راهنمای سفر به اردبیل و جاهای دیدنی آن

سفر به اردبیل

اردبیل یکی از زیباترین و سردترین استان‌های ایران است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. اگر قصد سفر به این استان را دارید، می‌توانید از این راهنما استفاده کنید.

 

سفر نوروزی به اردبیل

سفر نوروزی به اردبیل می‌تواند یک تجربه خاطره‌انگیز باشد. اردبیل یکی از استان‌های زیبا و خنک ایران است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی است. از جمله می‌توان به دریاچه شورابیل، چشمه‌های آب گرم سرعین، ارگ اکبریه، موزه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مسجد جامع اردبیل و باغ رز اشاره کرد.

برای سفر به اردبیل می‌توانید از طریق خودرو، قطار یا هواپیما اقدام کنید. برای مثال مسافت تهران تا اردبیل حدود ۶۰۰ کیلومتر است و با خودرو حدود ۷ ساعت زمان می‌برد. با قطار نیز می‌توانید از تهران به تبریز بروید و سپس از شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر و نمین عبور کنید. همچنین می‌توانید از فرودگاه بین‌المللی اردبیل که در ۴ کیلومتری شهر قرار دارد، استفاده کنید.

برای اقامت در اردبیل نیز می‌توانید از هتل‌های متنوعی با قیمت‌های مختلف انتخاب کنید. برخی از هتل‌های معروف اردبیل عبارتند از: هتل پارس اردبیل، هتل سبلان اردبیل، هتل ارم اردبیل، هتل سپیدار اردبیل و هتل آبشار سرعین.

برای غذاخوری در اردبیل نیز می‌توانید از رستوران‌های محلی و سنتی که غذاهای خوشمزه‌ای مانند آش دوغ، کوفته تبریزی، کشک بادمجان، دلمه و دیزی اردبیلی سرو می‌کنند، استفاده کنید. برخی از رستوران‌های مطرح اردبیل عبارتند از: رستوران سنتی شیخ صفی، رستوران سنتی میرزا کوچک خان، رستوران سنتی اردبیل، رستوران سنتی سبلان و رستوران سنتی شهریار.

 

مساحت استان اردبیل

مساحت استان اردبیل برابر با ۱۷۹۵۳ کیلومتر مربع است. این استان در شمال غربی ایران و در منطقه تاریخی آذربایجان قرار دارد. مرکز این استان شهر اردبیل است که یکی از کلانشهرهای ایران و یکی از شهرهای باستانی و تاریخی ایران محسوب می‌شود .

 

برنامه ریزی سفر به اردبیل

اگر می‌خواهید برنامه ریزی برای سفر به اردبیل داشته باشید، می‌توانید از خلاصه برنامه‌ سه روزه ای که در ادامه شرح داده ایم استفاده کنید.برنامه سفر سه روزه به اردبیل یکی از مقاصد گردشگری زیبا و دیدنی ایران است. این برنامه شامل بازدید از جاذبه های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و آب گرم این استان می شود. این برنامه شامل:

– روز اول: شروع سفر از شهر آستارا و عبور از جاده اسالم به خلخال، که یکی از زیباترین جاده های ایران است. اقامت در هتل پرنیان در روستای خمس و بازدید از مسجد علیای این روستا. راه رفتن روی پل معلق پیرتقی و تجربه ترس و هیجان. آب گرم گیوی و لذت بردن از آب گرم معدنی و خواص درمانی آن.

– روز دوم: بازدید از ویندکلخوران، یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مجموعه های تاریخی اردبیل. روستای آلوارس و تماشای چشم انداز بی نظیر کوه سبلان. کباب اردبیل و خوردن غذای محلی و خوشمزه این استان. مجموعه خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و دیدن آثار هنری و معماری این مکان مقدس. بازار تاریخی اردبیل و خرید سوغات و صنایع دستی.

– روز سوم: دریاچه شورابیل و گشت و گذار در کنار آب و سبزه. جنگل فندقلو و تماشای طبیعت بکر و زیبای این جنگل. گردنه حیران و دیدن منظره ای خیره کننده از رودخانه ارس و کوه های آذربایجان.

 

بهترین زمان سفر به اردبیل

اردبیل دارای آب و هوای سرد و خشک است و در زمستان‌ها برف و یخبندان زیادی دارد. بهترین زمان برای سفر به این استان اواخر بهار، تابستان و اوایل پاییز است که آب و هوا معتدل و گل‌های بابونه روی کوه‌های سبلان رشد می‌کنند. اگر علاقه‌مند به تفریحات زمستانی هستید، می‌توانید در فصل سرما به اردبیل بروید و از اسکی بر روی کوه‌های آلوارس استفاده کنید.

