برای مسافرت چه غذایی مناسب است

زمانی که برای یک سفر هیجان‌انگیز، چمدان می‌بندید یا کوله خود را جمع می‌کنید؛ قطعا به غذاهای مناسب مسافرت نیز فکر خواهید کرد. خصوصا اگر با خانواده و خودروی شخصی راهی سفر شوید و کودک یا سالمندی نیز در جمع شما باشد،‌ توجه به تغذیه سالم و مقوی در این هنگام، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.غذایی که در مسیر مصرف ‌می‌کنید و غذاهایی که در طول مدت اقامت خود نوش جان ‌می‌کنید، باید به گونه‌ای انتخاب شوند که علاوه بر اینکه مواد غذایی لازم و انرژی کافی را به بدن می‌رسانند، کاملاً سالم و بهداشتی باشند. چون بیماری در سفر، یکی از بدترین چالش‌هایی است که می‌تواند اتفاق بیافتد.

 

چه غذاهایی برای مسافرت خوب است

زمانی که برای یک سفر هیجان‌انگیز، چمدان می‌بندید یا کوله‌پشتی خود را جمع می‌کنید؛ قطعاً به غذایی که در طول مسیر باید صرف کنید نیز فکر خواهید کرد. خصوصاً اگر با خانواده و خودروی شخصی به سفر بروید و کودک یا سالمندانی نیز در جمع شما باشند،‌ توجه به تغذیه سالم و مقوی در این سفر، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.در ادامه چند تا غذای جذاب و خوشمزه را که شما می توانید در سفر از آنها استفاده کنید به شما معرفی می کنیم.

 

سالاد الویه

سالاد الویه از جمله غذا‌های خوشمزه و لذیذی است که بچه‌ها و بزرگ‌ترها، همه طرف‌دار آن هستند. در واقع یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این غذا، محبوبیت بین اکثریت اعضای خانواده است.دلیل دیگری که می‌توان سالاد الویه را مناسب سفر‌های زمینی دانست، استفاده از مواد اولیه مغذی و پرکالری است.

همان‌طور که می‌دانید برای تهیه سالاد الویه، از تخم‌مرغ که خودش به‌تنهایی غذایی کامل است استفاده شده است. علاوه‌برآن، سیب‌زمینی قادر است فرد را برای مدت زیادی در طی مسیر، سیر نگه دارد و ترکیبش با سس مایونز، مزه بسیار خوبی را به وجود می‌آورد. درهرصورت کل مواد اولیه موردنیاز برای تهیه سالاد الویه، در کنار هم یک غذای خوشمزه، مقوی، سیر کن، سالم و البته محبوب را به وجود می‌آورند. 

 

ساندویچ تخم‌مرغ

معمولا بچه‌ها از افرادی هستند که در سفر بدغذا بودنشان زیاد به چشم می‌خورد، بنابراین انتخاب غذایی که در عین سادگی، سالم بوده و نیاز‌های تغذیه‌ای آن‌ها را برطرف نماید، بسیار اهمیت پیدا می‌کند. ازاین‌رو گزینه‌های متعددی وجود دارد که یکی از آن‌ها، ساندویچ تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ به‌تنهایی سرشار از پروتئین زیادی بوده و غنی از ویتامین‌های ضروری بدن است؛ بنابراین ساندویچ آن گزینه خوبی برای تأمین مواد و املاح موردنیاز بدن است.

در نتیجه با اینکه شاید تخم‌مرغ، موردعلاقه بعضی از بچه‌ها نباشد، اما وقتی بحث ساندویچ کردن مطرح باشد، قضیه قدری برایشان فرق می‌کند. درواقع با ساندویچ کردن تخم‌مرغ در مدت‌زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و استفاده از مواد و سبزیجات رنگارنگ، غذا خوردن برایشان لذت بیشتری پیدا می‌کند.

