بهترین زمان مسافرت به جنوب

راهنمای سفر به بوشهر

سواحل نیلگون خلیج فارس و مناطق اطراف آن دارای زیبایی‌های خاصی هستند که بسیاری علاقه‌مندان به گردشگری را به خود جذب می‌کند. در برخی از شهرهای جنوبی ایران جاذبه‌هایی وجود دارد که نظیر آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید ببینید. برای مثال کوه‌های مریخی سیستان و بلوچستان و شهر سوخته را هرگز نمی‌توانید در نقطه‌ای دیگر از جهان ببینید.

جنوب ایران به دلیل جاذبه‌های گردشگری بی‌شماری که دارد یکی از مقاصد عالی برای سفر در تمام طول سال است. اما بهترین زمان برای سفر به این منطقه به آب‌ و هوای فصلی که از آن بازدید می‌کنید، فعالیت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارید و جمعیت بیشتر و هزینه‌های بالاتر در فصل‌های اوج گردشگری بستگی دارد.

 

بهترین زمان سفر به جنوب

اینکه چه زمانی به جنوب سفر کنید، بیشتر از هرچیز بستگی به ترجیحات و میل خودتان دارد. شاید شما از آن دسته افرادی باشید که به گرما علاقه داشته باشید و دوست داشته باشید در تابستان به جنوب سفر کنید. آفتاب داغ جنوب و لذت بردن از تفریحات آبی و ساحلی برای برخی از گردشگران مطلوب است.شاید تا به حال نشنیده باشید که جنوب ایران پر است از دیدنی‌های شگفت‌انگیز؛ چیزهایی که گاهی با نام عجایب چندگانه جنوب از آن‌ها نام برده می‌شود. بیایید نگاهی به این عجایب جنوب بیندازیم.

 

 

مکان های دیدنی خوزستان

استان خوزستان با تمدن ۹۰۰۰ ساله و طبیعت بی‌نظیر خود، یکی از پرطرفدارترین استان‌های جنوبی کشورمان است. شهرهای این استان جنوب غربی کشورمان، با مردم خونگرم و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود، هر ساله به خصوص در بهار و پاییز میزبان مسافران از سرتاسر کشورمان هستند. اهواز مرکز استان خوزستان، آبان، ایذه، اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، خرمشهر، مسجد سلیمان، بهبهان، رامهرمز شهرهای این استان بزرگ کشورمان هستند که هر یک دیدنی‌ها و جذابیت‌های خاص خود را دارند.

 

شوش

اگر می‌خواهید کمی از زمان حال دور شوید و به روزگار هخامنشی و دوران قدیمی ایران سفر کنید، شهر شوش بهترین انتخاب در بین شهرهای جنوبی است.شوش، شهری کوچک است که علی‌رغم مساحت کم، دیدنی‌های بسیاری را در دل خود جای‌داده. از منظر جهانی، شوش یکی از باستانی‌ترین شهرهای جهان به‌حساب می‌آید.

 

پل سفید اهواز

جاهای دیدنی خوزستان را از مرکز این استان آغاز می‌کنیم. پل سفید یکی از معروفترین جاذبه‌ های گردشگری اهواز واستان خوزستان است. اهواز پل‌های بسیار زیادی دارد، به همین دلیل به شهر پل‌ها شهرت یافته است. پل سفید اهواز که به نماد شهر هم تبدیل شده، روی رودخانه کارون قرار گرفته و چهارمین پل معلق جهان محسوب می‌شود.

 

طبیعت بکر و دیدنی زراس

وجود فضای سرسبز و طبیعت بکر در استان خوزستان ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب به نظر برسد، اما این استان از طبیعت و فضای سرسبز فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در صورتی که قصد دارید در جنوب کشور و استان خوزستان به یک طبیعت سرسبز و فوق‌العاده شگفت‌انگیز سفر کنید، زراس را فراموش نکنید.

 

زیگورات چغازنبیل

واژه زیگورات برای بسیاری از افراد ناآشناست و ممکن است کمی عجیب باشد. معنای واژه زیگورات، بالا رفتن به سوی آسمان است و یکی از پرستشگاه‌های قدیمی ایرانیان به حساب می‌آید. بسیاری از کارشناسان، به عنوان نخستین نیایشگاه ایرانیان می‌شناسند.