 

سفر به اردبیل با قطار

سفر با قطار یکی از راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های حمل و نقل است. برای سفر به اردبیل با قطار، شما می‌توانید از سایت‌های مختلف بلیط قطار تبریز را خریداری کنید.می‌توانید از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه راه‌آهن تبریز سوار شوید و سپس از تبریز به اردبیل با اتوبوس یا تاکسی بروید.

برای خرید بلیط قطار، شما باید مسیر، تاریخ و ساعت مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس از طریق روش‌های پرداخت آنلاین مبلغ بلیط را پرداخت کنید. بعد از خرید بلیط، شما یک کد رهگیری دریافت می‌کنید که با آن می‌توانید بلیط خود را چاپ کنید یا در گوشی خود ذخیره کنید.

برای سفر با قطار، شما باید حداقل یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه حضور داشته باشید و با ارائه کارت شناسایی و کد رهگیری بلیط خود را تحویل بگیرید. همچنین باید توجه داشته باشید که حداکثر میزان بار مجاز با قطار ۳۰ کیلوگرم با ابعاد حداکثر ۷۵ سانتی متر است و در صورت بیشتر بودن باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

 

سفر به اردبیل با هواپیما

سفر به اردبیل با هواپیما یکی از راه‌های راحت و سریع برای دیدن این شهر زیبا و تاریخی است. اردبیل یکی از استان‌های شمال غربی ایران است که دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است. این شهر برای دارا بودن آثار تاریخی و فرهنگی مانند بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، موزه تاریخی و فرهنگی اردبیل، گنبد کبود، مسجد جامع اردبیل و … معروف است. همچنین اردبیل دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری مانند دریاچه شورابیل، چشمه‌های آب گرم سرعین، آبشار فندقلو، پیست اسکی اردبیل و … است.

برای سفر به اردبیل با هواپیما، شما می‌توانید از سایت‌های فلایت گیت که یکی از سایت‌های جدید و مدرن خرید بلیط هواپیما در ایران است که با رابط کاربری ساده و زیبا، خرید بلیط هواپیما را برای شما آسان می‌کند. شما می‌توانید با وارد کردن مبدا و مقصد خود، قیمت بلیط هواپیما اردبیل را دریافت کنید و با انتخاب ایرلاین، کلاس پروازی و زمان پرواز، بلیط خود را خریداری کنید. 

اگر قصد سفر به اردبیل از تهران را دارید ، برای خرید بلیط هواپیما تهران به اردبیل از فلایت گیت می توانید با انتخاب تاریخ پرواز و مشاهده برنامه پروازی ایرلاین های مختلف، پرواز خود را رزرو کنید.

 

بهترین شهر استان اردبیل

بهترین شهر استان اردبیل ممکن است بستگی به سلیقه و علاقه شخصی شما داشته باشد. اما بر اساس برخی از معیارهای مانند جمعیت، تاریخ، فرهنگ، طبیعت و گردشگری، می‌توان چند شهر را به عنوان نمونه نام برد. 

اردبیل: مرکز استان و پرجمعیت‌ترین شهر آن است. این شهر دارای تاریخ و فرهنگ غنی و میراث معنوی و مادی بسیاری است. مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر عبارتند از: آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجموعه تاریخی و فرهنگی اردبیل، موزه تاریخی اردبیل، باغ شهری اردبیل، دریاچه شورابیل و …

مشگین‌شهر: سومین شهر پرجمعیت استان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است. این شهر دارای آب و هوای معتدل و طبیعت بکر و زیبایی است. مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر عبارتند از: قلعه کهنه، آبشار شیرآباد، آب گرم سردابه، پیست اسکی سبلان، روستای گردشگری لرد و …

پارس‌آباد: دومین شهر پرجمعیت استان و یکی از مراکز تجاری و اقتصادی آن است. این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک و مراتع سرسبز و میوه‌داری است. مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر عبارتند از: رودخانه ارس، پل آهن ارس، موزه ملی پارس‌آباد، باغ وحش ارسباران، روستای گردشگری اولتان و …

 

بهترین مسیر تهران به اردبیل

بهترین مسیر تهران به اردبیل بستگی به وسیله‌ی نقلیه‌ی شما دارد. اگر با ماشین می‌روید، می‌توانید از جاده‌ی ۲ و ۱۵ استفاده کنید که حدود ۵۸۹ کیلومتر فاصله دارد و زمان سفر شما حدود ۶ ساعت خواهد بود. اگر با هواپیما می‌روید، می‌توانید از فرودگاه مهرآباد تهران به فرودگاه اردبیل پرواز کنید که حدود ۳۹۰ کیلومتر فاصله دارد و زمان پرواز شما حدود ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه خواهد بود. اگر با قطار می‌روید، می‌توانید از ایستگاه راه‌آهن تهران به ایستگاه راه‌آهن تبریز سوار شوید و سپس از تبریز به اردبیل با اتوبوس یا تاکسی بروید.

