انواع بلیط هواپیما اکونومی

انواع بلیط هواپیما اکونومی

منظور از بلیط اکونومی همان بلیط های ارزان‌ قیمتی است که دارای کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی هستند. در این کلاس پروازی خدمات ویژه‌ ای به مسافران ارائه نمی‌ شود و کابین هواپیما با کابین کلاس‌ های تجاری و فرست کلاس متفاوت است.
پرواز با هواپیما همیشه طرفداران خاص خود را دارد. چرا که مشکلاتی مانند سفرهای طولانی، اقامت در هتل‌ ها و مسافرخانه‌ های بین‌ راهی را ندارد. در صورتی‌ که یک بلیط اکونومی هواپیما تهیه کنید، پس از یک تا چند ساعت به مقصد خود می‌ رسید و سفر راحتتری خواهید داشت؛ اما پرواز با هواپیما دارای قوانین و شرایط خاصی است.یکی از این شرایط که هنگام خرید بلیط هواپیما باید به آن توجه کنید، انتخاب کلاس پروازی است. هر کلاس پروازی دارای کابین مخصوص و امکانات ویژه‌ ای است که مسافران با انتخاب و خرید آن می‌ توانند از این امکانات بهره‌ مند شوند. پرواز اکونومی یا همان پرواز معمولی جزو مرسوم‌ ترین بلیط های هواپیما است که در اغلب پروازهای داخلی ارائه می‌ شود.

کلاس اکونومی آخرین کلاس پروازی است که در ایران رواج دارد و مشتریان آن مسافران عادی هستند. کلاسی اکونومی در یک پرواز بیشتر صندلیها را به خود اختصاص میدهد؛ قیمت بلیط آن پایین ترین نرخ بلیط هواپیما را دارد و صندلی های کلاس اقتصادی در ردیف های کنار هم قرار دارند. امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته میشود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجله ی تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز فراتر نمی رود.

در بعضی هواپیماها برای صندلی های کلاس اکونومی مانیتور و هدفون هم تعبیه شده است که مسافران در تغییر برنامه های آن حق انتخاب زیادی ندارند؛ اما در بیشتر هواپیماها، برای تمام مسافران بخش اکونومی یک مانیتور بزرگ وجود دارد که برنامه ی مشخصی پخش میکند. سایر امکانات و تفریحات برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی و البته مدل هواپیما بستگی دارد.

 

انواع پرواز اکونومی

دو نوع کلاس پروازی اکونومی و پرمیوم اکونومی در سراسر دنیا به عنوان پروازهای اقتصادی شناخته می شوند. البته پرواز اکونومی کلاس پرمیوم هنوز در ایران توسعه داده نشده و بیشتر در ایرلاین های خارجی وجود دارد.

 

پرواز اکونومی کلاس عادی

همانطور که گفته شد کلاس اکونومی یا اقتصادی، ارزان ترین کلاس پروازی بوده که بیشترین تعداد بلیت فروخته شده در ایران را به خود اختصاص می دهد. صندلی های کلاس اقتصادی در دو ردیف کنار یکدیگر قرار گرفته و امکاناتی که این پرواز برای مسافران خود در نظر گرفته، شامل تعداد روزنامه مجله تبلیغاتی است. در بیشتر پروازها، یک مانیتور بزرگ در هر کابین قرار داشته که برنامه های مشخصی را پخش می کند. البته ایرلاین ها، خدمات مختلفی را در کلاس اکونومی به مسافران ارائه می دهند.

 

پرواز پرمیوم اکونومی

نوع پریمیوم پروازهای اکونومی یا اقتصادی، به مسافران فضای صندلی بیشتری می‌دهد. در حال حاضر، تعداد صندلی‌های این نوع پرواز در جهان رو به گسترش است و معمولاً برای سفرهای طولانی و نسبتاً طولانی طراحی شده است. برای رزرو بلیط این کلاس پرواز باید از یک نکته طلایی با خبر باشید، پرواز اکونومی ویژه ممکن است از پرواز بیزینس یا تجاری تخفیف‌دار، قیمت بیشتری داشته باشد، بنابراین حتماً قیمت بلیط انواع کلاس پروازی را همیشه چک کنید.

در شرکت‌های هواپیمایی آمریکا پرواز اکونومی ویژه به معنای پرواز اکونومی استاندارد است؛ به طوری‌که فقط فضای صندلی‌ها کمی بیشتر است. از نظر پذیرایی نیز، پرواز اکونومی تفاوت چندانی با نوع ویژه‌اش ندارد. با این حال، در برخی از شرکت‌های هواپیمایی ممکن است یک نوشیدنی و غذای رایگان و مختصری را به مسافران بدهند. ضمن‌ اینکه کلاس پروازی اکونومی‌ ویژه از خدماتی مثل حمل بار مسافران برخوردار است.

 

امکانات پروازهای اکونومی

امکاناتی که در پرواز اکونومی در اختیار مسافران قرار داده می شود، به نوع ایرلاین و داخلی یا خارجی بودن سفر بستگی دارد. معمولا در سفرهای خارجی علاوه بر پذیرایی بهتر، خدمات سرگرمی بهتری نیز در اختیار مسافران قرار داده می شود. پذیرایی در پروازهای اکونومی معمولا شامل یک وعده غذایی گرم و نوشیدنی با کیفیت مناسب است. در این پروازها خدمات سرگرمی معمولی مانند تماشای تلویزیون و مطالعه روزنامه و مجله فراهم می شود. علاوه بر این فاصله صندلی ها و عرض آن ها محدود است.

