خرید بلیط هواپیما برای معلولین

خرید بلیط هواپیما برای معلولین

معلولین عزیز همانند سایر افراد این حق را دارند که بتوانند از وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما، اتوبوس، قطار و … بهره مند شوند و مانند دیگران از مسافرت و سفر رفتن لذت ببرند. اگر خودتان یا یکی از اطرافیان تان معلول است و قصد سفر هوایی را دارید در این مقاله شما را با نحوه خرید بلیط هواپیما برای معولین آشنا می کنیم.

 

خرید بلیط هواپیما برای معلولین بهزیستی

اوایل اردیبهشت سال ۹۷ تبصره‌ای به قانون حمایت از حقوق معلولان اضافه شد که طبق آن تمامی افراد دارای معلولیت جسمی هستند امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری اعم از بلیط قطار، بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس و کشتی را به صورت نیم بها دارند.

 

نحوه خرید بلیط هواپیما برای معلولین

در حال حاضر خرید بلیط هواپیما برای معلولین به صورت نیم بها فقط برای پروازهای ایران ایر صادر می‌شود و سایر شرکت های هواپیمایی چنین نرخی ندارند. برای خرید بلیط آنلاین می توانند وارد سایت ایران ایر شده و در قسمت مسافر تخفیف دار، گزینه بهزیستی را انتخاب کنید تا بلیط ایران ایر با قیمت نیم بها برای شما صادر شود.

این کار با همکاری سازمان بهزیستی کشور برای راحتی بیشتر این مسافران انجام شده است. بدین صورت که سازمان بهزیستی لینکی از اطلاعات معلولان را به سامانه ایران ایر فرستاده تا معلولان بتوانند به راحتی با وارد کردن کد ملی خود از تخفیفات بلیط هواپیما برخوردار شوند.

 

خدمات ایرلاین به معلولین بر اساس نوع معلولیت

برخی ایرلاین‌ها (مانند ایرلاین ماهان) با توجه به کدهای درج شده روی بلیط معلولین خدمات مختلفی را به افراد معلول ارائه می‌دهند که عبارتند از:

معلولین دارای کد WCHR: این کد مخصوص مسافرانی است که برای مسیرهای طولانی دچار مشکل هستند، اما توانایی راه رفتن در کابین هواپیما و بالا پایین آمدن از پله‌ها را دارند. به این افراد ویلچر تعلق می‌گیرد.

معلولین دارای کد WCHC: این کد برای مسافرانی است که اصلاً توانایی راه رفتن در مسیر و بالا پایین آمدن از پله‌ها را ندارند و برای تمام این‌ها به ویلچر نیاز دارند.

معلولین دارای کد WCHS: این کد برای مسافرانی است که مشکلی برای حرکت به سمت هواپیما ندارند، فقط جهت بالا و پایین رفتن از پله‌ها به کمک نیازمندند.

 

کلیه ایرلاین‌ها موظف‌اند خدمات مختلفی را به مسافران معلول ارائه دهند. از مهم‌ترین این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ارائه ویلچر مناسب به افراد معلول و کمک برای سوار و پیاده شدن از هواپیما

ارائه به‌موقع تجهیزات ضروری مانند ماسک اکسیژن

ارائه راهنمایی کامل به افراد معلول بلافاصله پس از ورود به فرودگاه

کمک به مسافران معلول از پروازی به پرواز دیگر

کمک به افراد معلول جهت اسکان روی صندلی‌ها

ارائه غذای مناسب به مسافرانی که از ناراحتی‌های خاص معده رنج می‌برند.

 

مدارک مورد نیاز برای خرید بلیط هواپیما تخفیف‌دار برای معلولین

داشتن گواهی معتبر یا کارت معلولیت از سازمان بهزیستی برای خرید بلیط هواپیما معلولین و استفاده از تخفیف الزامی است.

 

نحوه سوار شدن معلولین به هواپیما

سفر هوایی با صندلی چرخ دار

صندلی مخصوص برای معلولان در هواپیما تعبیه نشده است. تمام خطوط هوایی برای معلولان بالابر دارند که با ویلچر به داخل هواپیما منتقل می‌شوند و در داخل هواپیما روی صندلی عادی مستقر می‌شوند. برای پیاده شدن از هواپیما هم همین پروسه اجرا می‌شود، یعنی معلول از روی صندلی بر روی ویلچر خود می‌نشیند و با بالابر مخصوص سوار ماشین مخصوص معلولین می‌شود و از آنجا به ترانزیت منتقل می شود و تحویل خانواده هاشان داده می‌شوند.

در صورتی که به دلیل معلولیت خود قصد دارید با صندلی چرخدار، سوار هواپیما شوید و حین پرواز به خدمات خاصی نیاز دارید، بهتر است پیش از پرواز اطلاعات مورد نیاز از میزان کمک خدمه و مهمانداران هواپیما تا محدودیت ها و شرایط خاص خود را با مسئولین مرتبط شرکت هواپیمایی که از آن بلیط خریداری کرده اید، مطرح کنید. از جمله محدودیت های افراد معلول می توان به مشکلات بینایی و شنوایی، نیازهای دارویی، مشکلات تکلم و گفتاری و. . . اشاره کرد.

چنانچه از ویلچر برقی استفاده می کنید حتما به خاطر داشته باشید که شارژر یا باتری اضافه برای آن بردارید. همچنین ضروری است که ابعاد ویلچر خود را با ایرلاین در میان بگذراید تا در صورت وجود محدودیت یا شرایط خاص، از آن مطلع شوید.

 

نکات مربوط به سفر هوایی معلولان

توصیه می شود زمان ورود به کابین، از مهماندار بخواهید تا در صورت امکان، صندلی شما را تا نزدیک به سرویس بهداشتی جا به جا کنند. در این صورت برای استفاده از آن، کار چندان مشکلی نخواهید داشت.

اگر از داروی خاصی باید استفاده کنید، سعی کنید آن را فراموش نکنید. به علاوه نسخه آن را همراه خود بردارید تا در مواقع ضروری بتوانید مجددا داروی خود را تهیه کنید.

بعضی فرودگاه ها به منظور راحت بودن سفر برای افراد معلول، ورودی های ویژه ای دارند تا نیاز به منتظر ماندن در صف های طولانی نباشد. با این حال بهتر است زودتر از ساعت پرواز خود را به فرودگاه برسانید تا زمان زیادی معطل نشوید.

مسافرین توانخواهی که نیاز به ارائه گواهی پزشکی ندارند (مانند ناشنوایان و نابینایان) ولی می خواهند از ویلچر استفاده کنند باید از طریق رزرواسیون، درخواست خود را اعلام کنند.

مسافرانی که قصد دارند با ویلچر خود به مقصد برسند، فقط تا زمان سوار شدن به هواپیما مجاز به استفاده از ویلچر هستند، هنگام پذیرش تگ جامه دان به ویلچر چسبانده شده و به عنوان یکی از جامه دان ها پذیرش می شود.

 

استفاده از خدمات CIP

خدمات CIP فرودگاه‌ها بسیار به کار معلولان آمده و آن‌ها راحتر سوار هواپیما و از آن خارج می‌شوند. با استفاده از این خدمات دیگر لازم نیستد افراد معلول در صف ورودی هواپیما قرار گرفته و همچنین می‌توانند در اتاق مخصوص تا زمان پرواز استراحت کنند.