 

 

اقامت در اردبیل

برای اقامت در اردبیل، می‌توانید از هتل‌ها، مهمانسراها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و چادرهای عشایری استفاده کنید. برخی از بهترین محل‌های اقامت در اردبیل عبارتند از:

هتل پارسیان اردبیل: این هتل ۴ ستاره که در مرکز شهر اردبیل واقع شده است، دارای امکانات رفاهی متنوعی است که شامل اتاق‌های مجهز و مدرن، رستوران، کافی شاپ، سالن کنفرانس، پارکینگ، اینترنت است.

هتل لاله سرعین: این هتل ۵ ستاره که در نزدیکی چشمه‌های آب گرم سرعین قرار دارد، یکی از بهترین هتل‌های اردبیل است که دارای اتاق‌های لوکس و مجلل، رستوران، کافی شاپ می باشد.

اقامتگاه بوم‌گردی سبلان: این اقامتگاه که در روستای سبلان قرار دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تجربه زندگی روستایی و سنتی است. این اقامتگاه دارای خانه‌های چوبی و سنگی، حیاط‌های گل‌دار، باغ‌های میوه، آب‌انبارها و تنورهای سنتی است. در این اقامتگاه می‌توانید از غذاهای محلی، موسیقی سنتی، بازی‌های فرهنگی و گردش در طبیعت لذت ببرید.

چادر عشایری: اگر دوست دارید که با فرهنگ و آداب و رسوم عشایر اردبیل آشنا شوید، می‌توانید از چادرهای عشایری که در نزدیکی دریاچه شورابیل و کوه‌های سبلان قرار دارند استفاده کنید. در این چادرها می‌توانید با عشایر مهمان‌نواز صحبت کنید، از زندگی ساده و شادشان بیاموزید، از دام‌ها و محصولات دامی آن‌ها استفاده کنید و از شب‌های ستاره‌دار و آتش‌های گرمشان نهایت لذت را ببرید.

 

جاهای دیدنی اردبیل

اردبیل دارای جاذبه‌های گوناگونی است که می‌توانید در سفرتان از آن‌ها دیدن کنید. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

مجموعه تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی: این مجموعه که در مرکز شهر اردبیل قرار دارد، شامل مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی، بنیانگذار صفویه، چهل‌ستون، گنبد آل شیخ، موزه تاریخی و فرهنگی، مدرسه چینی و باغ چینی است. این مجموعه به عنوان یکی از آثار جهانی میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است و دارای معماری و آثار هنری بسیار زیبا و منحصر به فردی است.

دریاچه شورابیل: این دریاچه که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اردبیل واقع شده است، یکی از زیباترین دریاچه‌های کشور است که در میان کوه‌های سبلان قرار گرفته است. این دریاچه دارای آب شیرین و صافی است و محل زندگی انواع ماهی‌ها و پرندگان است. در اطراف دریاچه نیز می‌توانید از چشمه‌های آب گرم، جنگل‌های انبوه و چمن‌های سبز لذت ببرید.

آبشار فندوقلو: این آبشار که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اردبیل واقع شده است، یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که از ارتفاع ۷۰ متری به پایین می‌افتد. این آبشار در میان جنگل‌های رویشی و کوه‌های سنگی قرار گرفته است و منظره‌ای بسیار دیدنی و خاص ایجاد می‌کند.

چشمه‌های آب گرم سرعین: این چشمه‌ها که در ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل واقع شده اند، از معروف‌ترین چشمه‌های آب گرم کشور هستند که دارای خواص درمانی بسیاری هستند. این چشمه‌ها دارای آبی شفاف و بوی تند گوگردی هستند و در فصول مختلف سال مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرند. در اطراف چشمه‌ها نیز می‌توانید از جنگل‌های رویشی، رودخانه‌ها و کوه‌های برفی نظری بیاندازید.