 

ساندویچ ژامبون یا کالباس

اصولا فرآورده‌های گوشتی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند و این موضوع می‌تواند کار را برای شما راحت‌تر کند. چراکه تقریبا زمان پخت این غذا صفر بوده و تنها با صرف قدری زمان برای آماده‌سازی و قراردادن مواد در لابه‌لای نان باگت، شما یک غذای خیلی خوشمزه و راحت خواهید داشت. تنها نکته مهم، دقت در خریداری نوع مناسب ژامبون یا کالباس بوده که باید بدون نیترات و با درصد گوشت بالایی باشد.

علاوه بر زمان کم آماده‌سازی، از دیگر ویژگی‌های بسیار خوب این غذا این است که می‌توان آن را سرد میل نمود و اصلا نیازی به گرم‌کردن ندارد. همچنین این ساندویچ نیز مانند بسیاری دیگر از ساندویچ‌ها این پتانسیل را دارد که با هر نوع مواد اولیه مناسب پر شده و حتی در صورت در دسترس نبودن برخی مواد، می‌توان برای آن‌ها جایگزین پیدا کرده یا آن‌ها را حذف نمود.

 

کوکوسبزی یا کوکو سیب‌زمینی

تقریبا همه ما از گذشته این تجربه شیرین را داریم که در سفر‌های مختلف، مادران ما از شب قبل مقداری کوکو ساده و البته به‌غایت خوشمزه را برای همه، تدارک می‌دیدند. این کوکو‌ها که اغلب کوکوسبزی یا کوکو سیب‌زمینی بودند، درعین‌حال که مقوی و سالم بودند، در طی سفر طعمشان بهتر هم می‌شد. به‌منظور تهیه کوکو سیب‌زمینی می‌توان از فرم رنده‌شده یا پوره آن استفاده کرد.

در طی سفر، می‌توان کوکوسبزی و کوکو سیب‌زمینی را حتی سرد نیز میل نمود. البته ذکر این نکته الزامی است؛ ازآنجایی‌که تخم‌مرغ پای ثابت انواع کوکوهاست، درصورتی‌که در فصل تابستان و گرما هستید و تصمیم دارید کوکوسبزی را دوباره قبل از مصرف گرم کنید، احتمالا بوی زهم تخم‌مرغ‌ها شما را اذیت خواهد کرد. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم، از آرد برای قوام دادن به کوکو استفاده کرده و تعداد تخم‌مرغ را کم‌تر کنید.

 

کتلت گوشت

فارغ از فواید مختلف اعم از پروتئین و آهنی که گوشت قرمز دارد، تقریبا همه ما طعم آن را در غذا‌ها دوست داریم. استفاده از گوشت در تهیه کتلت یا شامی گوشت، این غذا را به یک غذای موردعلاقه برای همه افراد تبدیل کرده است. با اینکه کتلت اگر گرم باشد بیشتر می‌چسبد، اما فرم سرد آن نیز هنگام خوردن، لذت خودش را دارد.

در مورد مصرف کتلت گوشت فقط این نکته را به یاد داشته باشید که اگر آن را از یخچال بیرون آورده و در حال دی فریز شدن است، آن را میل نکرده و بگذارید یخ‌زدایی شود. همچنین ترجیحا در سفر این غذا را با قدری سبزیجات تازه مصرف کرده و از خوردن لبنیات با آن خودداری کنید.

 

سالاد ماکارونی

همین ابتدای کار این را بگوییم که اگر زمان مسافرت شما در فصل تابستان و هوای گرم است، قدری مراقب خوردن این غذا باشید. در واقع با تنوع کم‌نظیری که این غذا در استفاده از مواد اولیه متنوع و رنگارنگ دارد، اگر بیش از اندازه در هوای گرم بماند، امکان دارد مزه خوب خود را ازدست‌داده و برای بعضی افراد موجب دل‌درد و سردرد شود؛ بنابراین اگر آن را انتخاب می‌کنید، زمان خوردنش را خیلی به تعویق نیندازید.این غذا به‌واسطه ماکارونی، نخودفرنگی و ذرت، کالری بسیار زیادی داشته و منبع بسیار خوبی برای تأمین انرژی موردنیاز افراد در سفر است.