 

مکان های دیدنی بوشهر

بوشهر، یک شبه جزیره متصل به خلیج فارس و از شهرهای زیبا و تاریخی جنوب کشور است که در دوران‌های مختلف، این جزیره دستخوش تغییرات و فراز و نشیب‌های بسیاری شده است. در حال حاضر بوشهر یکی از مقاصد اصلی سفر به جنوب کشور است که به دلیل آثار تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی، بافت قدیمی و سواحل بسیاری که دارد سالانه میزبان تورهای ایرانگردی و مسافران بسیاری است.

 

بندر دیلم

دیلم، شهرستانی در استان بوشهر است که مرکز آن، بندر دیلم است. نام بندر دیلم با ماهیگیری، تفریحات آبی و سواحل شنی بسیار زیبا گره‌خورده است. بندر دیلم، بندری گرم و مرطوب است که به دلیل پلاژهای شنی زیبا موردتوجه مسافران است.

 

آب انبار قوام

آب انبار قوام یکی از جاذبه های بوشهر است که در سال ۱۲۲۶ توسط علی اکبر قوام الملک شیرازی و کنار خلیج فارس برای تامین آب آشامیدنی مردم بوشهر بنا شد. معماری این آب انبار به سبک معماری بناهای محلی و از سنگ‌های رسوبی است.

 

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک در ۱۴۵ کیلومتری بوشهر و بین شهرستان دشتی و دیر واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین کوه‌های نمکی خاورمیانه شناخته می‌شود. این کوه نمکی فعال از جمله دیدنی‌های طبیعی بوشهر است که دارای یخچال‌های نمکی، گنبدهای نمکی، آبشارهای نمکی که در مسیر جریان آب به وجود آمده‌اند، غارهای نمکی، پدیده تخت دیو که به شکل ستون‌هایی در بین گنبدهای نمکی ایجاد شده‌اند و کانی‌ها و بلورهای نمکی در رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، نارنجی، قرمز، زرد و مشکی هستند.

 

خانه موزه رئیسعلی دلواری

خانه موزه رئیسعلی دلواری که در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده، محل زندگی شهید رئیسعلی دلوار و مربوط به دوران قاجار است که در خیابان دلوار واقع شده و با وارد شدن به این خانه آثاری از جنگ جهانی اول و زمان اشغال ایران توسط انگلیس‌ها را مشاهده خواهید کرد.

سفر به بوشهر

 

مکان های دیدنی سیستان و بلوچستان

سفر به سیستان و بلوچستان همراه با بازدید از بسیاری از جاذبه‌های تاریخی است. از شهر سوخته که قدیمی‌ترین شهر جهان است تا کاروانسرای نصرت‌ آباد که به دوران صفویه برمی‌گردد و  ارگ جلال آباد و قلعه رستم زابل که هر کدام داستان‌های عجیبی در دل خود پنهان کرده‌اند.

 

شهر سوخته

شهر سوخته در ۵۰ کیلومتری شهر زابل و به فاصله ۱۷۰ کیلومتر از زاهدان واقع شده است. این شهر مهد تمدن ایران باستان است. شهر سوخته را به شهر هنر یا شهر علم نیز می‌شناسند؛ چراکه ابزارهای هنری و علمی بسیاری در این شهر پیدا شده است.

 

قلعه بمپور

بیایید در میان این همه آثار تاریخی با معروف ترین قلعه سیستان و بلوچستان آشنا شوید . قلعه بمپور که افسانه‌های جالبی نیز درباره آن گفته می‌شود، در ۲۴کیلومتری ایرانشهر و ۱کیلومتری شمال بمپور واقع شده است.

 

قلعه ناصری ایرانشهر

این یکی دیگر خیلی قدیمی نیست. حدود ۱۰۰ سال که به عقب برگردیم، زمان ناصرالدین شاه قاجار به تاریخ تولد این قلعه و حکایت‌هایش می‌رسیم. قلعه ناصری نگین درخشان ایرانشهر است و در مرز شهر قرار دارد و اگرچه بخش‌های داخلی این قلعه تخریب شده‌اند و شکوه و جلال روزگار گذشته را در آن نمی‌بینید؛ اما ارزش این را دارد که یک بار هم شده به تماشای نمای بیرونی زیبای آن بروید.

 

چابهار

چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. این بندر یکی از مهم‌ترین چهارراه‌های کریدور شمال- جنوب بازرگانی جهانی است. چابهار علاوه بر موقعیت بازرگانی، دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب‌وهوای این شهر و پیرامون آن همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار (چهاربهار) نامیده می‌شود.

