاده کنید که از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه راه‌آهن قم می‌رسند. قیمت بلیط قطارها بستگی به نوع و امکانات آن‌ها دارد، اما معمولا ارزان‌تر از اتوبوس است.

 

برای سفر به قم چه چیزهایی لازم است

برای سفر به قم، بستگی دارد که چه نوع سفری را مد نظر دارید. اگر قصد زیارت و گردشگری دارید، ممکن است به این موارد نیاز داشته باشید:

– وسایل شخصی مثل لباس، کفش، دارو، مایحتاج و …
– مدارک شناسایی مثل کارت ملی، گذرنامه، بلیط و …
– نقشه یا نرم‌افزار مسیریابی برای راهنمایی در شهر
– اطلاعاتی درباره جاهای دیدنی، رستوران‌ها، سوغاتی‌ها و صنایع دستی قم
– رزرو اقامتگاه مناسب برای مدت سفر

 

رفتن به قم با مترو

متاسفانه هنوز متروی قم کامل نشده است و فقط خط A آن در حال اجراست. این خط از مسجد جمکران شروع می‌شود و در قلعه کامکار به پایان می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید از تهران به قم بروید، باید از وسایل نقلیه دیگری مانند قطار یا اتوبوس استفاده کنید.

چگونه از تهران به قم برویم

برای سفر از تهران به قم، شما چندین گزینه دارید. می‌توانید با ماشین شخصی، قطار، اتوبوس یا تاکسی این مسیر را طی کنید. از تهران تا قم تقریبا ۱۴۸ کیلومتر فاصله است و با ماشین شخصی حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد. برای اینکار تنها لازم است خود را به اتوبان تهران قم از طریق بزرگراه نواب و بزرگراه خلیج فارس برسانید.

اگر قطار را ترجیح می‌دهید، می‌توانید از سایت‌های مختلف بلیط قطار تهران قم را رزرو کنید. قطارهای رجا، فدک، نورالرضا و … در این مسیر فعالیت می‌کنند و قیمت بلیط آن‌ها بستگی به نوع قطار، کلاس و زمان سفر دارد. معمولا قطارها از ایستگاه ری یا ایستگاه تهران پارس حرکت می‌کنند و در ایستگاه قم متوقف می‌شوند. زمان سفر با قطار حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است.

اگر اتوبوس را انتخاب کنید، می‌توانید از ترمینال جنوب یا ترمینال آزادی تهران به قم بروید. اتوبوس‌های مختلفی در این مسیر در دسترس هستند و قیمت بلیط آن‌ها نیز متفاوت است. زمان سفر با اتوبوس حدود دو ساعت است.

اگر تاکسی را بخواهید، می‌توانید از اسنپ یا تاکسی‌های معمولی استفاده کنید. قیمت تاکسی بستگی به نوع خودرو، تعرفه و توافق با راننده دارد. زمان سفر با تاکسی نیز مشابه ماشین شخصی است.

 

سفر نوروزی به قم

سفر نوروزی به قم می‌تواند یک تجربه مذهبی، فرهنگی و تاریخی برای شما باشد. قم دومین پایتخت گردشگری زیارتی ایران به شمار می‌رود و میزبان بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران است. این شهر همچنین دارای بناهای تاریخی و موزه‌های ارزشمندی است که می‌توانید آن‌ها را ببینید. برخی از جاذبه‌های گردشگری قم عبارتند از:

حرم مطهر حضرت معصومه (س): این حرم که در مرکز شهر قم قرار دارد، محل دفن حضرت فاطمه معصومه (س)، خواهر امام رضا (ع) و برخی از ائمه و بزرگان دینی است. این حرم دارای معماری زیبا و تزئینات گوناگونی است که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. همچنین در این حرم می‌توانید از خدمات رفاهی مانند اقامتگاه، رستوران، کتابخانه و موزه بهره‌مند شوید.

مسجد مقدس جمکران: این مسجد که در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر قم واقع شده است، یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین مکان‌های زیارتی شیعیان است. این مسجد به روایتی مربوط به ظهور حضرت مهدی (عج) است و مورد احترام و علاقه زائران زیادی قرار می‌گیرد. این مسجد نیز دارای معماری و تزئینات زیبایی است که می‌توانید آن‌ها را ببینید. در این مسجد نیز خدمات رفاهی مانند اقامتگاه، رستوران، کتابخانه و موزه وجود دارد.

موزه قرآن و عترت: این موزه که در کنار حرم مطهر حضرت معصومه (س) قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین موزه‌های قرآنی در جهان است. این موزه دارای بیش از ۵۰۰۰ نسخه خطی و چاپی قرآن از دوران مختلف و مناطق مختلف جهان اسلامی است. همچنین در این موزه می‌توانید اشیاء و مصنوعات مربوط به اهل بیت (ع) و بزرگان دینی را ببینید.

باغ فین: این باغ که در شمال شهر قم واقع شده است، یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ‌های ایران است. این باغ دارای درختان سنگین و آبشارهای زیبایی است که محیطی خنک و آرام را برای شما فراهم می‌کند. در این باغ نیز می‌توانید از خدمات رفاهی مانند رستوران، کافی‌شاپ، موزه و تئاتر بهره‌مند شوید.

برای سفر نوروزی به قم، بهترین زمان ماه‌های فروردین و اردیبهشت است که آب و هوای گرم و نیمه خشک این شهر کمی ملایم‌تر می‌شود. برای اقامت در قم، می‌توانید از هتل‌ها، مهمانسراها، اقامتگاه‌های حرم و مساجد استفاده کنید که با توجه به میزان فاصله از حرم و تسهیلات ارائه شده، قیمت‌های مختلفی دارند. برای حمل و نقل در قم، می‌توانید از تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مترو استفاده کنید که به اکثر نقاط شهر دسترسی دارند.

 

سفر به قم با هواپیما

سفر به قم با هواپیما یکی از راه‌های ممکن برای دسترسی به این شهر زیارتی است. اما باید توجه داشت که فرودگاه قم در حال حاضر فقط پروازهای چارتر و خصوصی را پذیرا می‌باشد. اگر که با هواپیما می خواهید به این شهر سفر کنید، باید ابتدا به تهران بروید و از آنجا خود را با اتوبوس یا تاکسی به قم برسانید.

 

سفر به قم با ماشین شخصی

سفر به قم با ماشین شخصی یکی از راه‌های موجود برای دیدن این شهر زیبا و مذهبی است. قم در مرکز ایران واقع شده و از تهران تا این شهر حدود ۱۴۸ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به قم می‌توانید از آزادراه تهران-قم استفاده کنید که در حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

قم شهری تاریخی و مذهبی است که دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، باغ پهلوان پور، موزه قم، بازار قدیم اشاره کرد.

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی خود سفر به قم را تجربه کنید، بد نیست بیشتر درباره طرح ترافیک و محدوده آن در قم بدانید. محدوده طرح ترافیک در قم شامل تقاطع عمار یاسر-آذر به سمت خیابان ارم است. برای ورود به این محدوده باید از کارت ترافیک استفاده کنید که می‌توانید از مراکز مختلف شهر تهیه کنید. همچنین برای پارک کردن خودروی خود باید به محل‌های مجاز توجه کنید و از پارک‌های عمومی یا خصوصی استفاده کنید.