 

بورک ترکیه‌ای

اساسا غذا‌هایی که به فرم لقمه‌شده و آماده طبخ هستند، از سهولت حمل خوبی برخوردار بوده و هنگام خوردن نیز برای کسی که آن را میل می‌کند، بسیار راحت هستند. به عبارتی این غذا‌ها از جمله بورک، به دلیل کوچک بودن و بسته بودن دو طرف آن‌ها برخلاف بیشتر ساندویچ‌ها، موقع خوردن راحتی زیادی را به همراه دارند.

همچنین یکی دیگر از مزیت‌های انتخاب بورک و امثال آن این است که می‌توانید آن را به‌جای سرخ کردن در روغن فراوان، با حداقل میزان روغن درون فر بپزید تا دست شما نیز هنگام خوردن، روغنی و چرب نشود. در لیست زیر مواد اولیه بورک مرغ با خمیر آماده یوفکا آمده، اما شما می‌توانید انواع دیگر آن را با گوشت، سبزیجات و حتی مربا تهیه کنید.

 

غذای سریع و حاضری

شاید در نگاه اول ذهن شما با این عنوان به سمت مواد غذایی کمتر سالم برود، اما دقیقا پیشنهاد ما چیزی ساده، خوشمزه و فوق‌العاده مقوی و سالم است. در این مورد شما گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارید. این دست از غذا‌ها به سبب آنکه از گردآوری میوه‌ها، لبنیات یا سبزیجات تازه تشکیل می‌شوند، زمان پخت را عملا حذف کرده و در تازه‌ترین شکل ممکن به مصرف می‌رسند. برای مثال مواد اولیه لازم برای تهیه یکی ازاین‌دست غذا‌ها، به‌قرار زیر است:

  • خیار تازه
  • گوجه‌فرنگی
  • پنیر
  • مغز گردو
  • سبزی‌خوردن
  • کنجد

در انواع دیگر این غذا‌ها، می‌توانید از ترکیب نان و پنیر به همراه انگور‌های مختلف یا هندوانه استفاده کنید. همان‌طور که می‌بینید این غذا‌ها درحالی‌که طعمی بی‌نظیر دارند، لقمه‌کردنشان راحت بوده و سرشار از ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی هستند؛ بنابراین با انتخاب آن‌ها از عدم مسمومیت در حین سفر و حفظ شادابی، طراوت و هیدراته بودن بدن به‌خصوص در فصل تابستان، اطمینان حاصل کنید.

 

پیراشکی گوشت و سبزیجات

پیراشکی‌ها نیز با آن ظاهر هوس‌انگیز و همچنین سهولت در مصرف، گزینه ایده‌آلی به‌عنوان غذای توراهی هستند. اگر وقت کافی برای رفتن به فروشگاه و خرید نداشته باشید، می‌توانید به‌جای نوع پیراشکی گوشت و فراورده‌های گوشتی، پیراشکی مرغ، سبزیجات و هر ماده اولیه مناسب دیگری که در منزل دارید را با کمی ذوق و سلیقه مهیا کنید.از دیگر ویژگی‌هایی که انتخاب پیراشکی گوشت برای توراهی سفر‌های زمینی را عاقلانه نشان می‌دهد، موردپسند بودن آن توسط همه افراد است. علاوه‌برآن، باتوجه‌به اینکه در هنگام خوردن پیراشکی‌ها نیاز به استفاده از قاشق و چنگال هم ندارید، زحمت شما برای شستشو ظروف و تمیزکردن وسایل نیز بسیار کم می‌شود.