 

تفاوت بلیط اکونومی و چارتر

هنگامی که به سایت‌های خرید بلیط هواپیما مراجعه می‌کنید، دو نوع بلیط برای خرید شما وجود دارد. بلیط‌های چارتری و بلیط‌های سیستمی در‌واقع دسته‌بندی اولیه بلیط‌ها را به شما نشان می‌دهد. پس فعلا با بلیط‌ها اکونومی یا بیزنس و مانند آن کاری نداریم و باید یکی از دو نوع بلیط چارتری یا سیستمی را برای پرواز خود انتخاب کنیم. بلیط‌های سیستمی یا معمولی همان بلیط‌هایی هستند که شرکت‌های هواپیمایی با قیمت مصوب ارائه می‌کنند. شما امکان خرید این‌بلیط‌ها را روزها و هفته‌ها قبل از پرواز دارید. قوانین خاصی برای لغو یا جا‌به‌جایی پرواز برای این‌بلیط‌ها وجود دارد.

بلیط‌های شرکت‌های هواپیمایی را می‌توان به‌صورت گروهی نیز خرید کرد. گاه برخی سایت‌ها و شرکت‌ها یا حتی نهاد‌های خاص پروازی را چارتر می‌کنند. چارتر کردن پرواز یعنی آن‌شرکت همه یا بخشی از صندلی‌های هواپیما را می‌خرد. حال شرکت یا سایت بلیط‌ها را به‌جای شرکت هواپیمایی به ‌فروش می‌رساند. معمولا شرکت‌ها با خرید گروهی تخفیف خوبی دریافت می‌کنند. همین موضوع هم باعث می‌شود آن‌ها امکان ارائه تخفیف روی پرواز‌ها را داشته باشند. اما همیشه بلیط چارتر هواپیما ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی نیست و همین قیمت متغیر شما را به وادار می‌کند تا قبل از خرید بررسی‌های لازم را انجام دهید. اما اغلب پرواز‌ها چارتر را می‌توانید با قیمت‌های خوبی پیدا کرده و بلیط خود را رزرو کنید. برای مشاهده انواع پرواز‌های چارتر کافی است به سایت علی بابا رفته و با انتخاب مقصد، پرواز‌های زیادی را ببینید.

شرکت‌های هواپیمایی برای رفاه مشتریان خود پرواز‌های متنوعی را با کلاس‌های متفاوت ارائه می‌کنند. در کلاس‌های مختلف پروازی ممکن است نوع صندلی‌ها، فاصله و نوع چیدمان آن‌ها، خدمات و امکاناتی که برای مسافران مهیا می‌شود، تفاوت داشته باشند. طبیعی است که قیمت بلیط هواپیما با انواع کلاس‌های پروازی نیز با هم تفاوت دارد. پرواز‌های اکونومی یکی از کلاس‌های محبوب برای مسافران زیادی هستند.

اگر نمی‌خواهید هزینه بالایی را برای بلیط هواپیما بپردازید یکی از بهترین انتخاب‌های شما بلیط اکونومی است. بلیط‌های اکونومی فروش بیشتری نسبت به کلاس‌های دیگر دارند. در دسته‌بندی و مشخص‌کردن کلاس پرواز‌ها به‌جز اکونومی مواردی مانند کلاس بیزنس و فرست‌کلاس هم به چشم می‌خورند. اگر دوست دارید درباره تفاوت‌های این‌کلاس‌ها با کلاس اکونومی بیشتر بدانید بهتر است به سایت علی بابا رفته و برای مسیری که می‌خواهید، در صورت وجود، آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

در کلاس اکونومی سعی شده تا امکانات در حد راضی‌کننده و قابل‌قبولی به مسافران ارائه شود. همان‌طور که از نام این‌کلاس پیدا است اصلی‌ترین هدف آن انجام پروازی با بهترین حالت هزینه برای مسافران مد‌نظر بوده است. در هواپیما‌های اکونومی صندلی‌های فاصله کمی از هم دارند. خدماتی مانند ارائه نوشیدنی در پرواز فقط یک یا برای برخی پرواز‌ها دومرتبه انجام می‌شود.

در پرواز‌های اکونومی برای وعده‌های غذایی شما منویی طولانی ندارید و باید یکی از دو نوع غذا را برای خود انتخاب کنید. در بعضی از هواپیما‌های اکونومی مانیتور کوچکی برای هر صندلی نصب شده است. در برخی از آن‌ها همین امکانات نیز وجود ندارد و برای سرگرمی باید از کتاب، مجلات یا مانیتور بزگی که در سالن هواپیما نصب شده است، استفاده کنید.

 

از کجا بلیط هواپیما اکونومی بخریم؟

برای خرید بلیط هواپیما اکونومی هم می‌ توانید از طریق آژانس‌های مسافرتی اقدام کنید و هم از طریق سایت‌ های معتبر فروش بلیط هواپیما، این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه سایت فلایت گیت یکی از معروف‌ ترین وب سایت ها برای خرید بلیط هواپیما است،شما می توانید انواع بلیط اکونومی را به‌ صورت آنلاین خریداری نمایید. همچنین در سایت فلایت گیت انواع بلیط هواپیما را باقیمت‌ های مناسب برای شما قابل مشاهده و جستجو کردن است.