مسافرت یک روزه اطراف اراک

اراک مرکز استان مرکزی است و بزرگترین شهر این استان به حساب می‌آید. شهر اراک از شمال با تفرش، از غرب با همدان و ملایر، از شرق با محلات و از جنوب با خمین و سربند همسایه است. اراک از شمال شرق نیز به استان تهران وصل می‌شود. اگر نگاهی به نقشه ایران بیاندازید، شهر اراک را در مرکز و کمی متمایل به غرب کشور می‌بینید. باورهای مذهبی مانند نذر و نیاز برای امامزادگان و عقیقه کردن کودک جزو فرهنگ‌های اصلی مردم شهر اراک است. در گذشته ازدواج فامیلی در شهر اراک زیاد بوده و به همین دلیل بیشتر مردم روستایی هم‌خون هستند، اما امروزه به دلیل رواج زندگی شهری، همسرگزینی محدود به فامیل نمی‌شود.

پیش از بنای شهر اراک مردم به گویش‌های مختلفی مانند تاتی صحبت می‌کردند، اما امروزه مردم با زبان کتابی و یا تهرانی صحبت می‌کنند.هر اراک یکی از صنعتی‌ترین شهرهای ایران است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این شهر پایتخت استان مرکزی بوده و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است. اما بسیاری از افراد از وجود این جاذبه‌ها بی‌خبر بوده و از آن بهره نمی‌برند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب سفری کوتاه به اراک داشته باشیم و جاذبه‌های خارق‌العاده آن را معرفی کنیم تا بتوانید حتی در سفر یک روزه اطراف اراک به آن‌ها سر بزنید.

شهر اراک، مرکز استان مرکزی است که شاید کمتر به عنوان مقصد سفر انتخاب شده است. اما جالب است بدانید که آب و هوای این شهر در تابستان، در مقایسه با خیلی از شهرها خنک تر است. اگر جاهای دیدنی اراک را بشناسید احتمالا نظرتان برای سفر تابستان امسال تغییر خواهد کرد.

 

تالاب میقان یا بهشت درناها

ز زیباترین مناطق ایران برای طبیعت گردی می توان از تالاب میقان در استان مرکزی نام برد. تالاب میقان، نه تنها برای انسان ها و ایران گردان جالب است بلکه برای نادرترین پرندگان مهاجر جهان نیز مناسب و زیباست به طوری که این منطقه زیستگاه آنان شده استتالاب میقان از جمله تالاب های کویری ایران است و در استان مرکزی و بین شهر اراک و داوودآباد قرار گرفته است. تالاب با توجه به این که منطقه ای کویری است، اما دارای آب قابل توجهی است. البته در سال هایی که بحران بی آبی پیش می اید، عموما سطح آبتالاب خشک شده و به حالت کویری در می آید.

 

 

روستای هزاوه

هزاوه یکی از روستاهای شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در ۱۸ کیلومتری غرب اراک قرار دارد ، هزاوه از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک می‌باشد و دارای بافت روستایی کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است. مردم هزاوه به زبان فارسی سخن می‌گویند روستای هزاوه دارای بافت پلکانی است.

این روستای زیبا در دل صخره‌ای واقع شده‌است و آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد. بافت مسکونی روستا آن‌قدر پیچیده و جالب است که به تنهایی می‌تواند جذاب‌ترین بخش سفر هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای را به خود اختصاص دهد. خانه‌هاى سنگى و گلى که به صورت پلکانى بر دامنه کوه‌ قرار گرفته‌اند، چیزی است که در هزاوه به وفور مشاهده می‌کنید. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های هزاوه غالبا از گل، سنگ و چوب است و سقف خانه‌ها مسطح است.

 

 

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

در چند کیلومتری شهر اراک منطقه ای محافظت شده قرار دارد که به هفتاد قله معروف است و با ویژگی های جغرافیایی و محیطی قابل توجه اش به زیستگاه جانوران و گیاهان متنوع تبدیل شده است. به غیر از کسانی که در زمینه علوم طبیعی و جانوری تحقیق می کنند هر سال گردشگران زیادی هم برای تماشای چشم اندازها و گونه های جانوری راهی این منطقه می شوند نطقه حفاظت شده هفتاد قله، انتخابی جذاب برای گذراندن ساعاتی در آغوش طبیعت است.

هفتاد قله یکی از مناطق حفاظت شده مهم ایران است. لازم به ذکر است مناطق حفاظت شده به اراضی وسیعی گفته می‌شود که به منظور حفظ و احیای رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌ها مورد حفاظت قرار می‌گیرند. منطقه حفاظت شده هفتاد قله یکی از این مناطق مهم است که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اراک قرار دارد.

 

 

روستای انجدان

اَنْجِدان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف شاه در اطراف آن است و غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. ارتفاع انجدان از سطح دریا دو هزار متر است. این روستا در ۶۴ کیلومتری شمال خمین، ۳۷ کیلومتری شرق اراک و با همین فاصله از غرب محلات قرار گرفته‌است. بنا به اقوال گوناگون این روستا در حمله مغول‌ها به ایران به شدت آسیب دید و مردم برای فرار از گزند مغول‌ها در زیر روستا نقب حفر کرده و در زیر زمین مشغول به زندگی شدند.

 

 

غار سفید خانی

غار سفید خانی یکی از غارهای زیبا در ۱۸ کیلومتری جنوب اراک در کوه سفیدخانی واقع شده است. در دهانه این غار یک برآمدگی که به نام دودکش وجود دارد که دارای طول ۳ متر، عرض ۲,۵ متر و ارتفاع ۸ متر است. داخل این غار دارای ستون‌های آهکی استالاکتیکی‌های زیبا  است که در اثر ورود به این غار این سنگ‌های آهکی از بنی رفته‌اند. در داخل این غار نیز منبع آبی وجود دارد که دارای طول ۵ متر، عرض ۳ متر، و عمق ۷ متر است. این غار به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اراک به شمار می‌رود که باید در برنامه بازدید گردشگران و طبیعت‌ دوستان قرار بگیرد.

از اراک، جاده ملایر یا شازند را بروید و بعد از 17 کیلومتر به روستای رباط میل می رسید که از پل زیرگذر داخل روستا دور زده و دو کیلومتر برگشته و از روی پل روگذر راه آهن عبور کرده و مسیر سیلوی موقت را پیش گرفته و دست راست سیلو جاده خاکی وجود دارد. بعد از 8.5 کیلومتر به چشمه آب معدنی  چپخلی (چپقلی) به ارتفاع 2460 متری میرسیم و از آنجا یال جنوبی چشمه را پیش رو گرفته و وقتی روی خط راس رسیدیم به سمت شرق حرکت کرده تا به قله برسیم. دسترسی به آب در این مسیر را میتوان فقط به چشمه چپخلی اشاره کرد ، آنتن دهی موبایل در طول مسیر وجود دارد.

 

 

مقبره شاه غریب

بقعه شاه قلندر (مستنصربالله) مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اراک، روستای انجدان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.