 

سمبوسه

سمبوسه‌ها که در اصل متعلق به شهر‌های جنوبی کشور هستند، از جمله غذا‌های خوشمزه، مفید و صدالبته مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که می‌توانید آن‌ها را برای سفر و توراهی مهیا کنید. علاوه‌برآن، زمانی که برای آماده‌سازی این غذا باید صرف کنید بسیار کم بوده و بنابراین اگر در عجله برای جمع‌کردن وسایل سفر هستید، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

 

دلمه برگ مو

با اینکه دلمه برگ مو یکی از غذا‌های مجلسی است، اما به سبب آنکه با برگ درخت انگور یا همان برگ مو، حالتی پک شده و بسته‌بندی پیدا می‌کند، به‌عنوان یک غذای توراهی نیز گزینه بسیار خوبی است. به عبارتی با اینکه در سفر هستید این غذا به سبب استفاده از برنج باعث می‌شود حس کنید همچنان در خانه هستید و از غذا‌های خانگی و مقوی استفاده می‌کنید. این غذا به‌واسطه مواد اولیه خود که از غلات، حبوبات، سبزیجات و گوشت تهیه می‌شود، می‌تواند تا مدت‌زمان زیادی شما را در سفر سیر نگه داشته و از خوردن تنقلات ناسالم دور کند؛ بنابراین اگر سفر شما طولانی است پیشنهاد می‌کنیم زحمت آماده‌سازی آن را به جان خریده و از نتیجه نهایی لذت ببرید.

 

همبرگر

یکی از انواع ساندویچ‌های محبوب و پرطرف‌دار در فست‌فود‌ها، همبرگر است. این ساندویچ صرف‌نظر از اینکه ممکن است در رستوران‌ها به طرق ناسالم تهیه شود، می‌تواند در منزل با روغن تازه و به روشی سالم‌تر برای سفر مهیا شود.

فقط یادتان باشد که برای اینکه ساندویچ شما بهترین طعم و مزه را داشته باشد، سس موردعلاقه خود را آماده کرده و از نوشیدنی مناسبی نیز استفاده کنید. همچنین یکی از ویژگی‌های خوب ساندویچ همبرگر برای سفر این است که می‌توانید آن را با انواع نان که در منزل موجود است مهیا کنید و صرفا نان باگت گرد، آن را ایده‌آل نمی‌کند.

 

ساندویچ مرغ

اصولا وقتی در غذایی مرغ به‌جای گوشت به کار می‌رود، تصور بر این است که غذا سبک‌تر بوده و مناسب افرادی است که رژیم دارند؛ بنابراین اگر برای خوردن گوشت محدودیت دارید، به‌جای همبرگر، کتلت گوشت و دیگر غذا‌های گوشتی، می‌توانید ساندویچ مرغ را برای توراهی آماده کنید.

فقط دقت داشته باشید که اگر فصل موردنظر شما برای سفر تابستان است، در حین مراحل پخت مرغ، بوی زهم آن را با ادویه‌ها و برگ‌بو بگیرید تا زمانی که ساندویچ را در سفر می‌خورید، به دلیل سرد بودن، بوی ناخوشایندی شما را اذیت نکند. علاوه‌برآن می‌توانید مرغ را با پودر سوخاری کریسپی کرده و با سیب‌زمینی سرخ‌کرده در ساندویچ بگذارید، تا بیشتر موردعلاقه بچه‌ها واقع شود.

 

فلافل

فلافل‌ها نیز مانند سمبوسه‌ها از غذا‌های محبوب شهر‌های جنوبی هستند که به دلیل راحتی طبخ، سهولت مصرف و بسیار با‌صرفه بودن، گزینه خیلی خوبی برای رفع گرسنگی در سفر هستند. در ضمن اگر عجله دارید، باید بگوییم که این غذا ظرف مدت کمی حاضر شده و به دلیل گیاهی بودن، برای افرادی که منع مصرف گوشت دارند، ایده‌آل به نظر می‌رسد.جالب اینجاست که اگر تصمیم دارید فلافل شما کم‌کالری بوده و هنگام خوردن، روغن زیاد موجود در آن شما را اذیت نکند، می‌توانید آن را درون فر بپزید. بدین ترتیب زمانی که می‌خواستید برای سرخ کردن آن‌ها صرف کنید را می‌توانید به جمع‌کردن وسایل سفر اختصاص دهید.