بندر زیبای چابهار، دیدنی های طبیعی بیشماری دارد. اما دیدنی های زیر در لیست آنهایی هستند که در سفر به چابهار حتما باید آنها را ببینید: جنگل های حرا در نزدیکی خلیج گواتر- ساحل صخره ای یا ساحل دریا بزرگ کوه های مریخی – تالاب لیپار – درخت مکرزن یا همان درخت انجیر معابد- سواحل مکران.

 

 

مکان های دیدنی هرمزگان

استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی ایران است. این استان از جنوب به دریای عمان و خلیج‌فارس، از شرق به استان سیستان و بلوچستان، از شمال به استان کرمان و فارس و از غرب به استان بوشهر محدود می‌شود. از شهرستان‌های این استان می‌توان به جاسک، بشاگرد، سیریک، میناب، رودان، حاجی‌آباد، خمین، بندر لنگه، پارسیان، بستک و بندرعباس اشاره کرد. مرکز استان هرمزگان، شهر بندرعباس است. در این استان، بندرهای مختلف و جزایر متنوعی وجود دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند لحظات لذت‌بخشی را برای شما به وجود بیاورد.

 

کیش

کیش یکی از قطب های گردشگری ایران است که هر ساله عده ی زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. جاهای دیدنی کیش به قدری زیبا و جذاب هستند که بازدید از آن ها را به همه افراد پیشنهاد می کنیم. تفریحات آبی و جاهای لاکچری کیش در طی سالیان گذشته از شهرت خوبی برخوردار شده اند و همین امر باعث جذب بیشتر گردشگر به این جزیره شده است. 

 

دره پرتغالی ها

دره پرتغالی ها یکی از دیدنی های کیش است. احتمالا از شنیدن نام این جاذبه تعجب کرده باشید. نام گذاری این دره به زمان سکونت پرتغالی ها در این منطقه باز می گردد. این دره در بخش شمالی کیش واقع شده و منطقه ای خوش آب و هوا و سرسبز است. لازم است بدانید درخت کهنسال انجیر معابد نیز در این منطقه قرار دارد. این درخت حدود ۶۰۰ سال قدمت داشته و بسیاری از افراد، آن را خوش یمن می دانند و برای برآورده شدن آرزوهای خود پارچه های کوچک رنگی به درخت گره می زنند. این درخت را به عنوان درخت سبز نیز می شناسند.

 

پایاب کیش

یکی از مکان های دیدنی جزیره کیش، پایاب کیش نام دارد. پایاب از دو کلمه ی پای و آب ساخته شده است. پایاب کیش قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد. به همین دلیل یکی از مکان های تاریخی کیش به حساب می آید. لازم است بدانید، پایاب به مکانی می گویند که در کنار چاه و قنات قرار می گرفتند و به وسیله چند پله می توان از سطح زمین به آنها دسترسی پیدا کرد. 

 

قشم

قشم، یکی از محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین جزایر ایران است که به‌دلیل زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، همچون گوهری مثال‌زدنی در جنوب کشور می‌درخشد. همچنین آب‌وهوای معتدل و مطلوب این منطقه در فصل زمستان و بهار، در کنار فرهنگ غنی ساکنان این جزیره‌، آن را به یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جنوب کشور تبدیل کرده است که هر ساله جمع زیادی از هموطنان و توریست‌های سراسر جهان در آن حضور می‌یابند.

 

جزایر ناز

یکی از دیدنی‌های قشم، جزایر موجود در این منطقه از کشور هستند که به جزایر ناز شهرت یافته‌اند و دیواره‌ای صخره‌ای و وسعتی حدود سه هکتار دارند. ویژگی‌ منحصربه‌فرد این جزایر، رفتن به داخل آن‌ها با خودرو یا به‌صورت پیاده‌روی تا فاصله‌ یک کیلومتری داخل آب‌های آن است که به‌دلیل شرایط جزر ممکن می‌شود و همین امر آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی قشم تبدیل کرده است. 

 

سد گوران

سد گوران در ۷۸ کیلومتری جزیره‌ قشم و در روستای گوران، سدی به همین نام و به قدمت حکومت پهلوی اول مشاهده می‌شود که برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان معتقدند پی اولیه‌ این بنا در دوران حکومت هخامنشیان و تاج آن در دوران ساسانیان، احداث شده است. آب شیرین، از ویژگی‌های این سد به شمار می‌رود که در بین اهالی اهمیت و ارزش زیادی دارد.