 

انواع کنسرو

یکی دیگر از انتخاب‌های مناسب برای غذا در سفر‌های زمینی، انواع کنسرو‌ها هستند. صرف‌نظر از نوع کنسروی که دوست دارید، بهتر است همه آن‌ها، خصوصا تن ماهی را صبح روز سفر، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه درون آب جوش بیندازید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود. البته باز هم بهتر است در صورت مهیا بودن شرایط، آن‌ها را پیش از مصرف دوباره قدری گرم کنید. دست آخر، انواع کنسروی که می‌توانید برای هنگام سفر از آن‌ها استفاده کنید به شرح زیر است:

  • لوبیا ساده یا لوبیا با قارچ
  • خوراک عدسی
  • مایه ماکارونی
  • خوراک بادمجان
  • خورشت قورمه سبزی
  • خورشت قیمه
  • خورشت فسنجان
  • باقالی‌پلو با گوشت
  • لوبیاپلو
  • خوراک مرغ
  • تن ماهی
  • الویه آماده
  • آش شله قلمکار
  • خوراک سوسیس

 

چه غذاهایی در مسافرت درست کنیم

اگر از آن دسته افرادی هستید که به سلامت غذا‌های جاده‌ای و رستوران‌ها اعتماد ندارید و دوست دارید خودتان در سفر آشپزی کنید.در اینجا لیستی از بهترین و ساده‌ترین غذا‌ها برای آماده سازی در سفر را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

انواع املت

تخم مرغ نیمرو، املت تخم مرغ و گوجه و املت تخم مرغ با سوسیس از جمله ساده‌ترین و سریع‌ترین غذا‌هایی هستند که به مواد اولیه کمی نیاز دارند. این غذا‌ها به صرف هزینه زیاد نیاز ندارند و با استفاده از تعدادی تخم مرغ، گوجه، سوسیس، خیارشور، کمی کره یا روغن، کاهو، نمک و فلفل به سرعت آماده می‌شوند. این نوع غذا‌ها علاوه بر آماده سازی سریع، انرژی بدن را نیز در طول سفر تامین کرده و شما را تا ساعت‌ها سیر نگه می‌دارند.

 

همبرگر

همبرگر یکی از پرطرفدارترین ساندویچ‌ها است که هم می‌توانید با تهیه از فروشگاه‌های پروتئینی، آن را به سرعت آماده کنید و یا خودتان اقدام به تهیه آن نمایید. برای تهیه یک همبرگر خانگی و سالم به مقداری گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، آرد سوخاری، تخم مرغ، کاهو، گوجه فرنگی، خیار شور و نان باگت نیاز دارید. می‌توانید با استفاده از هر نوع نان دیگر مانند نان لواش، تافتون و .. نیز همبرگر را مهیا کنید.

 

سمبوسه

سمبوسه از جمله غذا‌های مقرون به صرفه و ساده‌ای است که می‌توانید به راحتی در سفر آماده کنید. این غذا مواد اولیه بسیار کمی دارد و سریع آماده می‌شود. برای تهیه این غذای جنوبی به مقداری سیب زمینی، پیاز، سیر، گشنیز و جعفری، نان لواش، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، روغن و سس قرمز نیاز دارید.

 

کباب تابه‌ای

کباب تابه‌ای یکی از انواع کباب‌های کوبیده است که نیازی به منقل ندارد در تابه سرخ و پخته می‌شود. این غذا همراه با سس آماده می‌شود و آبدارتر از کباب کوبیده است. کباب تابه‌ای در عین سادگی بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی نیز دارد. برای آماده سازی این غذا به مقداری گوشت چرخ کرده، پیاز، نمک و فلفل سیاه، گوجه فرنگی و برنج نیاز دارید.

 

کتلت گوشت

کتلت گوشت یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذا‌های ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. این غذای ساده و نوستالژیک بااستفاده از مقداری گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، آرد نخودچی یا سوخاری، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز تهیه می‌شود. ۶- انواع ساندویچ ژامبون یا کالباس برای آماده سازی این غذا نیاز به صرف هیچ زمانی ندارید. کافی است مواد آن را آماده کرده و با استفاده از نان باگت یا لواش نوش جان کنید. این ساندویچ‌های خوشمزه با استفاده از مقداری ژامبون یا کالباس، خیارشور، گوجه فرنگی، کاهو، نان باگت یا لواش، سس گوجه فرنگی یا مایونز نیاز آماده می‌شوند.

 

دمی گوجه یا استانبولی پلو

دمی گوجه یا استانبولی پلو یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذا‌های ایرانی است که اصالتی ترکیه‌ای دارد. این غذای خوشمزه با مواد ساده و اصطلاحا دم دستی آماده می‌شود. کافی است مقداری برنج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و روغن داشته باشید. به راحتی می‌توانید یک دمی گوجه خوشمزه و مقوی آماده کنید.

 

میرزا قاسمی

اگر از طرفداران غذا‌های شمالی هستید، تهیه میرزا قاسمی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای تهیه این غذای خوشمزه به بادمجان، گوجه فرنگی، تخم مرغ، سیر، رب گوجه فرنگی، روغن، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه نیاز دارید. این غذا در عین سادگی بسیار خوشمزه است و طرفداران زیادی دارد.

 

واویشکا گوشت

واویشکا گوشت یکی از ساده‌ترین غذا‌های ایرانی است که طعم بی نظیری دارد. برای تهیه این غذای خوشمزه به مقداری گوشت چرخ کرده یا خرد شده، پیاز، سیب زمینی، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن نیاز دارید. این غذا به همراه نان یا برنج سرو می‌شود.

 

کشک بادمجان

کشکش بادمجان یکی دیگر از غذا‌هایی است که می‌توانید با کمترین مواد اولیه و به سرعت در سفر آماده کنید. این غذای سنتی و پرطرفدار ایرانی با استفاده از بادمجان، پیاز، کشک، مغز گردو، سیر، نعناع خشک، نمک و فلفل سیاه و روغن آماده می‌شود.

 

تنقلات برای مسافرت

سفر می‌تواند راهی ماجراجویانه برای سفر انفرادی یا با دوستان و خانواده باشد. با این حال، یافتن تنقلاتی که سلامت باشند در پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌ها، و ایستگاه‌های استراحت در طول مسیرتان اغلب چالش‌برانگیز است. به علاوه، خوردن نامنظم و ساعت‌ها نشستن در حین رانندگی می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ شود و مصرف میان‌وعده‌ای که برای بدن مفید باشد را مهم‌تر می‌کند.به این ترتیب باید مراقب تنقلات برای سفر خود باشید تا در عین رفع گرسنگی، مفید و مغذی هم باشد.در ادامه پرطرفدارترین تنقلاتی که می توانید در سفر از آنها استفاده کنید به شما معرفی می کنیم:

 

بیسکوئیت ساده

از تنقلات مناسب برای سفر بیسکوئیت است که بهتر است ساده و بدون خامه و کاکائو باشد. بیسکوئیت به همراه چای یه میان وعده کامل است، همچنین اکثر کودکان نیز این خوراکی دوست داشتنی را می‌پسندند.

 

خشکبار

خشکبار از تنقلات سالم برای سفر هستند که مقوی و انرژی‌زا هستند، حتما از این خوراکی‌های دوست‌داشتنی در سفر استفاده کنید. انواع خشکبار مانند: توت، کشمش، نخود برشته، سویا و بادام زمینی هستند که فیبر بالایی دارند و با مصرف آنها تا حدودی احساس سیری می‌کنید.

 

شکلات

از خوراکی‌های پرطرفدار کودکان انواع شکلات‌ها هستند که می‌تواند کودکان را سرگرم کند. ولی توجه داشته باشید چون در سفر و جاده امکان مسواک زدن کم است بهتر است کمتر مصرف شود تا آسیبی به دندان‌ها وارد نشود. شکلات تلخ بهترین گزینه از تنقلات سفر محسوب می‌شود، زیرا که سرشار از آنتی‌اکسیدان است شکلات را حتما در سفرهای هوایی همراه خود ببرید تا در صورت افت فشار از آن استفاده کنید.

 

میوه تازه

میوه‌های تازه نه تنها بسیار مغذی هستند، بلکه به راحتی حمل می‌شوند. در طول سفرهای جاده‌ای، خوردن غذاهای آبرسان و پر فیبر مانند میوه ممکن است حرکات روده شما را منظم نگه دارد و به جلوگیری از یبوست ناشی از عدم تحرک کمک کند. شما می‌توانید برای تنقلات سفر، سیب، توت فرنگی و موز را با کره‌های آجیلی پر پروتئین مثل بادام یا کره بادام زمینی ترکیب کنید.

 

گرانولا

گرانولا یکی از میان وعده های مغذی است که برای نگهداری آن به یخچال نیازی ندارید. بنابراین جزو بهترین تنقلات در سفر جاده ای محسوب می‌شوند. با این حال، بسیاری از گرانولاها مملو از قندهای افزوده شده و سایر افزودنی‌های مضر هستند. به همین دلیل مهم است که محصولاتی را انتخاب کنید که از مواد مغذی کامل مانند آجیل، جو، دانه‌های چیا، سفیده تخم‌مرغ و میوه‌های خشک تهیه شده باشند.

 

پاپ کورن

پاپ کورن یک منبع عالی از فیبر و کربوهیدرات های پیچیده است که به بدن شما کمک می کند تا منظم بماند و در هنگام سفر انرژی شما را تامین کند. پاپ کورن را درمنزل با ذرت خام تهیه کنید تا از لحاظ سلامت آن مطمئن باشید. پاپ کورن یکی از مواد غذایی طبیعی است که حاوی ذرت، نمک و روغن است. مقداری ذرت خام را در خانه با روغن زیتون یا کره و فقط کمی نمک روی اجاق گاز قرار دهید. به این ترتیب، شما یک میان وعده سالم و مغذی با ماندگای بالا برای سفر آماده کرده اید.

 

میوه های خشک

کشمش و سایر میوه های خشک منبعی از فیبر پری بیوتیک هستند که به دستگاه روده کمک می کند تا باکتری های سالم تولید کند. علاوه بر این، کشمش منبع خوبی از آهن است . تحقیقات نشان می دهد که میوه های خشک مانند کشمش ممکن است در مقایسه با میوه های تازه جذب آنتی اکسیدان بهتری در بدن داشته باشند.

 

آجیل و دانه‌ها

آجیل و دانه‌ها به تنهایی لذیذ هستند، به خوبی با بسیاری از تنقلات برای سفر مثل گرانولا و توپک خرمایی ترکیب می‌شوند. هم آجیل و هم دانه‌های خوراکی از تنقلاتی هستند که می‌توان روزانه استفاده کرد چراکه سرشار از پروتئین، چربی‌های خوب و فیبر هستند. در واقع، خوردن بیشتر این غذاها ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و سطح قند خون شما را پایین بیاورد. گردو، بادام، بادام هندی، تخم کدو تنبل و تخمه آفتابگردان می‌توانند انرژی مورد نیاز شما را تامین کنند.

در این بین نباید از خواص پسته برای کودکان غافل شویم. پسته سرشار از چربی‌های غیراشباع و فیبر است و علاوه بر خاصیت زیاد، از نظر همه سنین مزه بسیار خوبی دارد. البته پسته تنها تنقلات مناسب برای سفر نیست، بلکه گردو هم به دلایل خاص خود عالی است. گردو بالاترین میزان اسیدهای چرب امگا ۳ گیاهی در مقایسه با سایر آجیل‌ها را دارد که به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.